november 12, 2023

Volvo EM90 er en kørende kinesisk dagligstue

EM90 er den første MPV fra Volvo. Den sælges i første omgang i Kina, og den er da også langt hen ad vejen en kinesisk bil – den er næsten identisk med Zeekr 009.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

At anse Volvo for et svensk bilmærke bliver sværere og sværere. Det svenske mærke er stadig svensk af fremtoning og fokus, men siden 2010, hvor kinesiske Geely overtog Volvo, er svenskheden i stigende grad blevet blandet med det kinesiske.

Det kinesiske islæt startede for alvor med produktion af udvalgte modeller i Kina. Med introduktionen af den lille EX30 er Volvo klar til at sende en bil på markedet, som kører med en Geely-platform – og som produceres i Kina. Designet er 100 procent Volvo, selv om bilen ikke er det.

Med EM90 går Volvo 99 procent kinesisk. EM90 er den første MPV nogensinde fra Volvo, og fordi det ville være umuligt for Volvo alene at udvikle en MPV, har den mere end teknisk relation til en anden Geely-model; den kinesiske Zeekr 009 er modellen, Volvo har overtaget og givet noget skandinavisk islæt med på vejen.

EM90 lanceres i dag i Kina, hvor kunderne også allerede kan bestille den. Hvornår EM90 kommer videre ud i verden, og om det indbefatter Danmark, lukker svenskerne ikke op for.

En nem måde at komme ind på et lukrativt marked

Volvo trykker under det live-streamede pressemøde fra Kina på alle de rigtige knapper for at lancere EM90 som en rigtig Volvo. Sikkerhed. Et hjem på hjul. En dagligstue med skandinaviske luksusmøbler. Et typisk Volvo-design. Det er helt sikkert meget om snakken. Volvo har uden tvivl indflydelse på ting som affjedring, aktiv og passiv sikkerhed, støjisolering og meget andet.

Men som selv den mest naive Volvo-fan kan se med det samme, er det største aftryk på EM90, for Volvo-designernes vedkommende, fronten. Forlygterne er Volvo-typiske, og EM90 har et mere traditionelt udtryk end originalen fra Zeekr; men fra siden er de to kinesiske biler så godt som identiske. Ikke engang vingen over skydedørene har Volvo haft mulighed for at ændre på (Zeekr 009 er den hvide bil placeret foran et bjerg på billedet).

Med den fælles platform og design som kræver få ændringer i produktionsapparatet får Volvo mulighed for at få fat i kunder, som betaler store summer for luksus, ro og plads. I Kina er den store MPV et symbol på rigdom, og kinesiske kunder køber flere og flere af dem. I Europa prøver mærker som Lexus og Maxus sig frem med luksuriøse MPV’er, og for Volvo er det et næsten gratis forsøg, hvis de vælger at lancere EM90 i vores del af verden.

Kinesisk rækkevidde på 738 kilometer

EM90 er 100 procent elektrisk, som alle nye modeller fra svenskerne fremover vil være det. Med et batteri på hele 116 kWh – mere end dobbelt så stort som batteriet i basisudgaven af EX30 – kan den store MPV køre op til 738 kilometer på en opladning. Men det er et tal, som følger den kinesiske forbrugsnorm, CLTC, og ikke den europæiske WLTP, som er noget strengere.

Måling af hestekræfter er der ingen forskel på, om bilen kører i Kina eller Europa, og EM90 kommer i første omgang i en version med samme elmotor som EX30; den yder 272 hk og elmotoren trækker på baghjulene. Her finder vi en vigtig forskel (indtil videre) mellem EM90 og Zeekr 009: 009 har to elmotorer og en ydelse på 544 hk, som svarer til to elmotorer med samme ydelse som den enlige motor i EM90. Zeekrs bil har også et batteri, der er endnu større – 140 kWh.

Et kig rundt i interiøret afslører, hvis man i forvejen har kigget rundt i Zeekr 009, at Volvo heller ikke her har haft store muligheder for at lave om. De store sæder på anden række (der er to mere bagest) med massage, sammenklappelige borde og meget andet gør godt nok EM90 til en kørende dagligstue, men det er samme kinesiske dagligstuemøbler som i originalen. Zeekr kalder konceptet en penthouse-lejlighed – Volvo kalder det et rum til at leve i. Til at skabe i. Og til at slappe af i.

Der lader ikke til at være hverken toilet, bad eller køkken i den store MPV fra Volvo, så selv om EM90 lyder til at kunne mange ting, så er der stadig aktiviteter, man er nødt til at stige ud af bilen for at foretage sig.

Del artikel:

Brugte biler fra Volvo til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS