februar 6, 2023

Zeekr X er et friskt bud på en ny elbil i 2023

Det Geely-ejede Zeekr kommer til Europa i løbet af 2023, og den nye model X bliver sandsynligvis en af de første.

TEKST Morten Bek FOTO PR

2022 blev året, hvor det var slut med at råbe “kineserne kommer!“, uden at der rent faktisk rigtig dukkede noget op fra Kina. Kineserne kom faktisk til Danmark i 2022 i stor stil.

XPeng, BYD og NIO startede op i løbet af 2022, og i år kommer flere til. Hongqi og JAC er to af mærkerne, vi er sikre på at se her i landet i 2023, men Zeekr kan også nå at blande sig i elbilskampen i Danmark og resten af Europa i løbet af i år.

LÆS OGSÅ | Zeekr kan blive det næste kinesiske elbilsmærke i Danmark

Zeekr er et elbilsmærke skabt af Geely, som også styrer Polestar og Volvo, men samtidig ejer 51 procent af Lotus. Det relativt nye kinesiske mærke producerer den store crossover 001, som vi skrev om i november sidste år, og mens den også er udviklet til at kunne sælges i Europa, vil den nye kompakte model X sandsynligvis blive spydspidsen i vores region.

Næste stop: Den nye Volvo EX30

Zeekr X er en crossover med et bastant og friskt design, og det er designere hos Geely i Göteborg, der har stået for linjerne. Den strækker sig 445 cm i længden, som er omtrent 3 cm mere end den seneste Kia Niro EV. Det er bemærkelsesværdigt, at der ikke er dørhåndtag på Zeekr X. I stedet er der, som på Ford Mustang Mach-E, elektroniske døråbnere, men her uden et greb til at trække i døren med.

Den kompakte crossover gemmer på den nye SEA-platform (Sustainable Experience Architecture), som kan strækkes og varieres til biler i forskellige kategorier og størrelser.

LÆS OGSÅ | En Volvo EX90 med det hele? – 1.164.000 kr.

Det er en ny platform, der senere i år får europæisk premiere i den kompakte crossover fra Volvo, EX30, og både Polestar og Lotus forventes også at skulle bruge SEA-platformen.

Zeekr X har et design, som skiller sig ud. Baglygterne er gemt i bjælken under bagruden

0-100 km/t på 4 sekunder

Den nye Zeekr har først reel premiere i foråret, så billederne og den første information er en slags udvidet teaser for den nye model. Der er ingen antydning af, hvilke batteristørrelser bilen gemmer på, eller om den får en eller to elmotorer.

En ting taler for, at der er mere end bare en enkelt elmotor i Zeekr X: Kineserne afslører, at den kompakte crossover går fra 0-100 km/t på cirka 4 sekunder. Det kræver høj ydelse og sikkert også firehjulstræk via to elmotorer.

LÆS OGSÅ | Duel: Kan det passe, at kinesiske Nio er federe end Mercedes-AMG?

Zeekr bekender sig på den måde til samme religion som flere andre af de nye kinesiske bilmærker. Der skal kræfter, mange kræfter, til. 2022-nyheder som BYD Tang og NIO ET7 er biler med langt flere hestekræfter, helt præcist henholdsvis 517 og 653 hk, end 99 procent af danskerne er vant til.

Måske 2023 bliver året, hvor vi får nogle kinesiske elbiler med en motorydelse, der ikke ligner noget, der hører hjemme i en Porsche 911?


Brugte elbiler til salg på Bilbasen

Se flere brugte elbiler på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS