Næste skridt i California-historien er den Multivan-baserede T7 som plug-in hybrid, der indtil videre står som konceptbil. Den færdige bil skal vi dog ikke vente længe på.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Volkswagen Nutzfahrzeuge, som ikke bare udvikler og producerer klassikeren Transporter, men også den derpå baserede camper California, har så godt som lovet, at den elektriske ID. Buzz kommer som California inden for få år. Meget få ting kan komme tættere på den perfekte camper, er vi sikre på.
Men rygter i branchen, som skulle komme fra officielt hold, siger, at ID. Buzz California alligevel ikke bliver til noget i den overskuelige fremtid. Kombinationen af elektrisk bus og camper-konstruktion giver åbenbart vægtproblemer, så udviklingen af den elektriske California skrider ikke frem som forventet.
Der er dog rigtig gode nyheder fra VW Nutzfahrzeuge. Den næste generation af den mellemstore California, den originale baseret på Transporter, er tæt på at være i mål. I modsætning til den eksisterende, meget populære model – California T6.1 – bliver den nye California T7 ikke baseret på varevognen Transporter. I stedet går California over til Multivan-modellen, der står på samme platform som blandt andet Golf og Passat.




Plug-in hybrid, men lige så god plads?
Der er store fordele ved at Volkswagen lader California køre over på en personbilsplatform. Adgang til plug-in hybrid-systemet, som giver mulighed for at køre elektrisk på i hvert fald noget af ferien, og bedre aerodynamik med lavere brændstofforbrug til følge. Affjedringskomforten vil også være bedre, og alle de seneste sikkerhedssystemer fra MQB-platformen følger med.
Men der er en problematik, som vi er spændt på at se, hvordan Volkswagen løser. Udgangspunktet for den nye California, Multivan, er langt fra så rummelig som Transporter og busudgaven Caravelle, og netop gode pladsforhold i et kompakt karrosseri er en af styrkerne ved den nuværende California. Selv om California T7 baseres på den lange udgave af Multivan, er der grænser for, hvor meget der kan stoppes ind.

Den nye California T7 står indtil videre med tilnavnet Concept. En konceptbil. Intet ser dog ud som på en konceptbil – alt ser færdigt ud. Med skiftet til den nye platform bliver California udstyret med to skydedøre i stedet for en, hvilket betyder, at køkkenet rykker fra siden og bagud i bilen. Med to skydedøre har konceptbilen markise på den ene side og soldug på den modsatte side.
Tagteltet, som er med en top i aluminium, giver plads til to voksne, og på nederste etage er der ikke længere en tung bænk som bagsæde, men to individuelle sæder med lavere vægt, som nemt kan konverteres til en seng.
Læs også: Test: Den nye Volkswagen Multivan
Volkswagen når ikke at blive først med en PHEV-camper på markedet. Ford har netop præsenteret deres nyeste Nugget, en direkte konkurrent til California, og den vil kunne fås som plug-in hybrid. Nugget har aldrig været solgt i Danmark, men det er oplagt for Ford at sælge den her i landet som plug-in hybrid.