Kategorier
Elektrisk Nyheder

Volvo skruer op: C40 Recharge kører nu 532 km på en opladning

Nye batterier i elbilerne C40 Recharge og XC40 Recharge gør underværker for rækkevidden. Der er nu to batteristørrelser – og flere kræfter i basismodellerne, som nu har baghjulstræk.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Hvad gør en elbil til en god elbil? Er det hestekræfter? Ladetid? Eller rækkevidde? Hvad man end måtte mene om de to elbiler fra Volvo, C40 Recharge og XC40 Recharge, så har der ikke været problemer med hverken hestekræfter eller ladetid – men rækkevidden har ikke været imponerende.

For basisudgaven af XC40 Recharge med 231 hk, 69 kWh-batteri og forhjulstræk ligger rækkevidden på 423 kilometer, mens den 408 hk stærke firehjulstrækker med to elmotorer og 78 kWh i batteriet står til 436 kilometer på en opladning. For den mere strømlinede C40 Recharge er tallene henholdsvis 431 kilometer og 441 kilometer.

LÆS OGSÅ | En Volvo EX90 med det hele? – 1.164.000 kr.

Det er sådan set udmærkede tal, men det er også langt fra de bedste i prisklassen omkring 400.-500.000 kr., som har en rækkevidde på over 500 kilometer.

Nu op til 532 kilometer – og endnu hurtigere opladning

De to elektriske Volvo-modeller bliver med et mere konkurrencedygtige. Der er nye batterier til både C40 Recharge og XC40 Recharge – og til både modeller med en elmotor og med to elmotorer (Recharge og Recharge Twin).

Og mere end det. En ny variant, Recharge Extended Range, kombinerer en elmotor med et større batteri for maksimal rækkevidde. I bedste fald er der nu en rækkevidde på op til 532 kilometer i de kompakte elbiler. – En stigning på 91 kilometer på en opladning.

LÆS OGSÅ | Duel: Volvo XC40 og C40 er ikke helt den samme

De nye batterier med en kapacitet på 73 og 82 kWh kommer med kraftigere elmotorer til udgaverne med enkelt elmotor – og som en stor overraskelse skifter Volvo til baghjulstræk i udgaverne med en enkelt elmotor.

Basismodellerne C40 Recharge og XC40 Recharge med batteri på 73 Kwh har nu 238 hk – og rækkevidden er henholdsvis 476 og 459 kilometer. Ladekapaciteten er også steget, og for alle varianter gælder nu 200 kW ved en DC-lynlader i stedet for de tidligere 150 kW.

Priserne stiger stort set ikke – fås fra 388.391 kr.

De nye Recharge Extended Range-udgaver af C40 og XC40 har en stærkere motor end basismodellerne: Elmotoren yder her 252 hestekræfter. Batteriet på 82 kWh giver i C40 en rækkevidde op til 532 kilometer og op til 514 kilometer i XC40.

De 408 hk stærke topmodeller, Recharge Twin-versionerne med to elmotorer, får det store batteri på 82 kWh. I C40 giver det en rækkevidde op til 507 kilometer – i XC40 en rækkevidde op til 501 kilometer.

På trods af flere kræfter, hurtigere opladning og større batterier ligger priserne stort set stabilt, mens enkelte modeller stiger op til 15.000 kr. De nye Recharge-basismodeller med 238 hk koster 388.391 kr. (XC40) og 398.891 kr. (C40) med Core-udstyr. Med mere omfattende Plus-udstyr er priserne 405.191/411.491 kr.

LÆS OGSÅ | Duel: Kampen er tæt mellem Audi Q4 e-tron og Volvo XC40 Recharge

Mest spændende er dog priserne på C40/XC40 Recharge Extended Range med 252 hk og den lange rækkevidde: For C40 starter de på 415.691 kr. og for XC40 på 400.991 kr. med Core-udstyr (Plus-udstyr er cirka 17.000 kr. dyrere for XC40 og cirka 12.500 kr. dyrere for C40 – Ultimate-udstyr cirka 20.000 kr. dyrere for begge modeller).

Topmodellerne C40 Recharge Twin og XC40 Recharge Twin med 408 hk fås fra Plus-niveau til priser fra 452.441/468.700 kr. og med Ultimate-udstyr fra 485.570/502.370 kr.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.