Både ID.4 og ID.5 kommer nu med en ny elmotor med 286 hk som erstatning for udgaven med 204 hk, og der er også mere udstyr og nyt infotainment som standard.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Meget mere værdi for pengene. Volkswagen satser på, at introduktionen af opdaterede udgaver af elbilerne ID.4 og ID.5 med mere udstyr, stærkere elmotor og længere rækkevidde vil overbevise danskerne om, at de skal vælge en Volkswagen og ikke en Tesla.
I den kommende uge (uge 41 2023) starter salget af de forbedrede modeller, og i forhold til det nuværende modelprogram – hvis kampagnemodellerne 75 Years Edition holdes ude af ligningen – er der et prisfald på 15.000 kr. for ID.4, mens ID.5 stiger med 25.000 kr. ID.4 starter nu på 379.995 kr., mens ID.5 starter på 394.995 kr.
De nuværende udgaver af ID.4 kommer med 170, 174, 204 og 265 hk (plus GTX med 299 hk), og ID.5 med enten 174 eller 204 hk (plus GTX med 299 hk). Med det nye modelprogram er det farvel til alle de varianter, så ID.4 og ID.5 fremover fås med 286 hk eller i GTX-udgaver med 340 hk. Det er samme fornyelse, der er sket hos Skoda med Enyaq.




Der er langt mere styrke i de nye udgaver
Det er en helt ny elmotor med 286 hk og langt højere drejningsmoment, som Volkswagen nu bygger ind i ID.4 og ID.5. I Pro-udgaverne, som er basismodellerne, trækker bilen – med en elmotor – på baghjulene. Den højere ydelse skærer næsten 2 sekunder af 0-100-tiden, så de nye modeller er markant hurtigere med 6,7 sekunder. Topfarten er ligeledes hævet – fra 160 til 180 km/t.
Da den nye elmotor samtidig er mere effektiv, giver batteriet på 82 kWh en øget rækkevidde. Før var den 524 kilometer i ID4, mens det foreløbige tal for den nye variant siger 544 kilometer. I ID.5 stiger rækkevidden fra 532 til 553 kilometer.
Læs også: Volkswagen går elektrisk med GTI
ID.4 fås, i modsætning til ID.5, også i en Pro-udgave med firehjulstræk, Pro 4Motion. Den har samme ydelse som den baghjulstrukne, altså 286 hk, men lidt kortere rækkevidde (525 kilometer) og hurtigere opladning ved en lynlader (175 kW i stedet for 135 kW). Prisen for 4Motion-udgaven ligger 20.000 kr. højere – på 399.995 kr.
ID.4 GTX og den tilsvarende ID.5 GTX, som også har firehjulstræk, kommer nu med 340 hk i stedet for 299 hk. Rækkevidden er øget en smule, og priserne for de to modeller starter på henholdsvis 429.995 kr. og 449.995 kr. Det er 20.000 kr. under de nuværende kampagnemodeller, 75 Years Edition, men kampagnemodellerne har mere standardudstyr.

Nyt og markant bedre infotainment med 12,9″ touchscreen
ID.4 og ID.5 bliver ikke udsat for et decideret facelift som det, ID.3 er introduceret med tidligere i år. De kosmetiske ændringer begrænser sig til en ny eksteriørfarve, en ny gearvælger og andre småting.
Men der venter alligevel mere end bare en ny og stærkere elmotor. Infotainmentsystemet med software 4.0 og ny processor er nu det samme som i den nye ID.7, som fungerer mere intuitivt og hurtigere end det gamle. Layoutet er mere overskueligt, og skærmen er samtidig vokset fra 10″ til 12,9″. Der er også nye funktioner i systemet som eksempelvis manuel eller automatisk forvarmning af batteriet før lynopladning.
Der er også en merværdi i form af mere standardudstyr i både ID.4 og ID.5. De opgraderede elbiler kommer med Assistentpakke #1 som standard, som betyder, at blandt andet nøglefri betjening og tyverialarm er med uden merpris.