Bilens sikkerhedssele er en ting, der bare er der. Bortset fra, at den er meget mere end bare en detalje: selen er noget af det vigtigste sikkerhedsudstyr overhovedet i en bil.
Siden 1959, hvor Volvo-ingeniøren Nils Bohlin fandt på at den simple hoftesele kunne tilføjes et ekstra forankringspunkt, så trepunktsselen opstod, er udviklingen gået langsomt. Pyroteknisk baserede selestrammere, hvor en lille sprængladning sørger for, at selen strammes hårdt til i tilfælde af et uheld, er den væsentligste udvikling siden Nils Bohlins.
Det er ikke overraskende, at det er Volvo, der står for den næste revolution i sikkerhedsselens historie. Når den helt nye elbil, EX60, næste år afløser XC60, bliver den udstyret med en stor sikkerhedssele-nyhed: den Multiadaptive trepunktssele.



Sikkerhedsselen kan opdateres via netforbindelsen
Hvis den kendte trepunktssele sammenlignes med den nye, så er det nemmest at sige, at den eksisterende sele er analog - og den nye sele er digital. Den multiadaptive sikkerhedssele fra Volvo bruger store mængder data fra indvendige og udvendige sensorer.
Med en stor mængde oplysninger kan systemet omkring selen og selve selens funktion skræddersys direkte til den person, der sidder i sædet. Det nye selesystem kan tilpasse indstillinger ud fra situationen og den enkeltes højde, vægt, kropsform og siddestilling.
Volvo giver et par eksempler på, hvordan det virker:
"For eksempel vil en større person i en alvorlig kollision få en højere seleindstilling for at reducere risikoen for hovedskader. Mens en mindre person i en mildere ulykke vil opleve at få en lavere seleindstilling for at reducere risikoen for brud på ribben."
Det er ikke bare den enkelte passagers form og fylde, der tages højde for, men på samme tid også præcise faktorer omkring retning, hastighed og kropsholdning i et sammenstød. Det hele sker på et splitsekund, og systemet vælger den mest hensigtsmæssige indstilling for sikkerhedsselen - blandt andet højde og hvor hårdt selen skal spændes. Som det første selesystem i en bil kan det nye system fra Volvo løbende blive forbedret. Bilen kan modtage opdateringer af selesystemet via bilens indbyggede dataforbindelse for at give endnu højere niveau af sikkerhed og mere præcist koordination med de øvrige sikkerhedssystemer.