3x alternativer til Golf GTI til under 80.000 kr.
Vil du have GTI-glæder uden at gå klassisk til værks med en Golf? Så er her tre prisbillige og fede alternativer.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Sådan ser den ideelle udvikling for priserne på elbiler ud: længere rækkevidde, mere effektive og stærkere elmotorer og faldende priser. Med den opdaterede ID. Buzz kan Volkswagen leve op til den ideelle forestilling, for selv med store forbedringer falder priserne på den fremragende familiebil.
VW kommer fra ID. Buzz Pro med 204 hk, rækkevidde på 421 kilometer og en pris på 429.995 kr. på basismodellen til ID. Buzz Life med 286 hk, rækkevidde på 455 kilometer, mere udstyr en pris på 389.995 kr. Det er sød musik i ørerne.
Opdateringen af den almindelige ID. Buzz kommer som en del af et større angreb med den forlængende ID. Buzz Lang med syv sæder, den nye topmodel GTX med 340 hk og en ny mulighed for at få den almindelige (korte) version med seks i stedet for fem sæder.
Med 82 ekstra hestekræfter, som kommer fra en helt ny elmotor, vil ID. Buzz uden tvivl føles som en elbil med mere overskud til overhalinger. Selv om man bruger af kræfterne, er den nye elmotor mere effektiv, og den kan trække strøm fra et lidt større batteri end før: det er vokset til 84 kWh fra 82 kWh (netto 77/79 kWh). Det giver op til 455 kilometer på en opladning, og samtidig kan man nu lade med op til 185 kW ved en lynlader.
Den tidligere ID. Buzz med 204 hk kunne fås i udstyrsniveauerne Pro, Life og Style. I Danmark er basismodellen Pro droppet, så Life og Style er de to muligheder. De har begge nyt infotainmentsystem med 12,9″ touchscreen som standard. Life-versionen er faldet med 48.500 kr. Den kostede før 438.495 kr. og er nu basismodel til 389.995 kr.
Life-udgaven har 19″ alufælge, el-klapbare sidespejle, LED-lygter, adaptiv fartpilot, varme i forruden, varme i forsæderne, kunstlæderrat med varme, nøglefri betjening, bakkamera og trådløs opladning af smartphones.
Style-udgaven, som nu koster 459.990 kr., har 20″ alufælge, adaptive matrix-LED-forlygter, el-betjente skydedøre, el-betjent bagklap, forsæder med el-justering og massage og udvidet sikkerhedsudstyr.
Med opdateringen kan den korte udgave af ID. Buzz bestilles med et ekstra sæde, så der er i alt seks siddepladser fordelt på tre rækker (to plus to plus to). Den ekstra plads koster 15.695 kr. Den nye ID. Buzz Lang med forlænget karrosseri, der som standard har syv sæder, fås fra 419.995 kr.
Både ID. Buzz i standardlængde og i Lang-versionen kommer senere som GTX med firehjulstræk og 340 hk. Priserne på de varianter findes endnu ikke.
ID. Buzz-modelprogrammet – korte og lange udgaver (udsalgspris / privatleasing):
ID. Buzz Life 82 kWh (kort udgave med 286 hk) – 389.995 kr. / 4.495 kr.
ID. Buzz Style 82 kWh (kort udgave med 286 hk) – 459.995 kr. / 5.595 kr.
ID. Buzz Lang Life 82 kWh (lang udgave med 286 hk) – 419.995 kr. / 4.895 kr.
ID. Buzz Lang Style 82 kWh (lang udgave med 286 hk) – 499.995 kr. / 5.995 kr.
Vil du have GTI-glæder uden at gå klassisk til værks med en Golf? Så er her tre prisbillige og fede alternativer.
Kia EV6 GT eller Hyundai Ioniq 5 N? Vi sætter de to beslægtede og sportslige elbiler mod hinanden og ser, hvor køreglæden er størst.
Toyota Yaris Hybrid fås nu i to hybridvarianter, og man får en ekstra portion kraft til overhalinger og motorvej. Prisniveauet er desværre høj, fordi udstyrsniveauet også er det.
Som den første kinesiske bilproducent løfter XPeng nu sløret for priserne efter de omtalte toldstigninger fra EU. Spørgsmålet er, om de andre følger trop.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.