Voyah-Free
Nyheder
31. oktober 2023

Voyah satser på, at danskerne elsker kinesisk luksus

Morten B. Bek

Morten Bek

Voyah tænker stort for det danske marked med elbilerne Free og Dream. De satser også på, at danskerne betaler 600.-800.000 kr. for kinesisk luksus.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Det er et studie i sig selv at følge med i, hvor mange nye – primært kinesiske – bilmærker, der kommer til Danmark. Det er også et studie i sig selv, hvordan danskerne reagerer. Er der kunder nok til at holde en masse kinesiske mærker kørende, og hvordan påvirker det salget hos klassiske bilmærker?

Danskernes vaner og lyst til at købe biler fra helt nye mærker, som kommer fra et land, vi ikke er helt vant til at få biler fra, er ikke låst fast – og i de kommende år bliver det spændende at se, hvordan det forløber.

Voyah er et af de helt nye mærker i Danmark, som håber, danskerne rigtig gerne vil have en bil fra et ukendt bilmærke. Voyah satser på, som man roligt kan se som en stor satsning, at danskerne er villige til at betale Mercedes-penge for mærkets elbiler. Med offentliggørelsen af priser på mærkets første to modeller viser det sig, at der ikke er en model under 600.000 kr. på programmet.

VOYAH-FREE

Stort batteri skal der til

Voyah lancerer om cirka tre uger to elektriske modeller i Danmark: SUV’en Free og minibussen Dream. Der er i begge tilfælde tale om store biler, og sat direkte overfor eksempelvis en Audi Q8 E-Tron, ser den store elektriske SUV Free fornuftig ud i forhold til pris, udstyr, rækkevidde og ydelse.

Free kører med priser fra 599.990 kr. med et stort batteri på 106 kWh (100 kWh anvendelig kapacitet), 489 hk og en rækkevidde på 500 kilometer. Q8 E-Tron 50 Quattro til 699.990 kr. kører med et batteri på 95 kWh (89 kWh anvendelig), 340 hk og en rækkevidde på 485 kilometer. Det ville være forkert at sige, at Q8 E-Tron er veludstyret, for det er den ikke.

Voyah Free har så meget standardudstyr, at det ville fylde for meget at nævne det hele – panoramaglastag med justerbar gennemsigtighed, Dynaudio-lyd, el-justerbare forsæder med køling er en lille del af udstyret.

Free fås som Platinum (599.990 kr.), Twilight (609.990 kr.) og Noir (619.990 kr.), og den primære forskel ligger i, hvilket indtræk bilen kommer med; derfor den lille prisforskel.

Voyah-Dream

Drømmebussen på størrelse med en S-Klasse

Dream er den anden af de to elbiler, som Voyah lægger ud med i Danmark (en stor sedan, Passion, er også på vej). Det er en usædvanlig biltype i forhold til det danske marked: en elektrisk minibus. Men med ID. Buzz har Volkswagen selvfølgelig bevist, at danskerne gerne vil have en familieflytter, og med Voyah Dream får de meget større bil med mange flere kræfter til lidt flere penge end hos VW.

Dream har 429 hk og firehjulstræk, og med et batteri på 108,7 kWh er rækkevidden ganske imponerende for en bus, der er så lang som en Mercedes S-Klasse; Dream er 532 cm lang og har en rækkevidde på 482 kilometer.

Dream kommer som Business til 699.990 kr. og som Platinum til 799.990 kr. Business har masser af udstyr (bl.a. elektrisk betjente skydedøre og 360 graders kamera), mens Platinum betyder en opgradering til luftaffjedring, Dynaudio-lydanlæg, varme i rattet og meget andet.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: