Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Lige præcis hvor forsinkelsen er opstået, ved vi ikke. Men Volkswagen har i årevis mere end hentydet til en slagkraftig udgave af elbilen ID.3, og alligevel er det ikke blevet til noget. Den skulle sandsynligvis have været en del af pakken ved faceliftet sidste år, men der kom ingenting.
Gode ting tager tid, og her er den så (og vi håber, den er god): ID.3 GTX. Den stærkere, hurtigere, sejere og sjovere ID.3. GTX er et forsøg på at gøre ID.3 mere markant og mere dynamisk, og Volkswagen går så vidt som at nævne Golf GTI Clubsport i samme åndedrag. Vi håber, det er mere end bare indbildning.
LÆS OGSÅ | Volkswagen går elektrisk med GTI
Måske har tyskerne brugt den megen tid på at bestemme sig for, hvordan sådan en slagkraftig ID.3 skulle skrues sammen. I hvert fald er de endt med to versioner, præcis som det flere gange har været tilfældet med Golf GTI – en standardversion og en Performance-udgave med både flere kræfter og et pift ekstra dynamik.
Standardudgaven af den nye ID.3 GTX har elmotoren, der havde premiere i ID.7 og som senere har spredt sig til ID.4, ID.5 og modeller fra Audi og Skoda. Ydelsen er 286 hk og drejningsmomentet er 545 Nm, og det hele administreres af de to baghjul. Volkswagen har valgt at bevare baghjulstræk i forhold til bedre køredynamik og lavere vægt, og det er en beslutning, vi håber kan mærkes i virkeligheden.
Fra 0 til de første 100 km/t går der 6 sekunder, og ID.3 GTX løber ind i en hastighedsbegrænsning ved 180 km/t.
LÆS OGSÅ | VW ID.7 Tourer fås fra 446.995 kr.
ID.3 GTX Performance er umiddelbart den mest interessante af de to varianter. Den har godt nok samme drejningsmoment på 545 Nm, men den har tyskernes hidtil stærkeste motor med 326 hk – og også her er der baghjulstræk. 5,6 sekunder fra 0-100 km/t giver ikke den store forskel, men den er der uden tvivl i mellemaccelerationerne. Topfarten er højere med 200 km/t, og så har Performance-udgaven en sportslig adaptiv undervogn, som VW skriver det.
Fælles for varianterne er et batteri med en kapacitet på 79 kWh. Det er 2 kWh mere end i Pro S-udgaven, og det er et nyt batteri, som er mere effektivt end det ældre batteri på 77 kWh. Da også elmotorerne er en nyere generation, giver det en rækkevidde omkring 600 kilometer, som har en WLTP-måling på 572 kilometer.
ID.3 GTX og ID.3 GTX Performance er ens både ude og inde, og der er mange specifikke detaljer, der adskiller de nye varianter fra de almindelige ID.3-modeller. Nye 20″ alufælge opkaldt efter Skagen, LED-kørelys med form der minder om et jagerfly, stort luftindtag og en diffuser bagtil får GTX’erne til at stå ud. I kabinen er der sportssæder i stof og kunstlæder, GTX-rat og overflader i materialer, som kun fås i GTX.
LÆS OGSÅ | Cupra Born VZ spurter med 326 hk
Hvad der ikke kun fås i GTX, men fremover i alle ID.3-varianter, er ændringer omkring gearvælger og infotainment. Gearvælgeren, der også bruges til at vælge styrken på regenereringen, er flyttet fra instrumenthuset og sidder nu, som i ID.7, ved rattet. Instrumenteringen er udvidet, men med hvad ved vi ikke.
Det har frigivet plads til et nyt infotainmentsystem med større skærm. Hidtil har skærmen været på 12″ – den nye er på 12,9″. Infotainmentsystemet er en nyere generation med ny menustruktur, ChatGPT og en ny stemmestyrings-assistent (IDA), som allerede kendes fra ID.7.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.