Indregistreringstallene for nye elbiler slog igen i oktober rekord: 61,3 procent af de nye biler var elektriske. I top 10 er det Volkswagens MEB-platform, der styrer showet.
TEKST Morten Bek FOTO PR/Bilbasen
2024 bliver året, hvor elbilerne kommer til at stå for flere indregistrerede nye personbiler end biler med forbrændingsmotor. Der skal i hvert fald gå noget helt skævt i Danmark, hvis det skal blive anderledes, for med udgangen af oktober står elbilerne for 49,5 procent af markedet.
Og oktober var et klart tegn på, at elbilerne sætter spurten ind. Oktober bød på ny rekord for højeste andel af de indregistrerede nye personbiler i Danmark. 61,3 procent, som svarer til 8.832 styk ud af de i alt 14.409 biler, viser tal fra bilstatistik.dk.
Læs også: Her er de 10 billigste elbiler i Danmark
Aldrig har andelen været så høj for elbiler. Med vigtige små og kompakte elbiler som Citroën Ë-C3, Hyundai Inster, Kia EV3 og Skoda Elroq som snarlige nyheder på det danske marked vil nålen kun flytte sig endnu mere i elbilernes retning.
Lige nu er det større elbiler, der dominerer. Det er især den mellemstore crossover, der virkelig sælger, og udvalget af modeller er også stort. Men en bilproducents teknologi sidder lige nu tungt på markedet i den klasse – og med hele seks forskellige bilmodeller i top 10 over de mest indregistrerede nye biler.

Det hele startede med Volkswagen ID.3
I bilernes top 10 for oktober er der ni 100 procent elektriske biler og kun en enkelt med benzinmotor. Det er den tidligere storsælger, Nissan Qashqai, der er den enlige svale, der flyver på benzin. Den når ikke højt op, for den runder listen af som nummer 10.
Bilproducenten, som sidder på rigtig meget af markedet i Danmark lige nu, er Volkswagen-koncernen. Indregistreringstallene fra bilstatistik.dk viser, at biler på koncernens MEB-platform sidder i intet mindre end seks ud af de 10 biler i top 10. Alene de seks modeller (der findes flere på platformen) står for 3.366 nye biler i oktober.
Læs også: Brugte elbiler sætter rekord på Bilbasen
Det hele startede i 2020 med Volkswagens egen ID.3, og selv om både den og efterfølgende modeller i længere tid var plaget af softwareproblemer og skrabet interiørkvalitet, har MEB-platformen vist sig at være en vinder.
De seks MEB-biler i top 10 tæller biler fra Audi, Ford, Skoda og Volkswagen. Audi har den stærkt forbedrede Q4 E-Tron på listen, Ford den nye Explorer, Skoda den populære Enyaq. Volkswagen har hele tre modeller med: ID.4, ID.3 og den store ID.7.

Ford er endelig oppe i omdrejninger med Explorer
Det går rigtig godt for den nye Ford Explorer, som må være en lettelse for forhandlerne, som ellers kun har haft gang i butikken med Kuga PHEV og Mustang Mach-E. Kuga PHEV ligger langt under sit tidligere niveau, og Mustang Mach-E er aldrig rigtig faldet i danskernes smag. Det er Explorer tydeligvis med sin placering som nummer to i top 10.
Volkswagens ID.7 er nu for alvor ved at komme på gaden, og den indtager plads nummer syv på listen i oktober. ID.7 er stor og forholdsvis dyr, så det er positivt for Volkswagen, at bilen viser sig at tiltrække danske kunder. De fleste af de kunder er uden tvivl firmabilister.
Den dominerende bil på det danske marked i oktober var MEB-modellen fra Skoda, Enyaq. I oktober lå den nummer et med 1.039 eksemplarer, og men der skal alligevel meget til for, at den bliver den mest solgte/indregistrerede nye bil i Danmark i 2024.
Lige nu ser den ære – igen – ud til at gå til Tesla med Model Y. I oktober landede den godt nok kun på plads nummer fire med 525 eksemplarer, men andre måneder har den været meget stærkere og en klar nummer et.
De 10 mest indregistrerede nye biler i Danmark i oktober
Skoda Enyaq – 1.039 eksemplarer
F
Volkswagen ID.4 – 579 eksemplarer
Tesla Model Y – 525 eksemplarer
Audi Q4 E-Tron – 426 eksemplarer
Volkswagen ID.3 – 365 eksemplarer
Volkswagen ID.7 – 353 eksemplarer
XPeng G6 – 322 eksemplarer
Mercedes EQA – 282 eksemplarer
Nissan Qashqai – 276 eksemplarer