Bella Italia! Elektrisk Alfa Romeo Junior lander til priser fra 249.990 kr.
Priserne på den kompakte elektriske Alfa Romeo Junior er endelig på plads. Den kommer med 156 hestekræfter, rækkevidde op til 410 kilometer og priser fra 249.990 kr.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Volkswagen ID. Buzz lægger op til afslappet kørestil og en køretur, der er en nydelse mere end en ydelse. Der er ingen tvivl om, at Buzz’en med sine 204 hk er lidt for afslappet for nogle mennesker. En topfart på 145 km/t og 0-100 km/t på 10,2 sekunder giver, skal vi sige, en sammenlagt rolig atmosfære.
Heldigt, at Volkswagen er i gang med at udvide sin familie af elektriske GTX-modeller. GTX er prædikatet for mere fart og mere kraft (og lidt friskere design), og ID. Buzz får nu også saft- og kraftkuren.
LÆS OGSÅ | Mere saft og kraft: VW ID.7 GTX med 340 hk
Både den almindelige ID. Buzz og den nye ID. Buzz med forlænget akselafstand får et løft med 340 hk. Højere topfart og meget hurtigere acceleration er to sider af GTX-sagen, men også firehjulstræk er en del af pakken.
De hurtige el-busser har et setup, som vi efterhånden er ved at være godt bekendte med. ID. Buzz GTX har en elmotor bagtil, som standardudgaven med 204 hk også har det, som suppleres af en elmotor ved forakslen. Bageste elmotor yder 286 hk (og 560 Nm), mens den forreste stiller med 109 hk (og 134 Nm).
Det giver 340 hk, som allerede kendt fra ID.4 GTX, ID.5 GTX og ID.7 GTX – men ikke hvis man bare lægger de to elmotorers ydelse sammen. Det ville give 395 hk, men motorerne er ikke ens, og de leverer ydelsen på forskellig vis, hvorfor 340 hk er den maksimale ydelse.
LÆS OGSÅ | VW ID.3 GTX klar med op til 326 hk
Med 340 hk kan ID. Buzz, kort som lang, løbe hurtigere. Topfarten er hævet med 15 km/t til 160 km/t, og begge længder ID. Buzz GTX kan nå de første 100 km/t på 6,5 sekunder. Det er mere i stil med Golf GTI end med en langsom el-bus.
Dog behøver man ikke nødvendigvis købe ID. Buzz GTX for at få en ID. Buzz, der er hurtigere end dagens standardmodel med 204 hk. Der skal meget lidt fantasi til at forestille sig, at elmotoren med 204 hk i en ikke alt for fjerne fremtid pensioneres og erstattes af den nyere med 286 hk. Det i sig selv vil give en hurtigere ID. Buzz.
Den nye GTX-model har dog nogle ting, som den almindelige ID. Buzz ikke har. Den kan trække flere kilo, hvis det skal være. Den korte model kan trække op til 1.800 kilo, mens den lange variant trækker op til 1.600 kilo.
Og så er der designet, som giver ID. Buzz lidt mere karakter – hvis altså man på nogen måde synes, den ikke i forvejen har masser af karakter. 19″ Venlo-alufælge (21″ som ekstraudstyr), pileformede LED-kørelys og den GTX-eksklusive Cherry-røde lakering på ydersiden, sort taghimmel og GTX-specifikke sæder på indersiden.
Hvor den “korte” ID. Buzz GTX fås med fem eller seks sæder og kommer med batteripakke med 79 kWh (2 kWh mere end ID. Buzz-standardudgaven) anvendelig kapacitet, har den lange variant, der i Danmark har syv sæder som standard, et batteri på 86 kWh. Rækkevidde er ikke nævnt med et eneste ord i pressemeddelelsen.
Til gengæld fortæller VW, at alle ID. Buzz-modeller fremover har nyt infotainmentsystem med 12,9″ touchscreen, nye menuer og lettere betjening. Der er også indbygget ChatGPT, og så er head-up-display og fjernstyret parkering nu også en mulighed.
Priserne på den kompakte elektriske Alfa Romeo Junior er endelig på plads. Den kommer med 156 hestekræfter, rækkevidde op til 410 kilometer og priser fra 249.990 kr.
Den danske Renault-importør skærer op til 50.000 kr. af sin nye elbil, så den nu fås fra 269.990 kr. Megane E-Tech Electric nedsættes med 30.000 kr.
Med lavere udstyrsniveau, mindre batteri og prissænkninger er der gode nyheder i hele EV9-modelprogrammet. Den veludstyrede basismodel med 443 kilometer rækkevidde koster 449.999 kr.
Hyundai Bayon kommer nu til forhandlerne med et facelift. Der er mere udstyr med i prisen – og selv om priserne er lidt højere, er Bayon stadig en bil til lavpris.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.