Test: Renault Espace går fra legendarisk til ligegyldig
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Mellem 204 og 299 hk er der god plads. Spørger man Volkswagen, er der i hvert fald grund til at fylde hullet mellem de to udgaver af ID.4 ud med en ny variant. Mellem ID.4 Performance med 204 hk og baghjulstræk og topmodellen ID.4 GTX med 299 hk og firehjulstræk kommer nu ID.4 Performance 4Motion.
LÆS OGSÅ | Test: VW ID.4 GTX – Potent, elektrisk topmodel uden markant merpris
ID.4 Performance 4Motion kommer tættere på GTX-versionen i ydelse, end den gør på ID.4 Performance. Med 265 hk er den bare 34 hk fra topmodellen, og som GTX er der ikke en, men to elmotorer i spil.
En elektrisk motor til forhjulene, en elektrisk motor til baghjulene. Det giver ikke bare den højere ydelse end i den baghjulstrukne ID.4, men selvfølgelig også øget vejgreb.
Det giver sig selv, at to elmotorer vejer mere end en. Derfor har den nye 4Motion-udgave med 265 hk et lidt højere forbrug end udgaven med 204 hk.
Batteriet, som har en brugbar kapacitet på 77 kWh, giver en rækkevidde på 511 kilometer i ID.4 Performance 4Motion (forbrug 17,1 kWh/100 km). Med baghjulstræk og samme batteri er rækkevidden 531 kilometer (forbrug 16,5 kWh/100 km). Man må leve med en marginalt kortere rækkevidde, men man får altså betydeligt flere hestekræfter.
LÆS OGSÅ | Første tur: Skoda Enyaq Coupé RS er fed – men ingen RS
Opladningshastigheden, som er steget siden introduktionen af ID.4, er 135 kW i alle udgaver af ID.4 med undtagelse af GTX. Den kan lade med 150 kW.
Man kan spørge sig selv, om behovet er der for GTX-versionen. Den er ikke rigtig hurtig, med 0-100 km/t på 6,3 sekunder, heller ikke så dynamisk som lovet, og den firehjulstrukne med 265 hk er kun lidt langsommere: 6,9 sekunder fra 0-100 km/t. Samme tophastighed på 180 km/t.
Men ID.4 GTX har ikke bare mulighed for en lidt højere ladehastighed i forhold til ID.4 Performance 4Motion, den har også mere udstyr som standard – til en pris som kun er 25.000 kr. højere. Det får den med det samme tilbage i spillet.
Den nye firehjulstrækker med 265 hk koster 414.995 kr., mens GTX med 299 hk koster 439.995 kr. ID.4 Performance med 204 hk og baghjulstræk koster 394.995 kr.
Man kan ikke tilkøbe meget til ID.4 Performance 4Motion for 25.000 kr. I GTX er bl.a. større fælge, adaptive LED-forlygter, LED-baglygter med dynamiske blinklys, ekstra toning af de bageste ruder og småting som justerbart passagersæde og LED-lysstribe mellem forlygterne standard.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge vinterdæk i sommerperioden? Det kan du læse om her.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.