Test: Mercedes-AMG C 63 S er svær at holde af
Der er ikke solgt mange eksemplarer af den nye Mercedes-AMG C 63 S – og det forstår vi godt. Læs med og find ud af hvorfor.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Volvo PR
Bilbasen var inviteret til Barcelona af Volvo Danmark.
Interessen for EX30 har været på et niveau, som selv Volvo har haft svært ved at forstå. Nok har Volvo været ihærdige med markedsføringen, men alligevel var det en overraskelse, da over 4.000 interesserede danskere mødte op for at se den parkeret i en lagerhal.
Lagerhallen er nu skiftet ud med lufthavnen Barcelona-El Prat, hvor 16 stk. Volvo EX30 holder som perler på en snor, klar til at stå første test – men hvad kan man egentlig forvente? På den ene side er der tale om den første dedikerede elbil fra Volvo, der også er den hurtigste model, svensken har lagt navn til. På den anden side er der tale om en kompakt elbil til en lav startpris.
Læs hvordan den svenske budget-baby tager sig ud på catalonske landeveje, når jeg kører den første tur i Volvo EX30, lige her.
Hurtig, kompakt og budgetvenlig lyder måske svært foreneligt, men det er nu engang lykkedes Volvo. Det hurtige element findes naturligt i den største Twin Motor Performance, hvor der er 428 hk at gøre godt med fra to elmotorer. Den stryger fra 0 til 100 km/t på 3,6 sekunder og starter i 381.100 kr.
Det kompakte element kan snyde på billeder og bliver først tydeligt, når man har Volvo EX30 foran sig. Den måler 423 cm i længden og 183 cm i bredden, mens crossoverhøjden hjælper lidt på de nuttede dimensioner med 155 cm. Udvendigt er EX30 på størrelse med en Renault Megane E-Tech.
Det budgetvenlige element findes i den modsatte ende af brochuren fra den førnævnte Twin Motor Performance. Indgangsvarianten hedder Single Motor Standard Range, som starter i 274.100 kr. hvilket lyder billigt for en Volvo – og det er det også.
Den må, som den eneste, nøjes med et mindre batteri på 49,15 kWh uden varmepumpe, mens mellemvarianten, Single Motor Extended Range, og den hurtige Twin Motor Performance har 64,8 kWh at gøre godt med. Den mest budgetvenlige har en rækkevidde på 344 km, hvor Extended Range og Performance har henholdsvis 476 km og 450 km i rækkevidde.
Selvom den gennemsnitlige dansker er en hund for et godt tilbud, tyder noget på, at 274.100 kr. er for billigt for en Volvo. Ifølge Volvo Danmark er det nemlig Single Motor Extended Range, der kommer til at sælge som lunt bagværk med en startpris på 309.100 kr.
Hele 71% af forudbestillingerne er på denne variant med kun 8% på den billigste budgetbasker. Af samme grund er det Extended Range og Performance der stiller til test i Catalonien.
Volvo og innovation går hånd i hånd. Det er de gæve svenskere, der er ophavsmænd på automobile opfindelser som trepunktsselen og airbaggardiner. Komfortable sæder har også alle dage været en svensk spidskompetence, og på den måde er der intet nyt under solen med EX30.
Kabinen i EX30 er udviklet med øje for budget og bæredygtighed, og foreningen af disse to fokuspunkter er gjort på innovativ facon. Man kan nemlig bestille sin kabine med materialer som hørfrøplanter, genbrugte cowboybukser og gamle vinduesrammer. Sidstnævnte blandes med genbrugsplast i et mønster, der ligner terrazzo som set på disse billeder. Det er jeg selv ret pjattet med.
LÆS OGSÅ | Stortest: Alderen er afgørende når Mercedes GLC PHEV møder BMW X3 PHEV og Volvo XC60 PHEV
Materialerne er ikke ligefrem bløde at røre ved, men alligevel føles de helt rigtige i EX30. Overfladernes mønstre og teksturer er uensartede, hvorfor man på forunderlig vis tydeligt fornemmer, at der er tale om genbrug og upcycling. Kombineret med de fede dørhåndtag i aluminium og de velintegrerede luftdyser giver det en følelse af genbrug på den fede måde.
Fra førersædet bemærker man to ting, der leder tankerne på Tesla Model 3. Dels den store soundbar i forruden, der i EX30 leveres af Harman Kardon, og som spiller virkelig godt, men selvfølgelig også manglen på skærm. Der er intet speedometer! Den digitale instrumentering er nemlig i stedet placeret i toppen af den 12,3” store infotainmentskærm. Det er ikke for alle og kræver tilvænning.
Det første indtryk af skærmen er dog generelt positivt. Den er klar i opløsningen, dejligt trykfølsom og udstyret med Google Maps, der let får mig ud af Barcelonas mylder. Systemet er overskueligt, fordi skærmen er tydeligt opdelt med instrumentering øverst, infotainment i midten og klima i bunden.
Det er dog ingen erstatning for fysiske knapper. Man fedter mere bare med skærmen under kørsel, end man ville gøre med en drejeknap. Volvo har længe været syndere i at fjerne fysiske knapper til fordel for undermenuer, men tager det med EX30 til et nyt niveau, fordi knapper er dyre. Der er derfor fire knapper i alt til sideruderne, hvoraf alle er monteret i midterkonsollen, der også fungerer som kopholder.
På forreste række af Volvo EX30 fornemmer man ikke med det samme, at der er tale om en kompakt bil. Man slipper helt og aldeles for at gnubbe skuldre med sidemanden og er generelt uanstændigt godt sat til rette. Der er nemlig intet i forsæderne, der indikerer, at EX30 er en budgetbil. EX30 er først og fremmest en Volvo, og Volvo er stadigvæk kongerne af forsæder.
På bagerste række er historien en lidt anden. Selve bænken er komfortabel, men der er ikke meget plads til bentøjet. Det bliver hurtigt prekært, hvis man er vertikalt velsignet til den anden side af 1,85 meter. Igen er der dog bredde nok til, at man ikke kommer hinanden unødigt ved, ligesom panoramaglastaget, der medfølger i Ultra-varianten, sikrer masser af plads til frisuren.
Bagagerummet pakker 318 liter, hvilket er udmærket uden at være stort. Indretningen er til gengæld Volvo-smart med justerbar bundplade, der åbner op for mere plads under gulvet og også kan gemme hattehylden væk.
I bagklappens beklædning findes en lille IKEA-lignende indgravering, der viser, hvad der er plads til. Igen, Volvo-smart! Foran findes også et frunk med 7 liter i kapacitet.
Volvo EX30 Twin Motor Performance er hurtig. Med 428 hk høvler den afsted som en hård baghånd af Holger Rune og passerer 100 km/t på bare 3,6 sekunder. Elbilerne i dag fjerner fascinationen af tal som disse, og faktum er, at en sådan monsteracceleration ikke rigtigt passer til EX30.
Til de 71%, der har forudbestilt Single Motor Extended Range, kan jeg med ro i stemmen sige, at de har valgt rigtigt. Med 272 hk på bagakslen er Volvo EX30 rigeligt kvik med en acceleration fra 0 til 100 km/t på 5,3 sekunder med også et pænt punch til mellemaccelerationer på motorvej.
Bag rattet er det første man lægger mærke til… rattet! Eller rettere styretøjet, der er let selv i den strammeste af tre indstillinger. I den letteste indstilling er der nærmest ingen modstand, og generelt set giver styretøjet ikke en følelse af forbundethed til forhjulene. Det bliver lidt bedre i Twin Motor Performance, fordi den ekstra elmotor giver 110 kg mere på forakslen.
Forhjulsfornemmelse eller ej, så passer den lette vægtning af styretøjet godt til den generelt agile facon, som EX30 lægger for dagen. Den er letkørt i byen såvel på landevej, og når de catalonske veje kringler, står den nuttede svensker med et selvsikkert bid i asfalten. Der skal meget til før EX30 presses derud, hvor grebet hører op. Det er næppe noget, den gennemsnitlige Volvo-kunde vil opleve.
Komfortniveauet i Volvo EX30 er højt, både fordi undervognen absorberer alt fra brønddæksler til de der interimistiske vejbump af plastik, men også fordi støjniveauet er lavt. Det er til trods for, at testbilerne kører på 19” sutter. De flotte fælge sætter ingen pind i hjulet på komforten, og vejstøjen forbliver præcist ligeså veldæmpet som vindstøjen.
LÆS OGSÅ | Test: Jeep Avenger er genial i storbyjunglen
Det eneste, jeg aldrig rigtig bliver venner med er bilens ‘One Pedal Drive’ med maksimal rekuperation. Det bliver lidt staccato, og bremsepedalens naturlige tråd er skarpt nok til, at jeg hellere bare vil bruge den. Naturlig er også autopiloten, der selv i et pludselig regnskyl i skumringstid holder vejbanen og følger gelinde med trafikken på vej tilbage mod Volvos hotspot i det indre Barcelona.
Med standard Core-udstyr kommer EX30 med ting som 18″ alufælge, LED-forlygter, el-klapbare sidespejle, varme i forsæder og rat, klimaanlæg, bakkamera, adaptiv fartpilot og skærm på 12,9″. Undgår man den billigste Standard Range, der ikke har varmepumpe, er den ovennævnte mængde udstyr stadig pænt til Single Motor Extended Range, der starter i 309.100 kr.
Plus-udgaven får udstyr som 19″ alufælge (kun Extended Range), klimaanlæg med to zoner, avanceret luftrensesystem, el-betjent bagklap, tag og sidespejle i sort, Harman Kardon-lydanlæg, parkeringssensorer for og bag, trådløs mobilopladning og mange andre mindre udstyrsdetaljer. Her starter Extended Range til 337.100 kr.
Testbilerne står med Ultra-udstyr, hvor Single Motor Extended Range og Twin Motor Performance starter i henholdsvis 361.100 kr. og 381.100 kr. og kommer med ting som panoramaglastag, el-justerbare forsæder med memory, AC-opladning med 22 kW, 360 graders kamera og automatisk parkering.
Danskerne er, som nævnt, logrende labradors, når det handler om gode tilbud. Mon ikke det var knaldtilbuddet på et stykke under 300.000 kr., der gjorde, at folk stimlede sammen i tusindvis for at se kødbenet i lagerhallen. Det lød næsten for godt til at være sandt, hvilket det jo i virkeligheden også er.
Den billigste variant af Volvo EX30 er ikke relevant, men det gør ikke den populære mellemvariant til et mindre dårligt tilbud. For til 309.100 får man en elektrisk Volvo, der kører som en Volvo og føles som en Volvo – men ikke på den traditionelle måde.
Volvo EX30 vokser med opgaven som mærkets budget-baby ved at få budgetorienterede genbrugsmaterialer til at føles innovative. Den vokser også med opgaven som mærkets mindste ved at gøre smart brug af den begrænsede plads, der er. Og så vokser den med opgaven som mærkets første dedikerede elbil ved at være komfortabel, tyst og letkørt.
Motor: Elmotor (bagtil)
Ydelse: 272 hk / 343 Nm
0-100 km/t: 5,3 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 17 kWh/100 kilometer
Batteri netto: 64,8 kWh
Ladekapacitet: 153 kW
Rækkevidde: 476 kilometer
Mål (L/B/H): 423/183/155 cm
Køreklar vægt: 1.850 kilo
Trækvægt: 1.400 kilo
Bagagerumsvolumen: 318 liter + 7 liter frunk
Pris: 361.100 kr. (EX30 fås fra 274.100 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 15.000/4.395 kr. (EX30 fås fra 15.000/3.795 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 340.808 kr. (EX30 fås fra 261.156 kr.)
Der er ikke solgt mange eksemplarer af den nye Mercedes-AMG C 63 S – og det forstår vi godt. Læs med og find ud af hvorfor.
Vi hylder tre tyske baghjulstrækkere med V8-motor, der tager dig tilbage i tiden, hvor køreglæde handlede om dækrøg og dramatik frem for assistentsystemer og acceleration.
Den nye Mini Cooper SE på el kan køre meget længere på en opladning end den gamle. Det gør den meget tungere, men ikke alt er tabt.
Indregistreringstallene for nye elbiler slog igen i oktober rekord: 61,3 procent af de nye biler var elektriske. I top 10 er det Volkswagens MEB-platform, der styrer showet.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.