Kategorier
Elektrisk Nyheder

VW ID.4 i ny variant med firehjulstræk og 265 hk

Den nye version af den elektriske VW lægger sig midt i modelprogrammet. Rækkevidden er 511 kilometer – og prisen starter ved 414.995 kr.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Mellem 204 og 299 hk er der god plads. Spørger man Volkswagen, er der i hvert fald grund til at fylde hullet mellem de to udgaver af ID.4 ud med en ny variant. Mellem ID.4 Performance med 204 hk og baghjulstræk og topmodellen ID.4 GTX med 299 hk og firehjulstræk kommer nu ID.4 Performance 4Motion.

LÆS OGSÅ | Test: VW ID.4 GTX – Potent, elektrisk topmodel uden markant merpris

ID.4 Performance 4Motion kommer tættere på GTX-versionen i ydelse, end den gør på ID.4 Performance. Med 265 hk er den bare 34 hk fra topmodellen, og som GTX er der ikke en, men to elmotorer i spil.

En elektrisk motor til forhjulene, en elektrisk motor til baghjulene. Det giver ikke bare den højere ydelse end i den baghjulstrukne ID.4, men selvfølgelig også øget vejgreb.

61 hk mere end i Performance-versionen med baghjulstræk får man i ID.4 Performance 4Motion. Det koster en smule på forbrug og rækkevidde, men i forhold til den ekstra ydelse er det næsten ikke værd at nævne

Næsten så hurtig som ID.4 GTX

Det giver sig selv, at to elmotorer vejer mere end en. Derfor har den nye 4Motion-udgave med 265 hk et lidt højere forbrug end udgaven med 204 hk.

Batteriet, som har en brugbar kapacitet på 77 kWh, giver en rækkevidde på 511 kilometer i ID.4 Performance 4Motion (forbrug 17,1 kWh/100 km). Med baghjulstræk og samme batteri er rækkevidden 531 kilometer (forbrug 16,5 kWh/100 km). Man må leve med en marginalt kortere rækkevidde, men man får altså betydeligt flere hestekræfter.

LÆS OGSÅ | Første tur: Skoda Enyaq Coupé RS er fed – men ingen RS

Opladningshastigheden, som er steget siden introduktionen af ID.4, er 135 kW i alle udgaver af ID.4 med undtagelse af GTX. Den kan lade med 150 kW.

Man kan spørge sig selv, om behovet er der for GTX-versionen. Den er ikke rigtig hurtig, med 0-100 km/t på 6,3 sekunder, heller ikke så dynamisk som lovet, og den firehjulstrukne med 265 hk er kun lidt langsommere: 6,9 sekunder fra 0-100 km/t. Samme tophastighed på 180 km/t.

ID.4 Performance 4Motion er udstyret som de øvrige Pro-varianter. 19″ alufælge, digital instrumentering med 5″ skærm og adaptiv fartpilot er standard. Men ID.4 GTX har langt mere udstyr

Men ID.4 GTX har ikke bare mulighed for en lidt højere ladehastighed i forhold til ID.4 Performance 4Motion, den har også mere udstyr som standard – til en pris som kun er 25.000 kr. højere. Det får den med det samme tilbage i spillet.

Den nye firehjulstrækker med 265 hk koster 414.995 kr., mens GTX med 299 hk koster 439.995 kr. ID.4 Performance med 204 hk og baghjulstræk koster 394.995 kr.

Man kan ikke tilkøbe meget til ID.4 Performance 4Motion for 25.000 kr. I GTX er bl.a. større fælge, adaptive LED-forlygter, LED-baglygter med dynamiske blinklys, ekstra toning af de bageste ruder og småting som justerbart passagersæde og LED-lysstribe mellem forlygterne standard.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.