Kategorier
Nyheder

Pausen er slut: Mød den nye VW Amarok

VW Amarok udgik i 2020, men nu er der en helt ny. Amarok nummer to er baseret på den nye Ford Ranger – og kommer med V6-diesel med 240 hk.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Volkswagen lavede med Amarok sin første store pickup i 2010 – og den store arbejdshest med lad blev en stor succes. Den første generation Amarok, som fik et facelift i 2016 med V6-dieselmotor, udgik alligevel i Europa i 2020 uden en afløser, mens den fortsatte i andre dele af verden.

Nu er Amarok tilbage i en helt ny udgave. Men hvorfor den lange ventetid for europæiske kunder? Volkswagen indgik et stort samarbejde med Ford om elbiler og arbejdsbiler. Volkswagen får platformen og motorerne fra den nye Ford Ranger, mens Ford får elbiler og kassevogne som Ford Tourneo Connect (på Caddy-basis).

LÆS OGSÅ | Ny Ford Ranger kommer med V6-diesel

Produktionen af Amarok er også rykket fra Tyskland og Argentina til Sydafrika, og Volkswagen skulle nå at gøre den nye Amarok så meget Volkswagen som muligt.

Amarok er vokset og fås med flere motorer

Volkswagen er ude efter to ting med den nye Amarok. Den ene er at tilbyde kunderne verden over et bredere udvalg af motorer og udstyrslinjer, den anden at give dem den mest luksuriøse – “premium” – pickup i klassen. Efter Mercedes-Benz forfejlede forsøg med X-Klassen (en pyntet Nissan Navara), som udgik af produktion efter bare et par år, står Volkswagen godt med den nye Amarok.

Med Ford-platformen er den nye Amarok en større bil end før. Den er vokset med cirka 10 centimeter til 535 cm i længden. Den kommer til Danmark som double cab med fire døre, men vi ved endnu ikke, om begge udgaver kommer til Danmark.

LÆS OGSÅ | Ford Ranger Raptor – vildere og med 288 hk

Lastevnen er også fulgt med, så Amarok nu må læsses i ladet med op til 1,16 tons i stedet for cirka 1 ton. For eventyrere er der også rig mulighed for at få våde dæk. Den gamle Amarok kunne klare en vanddybde op til 500 millimeter – den nye klarer 800 millimeter.

Udvalget af motorer bliver bredere end med den første Amarok. Det spænder fra en 2-liters diesel med enten 170 og 204 hk over en 3-liters V6-diesel med cirka 250 hk til en 2,3-liters firecylindret turbomotor med hele 302 hk.

Benzinversionen kommer ikke til Danmark, mens det er tvivlsomt om VW laver en udgave svarende til Ranger Raptor med V6-diesel med 288 hk.

Vi skal nærmere sætte næsen op efter en plug-in hybrid og muligvis en fuldelektrisk Amarok på et senere tidspunkt.

10-trins automatgear i de fleste

Mens den gamle Amarok kørte med den samme 8-trins automatgearkasse som bl.a. Audi A8, får den nye i de fleste udgaver en 10-trins automatgearkasse. Enkelte udgaver med lav motorydelse kan komme med manuel gearkasse. Den automatiske udviklet i samarbejde mellem Ford og General Motors, og den findes allerede i biler som Ford Mustang og F-150.

Den nye Amarok vil blive tilbudt, alt efter markedet, med baghjulstræk, permanent firehjulstræk og manuelt aktiveret firehjulstræk.

LÆS OGSÅ | ID.7 – den første elektriske sedan fra VW

Med topudgaverne Aventura og Pan Americana – den første som luksus til byen, den anden som eventyrudgaven til udflugter i verdens øde egne – er Amarok en luksus-pickup med 12″ touchscreen, 12″ digital instrumentering, adaptive IQ Light-LED-forlygter, læderindtræk og en masse lækre materialer og assistentsystemer.

Men der er også veludstyrede udgaver til de mindre krævende. Basisudgaven Amarok har også LED-forlygter, infotainmentsystem med 10″ skærm og digital instrumentering med 8″ skærm, mens udgaver Life og Style kommer med mere komfort, pynt og opbevaringsplads.

PanAmaricana-versionen er til de store eventyr, hvor man bare sætter af sted ud over stepperne. Måske gennem Afrika eller Sydamerika?

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.