Ny el-crossover: MGS5 klar mod Renault Scenic E-Tech og Skoda Elroq
Bilbasen har allerede afsløret designet på efterfølgeren til Danmarks billigste elbil, MG ZS EV. Nu kommer der også langt flere fakta på bordet for afløseren, som hedder MGS5.
Volvo har ikke taget fejl af årtierne. Den store elektriske MPV med navnet EM90 skal med skandinavisk stil og luksus give Volvo nye kunder – i første omgang i Kina.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Det bedste man kan byde sin familie er en Ford Grand C-Max, en Renault Grand Scénic eller en VW Sharan. Plads, ommøbleringsmuligheder, komfort – hvad mere kan man ønske sig? Åbenbart alt andet end en MPV, for de massive hits fra 1990’erne og 00’erne er gået samme vej som CD’en; det er svært at finde dem i nye udgaver.
Volvo, virker det til, opfører sig som om, vi stadig befinder os sidst i 1990’erne. Svenskerne er på vej med en stor MPV, som får premiere den 12. november. EM90, som den hedder, bliver den første MPV nogensinde fra Volvo – og den første svenske MPV.
Svensk i hvert fald når det kommer til komfort og indretning. EM90 skal nemlig produceres i Kina, og Kina er også umiddelbart det eneste marked, hvor EM90 skal sælges. Hvis det skulle vise sig, at europæerne bliver helt vilde med den nye MPV fra Lexus, LM, kan Volvo måske sendes EM90 vores vej.
Kineserne går, for nu at generalisere, meget op i benplads, komfort og et godt bagsæde, når de vælger bil. I hvert fald når det er kinesiske kunder med en høj indkomst. Og salget af MPV-modeller er stigende i Kina, hvor hjemmegroede mærker som Zeekr og Maxus sælger store, elektriske MPV-modeller – Zeekr kalder deres for 009, mens Maxus kalder deres for Mifa 9.
Også amerikanske Buick, som er et forholdsvis stort mærke i Kina, er til stede på MPV-markedet, og det er endda med to modeller, GL8 og Century, som kører med benzinmotor.
Den store MPV fra Volvo bliver selvfølgelig en elbil. Det passer til Volvos filosofi, til det kinesiske mærke og til bilens navn, der som EX30 og EX90 starter med e.
De første detaljer om EM90 er mere ukonkrete end en telefonsælger: “Forestil dig et rum i bevægelse, hvor du bare kan være dig selv. Et sted hvor du kan komme i forbindelse med dine nærmeste, hvor du kan skabe, slappe af, arbejde eller bare tænke. EM90 er vores første (elektriske) premium-MPV, og den er designet til, at du får mest muligt ud af tiden i bilen – som en skandinavisk stue i bevægelse.”
En skandinavisk stue på hjul lyder som noget, vi har lyst til at sidde i. Men hvorfor Volvo så har valgt at bruge amerikanske lænestole fra Eames til at illustrere skandinavisk luksus, kan vi ikke helt greje.
Bilbasen har allerede afsløret designet på efterfølgeren til Danmarks billigste elbil, MG ZS EV. Nu kommer der også langt flere fakta på bordet for afløseren, som hedder MGS5.
Den nye Kia EV3 med 604 kilometer rækkevidde og Prestige-udstyr til spotpris på privatleasing: 1.495 kr. om måneden i 36 måneder. Man skal bare være klar til høj engangsydelse.
Hvert år findes Årets Bil i Danmark og Årets Brugtbil – og i samme genre kåres Årets Varebil. I 2025-kåringen er et meget varieret felt kogt ned til fem modeller.
XPeng G6 har kun været på markedet i Danmark siden august, men nu er den model forældet. I Kina har XPeng præsenteret en G6 med hurtigere opladning, designændringer og mere lækkert interiør.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.