Test: Mini Aceman har ikke det, der skal til
Mini Aceman kunne være den gyldne middelvej mellem elbilerne Cooper og Countryman. I stedet falder den ned mellem to stole. Test af Aceman SE med 218 hk og JCW-styling.
Af: Esben Skrumsager / d. 9. september 2019
Selvom lanceringer af nye bilmodeller ikke ligefrem er en sjældenhed, er der alligevel usædvanligt stor interesse for én enkelt kompakt tysk sag, der her forud for den internationale biludstilling i Frankfurt netop har set dagens lys.
Navnet på bilen er ID3, og det skal du nok hurtigt lære at kende. For med en rummelig kabine, moderne teknik og et usædvanligt iøjnefaldende design er det en elbil, der betegnes som intet mindre end symbolet på en ny æra for tyske Volkswagen. Og med en pris langt under mærkets egen elektrificerede udgave af Golf’en har ID3 uden tvivl potentiale til at blive en grøn bestseller på det danske marked.
Før vi ser nærmere på de danske priser kommer vi dog ikke udenom nogle af de detaljer, der gør VW ID3 unik.
Det er den første model, der er baseret på koncernens nye modulopbyggede elbilsplatform (MEB). Platformen byder på lang akselafstand kombineret med korte udhæng for og bag på bilen. Det skaber ifølge VW et meget åbent og rummeligt interiør-koncept, som tyskerne oplagt kalder for “Open Space”. Selvom vi endnu ikke har fået lejlighed til at opleve bilens indre, skulle platformen derfor levere en oplevelse af rummelighed, som sætter ny standard i klassen.
Digitaliseret og udstyret med komplet nydesignede skærme og funktioner er betjeningen af ID3 ikke, som du kender fra din Up, Polo eller Golf. Men til de teknologiforskrækkede forsikrer tyskerne om, at det er intuitivt at bruge.
Samtlige betjeningselementer – også på det elektrisk indstillelige multifunktionsrat – betjenes via berøringsfølsomme knapper. Faktisk er det kun elruderne og havariblinket, der stadig betjenes med ”rigtige” kontakter.
Du kan også benytte dig af stemmebetjening, men i typisk VW-stil kan den ikke fås på dansk, så du skal enten snakke tysk eller engelsk med din ID3.
Ved introduktionen vil ID3 blive tilbudt med mulighed for at vælge mellem tre størrelser af batterier.
Indstigningsmodellen kommer med et 45 kWh batteri, der giver en rækkevidde på 330 km (WLTP). Denne koster fra 279.990 kr. Det er 40.000 mindre end VW e-Golf, som hverken i kabinestørrelse eller rækkevidde har mere at byde på end ID3. Prisen inkluderer desuden 5 år eller 100.000 kilometers service- og reparationsabonnement samt Clever Unlimited hjemmeladeboks (inkl. standardinstallation), ladebrik til Clevers netværk af offentlige ladestandere.
LÆS OGSÅ | Elektrisk roadtrip: Sådan er det at køre på skiferie i en Tesla
Hvis de 330 teoretiske kilometer er i underkanten, kan du vælge mellem en version med et 58 eller 77 kWh batteri. De leverer henholdsvis en rækkevidde på op til 420 og 550 kilometer (WLTP). Ladekapaciteten på maksimale 100 kW skulle gøre det muligt at tanke cirka 290 kilometer rækkevidde på 30 minutter.
Volkswagen åbnede for forhåndsreservering af ID3 i maj måned. Det gav potentielle kunder i hele Europa mulighed for at lave en ikke-bindende reservation på en ID3 1st mod et depositum på 7.000 kr. I efteråret vil dem, der har forhåndsreserveret specialmodellen kunne konvertere den til et egentligt køb ved deres respektive forhandlere.
ID3 1st er udstyret med et 58 kWh batteri, der driver en elmotor integreret i bagakslen. Den yder 150 kW/204 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 310 Nm, der kan sende ID3 til en topfart på beskedne 160 km/t.
Bilen koster fra 334.990 kroner, og den vil blive tilbudt i tre låste konfigurationer, der er gearet efter typiske kundeønsker. Udover dette kan kunderne vælge, hvilken farve karrosseri og interiør skal have.
LÆS OGSÅ | Brugt elbil: Her er de mest populære og billige elbiler
Indstigningsmodellen af ID3 1st er standardudstyret med navigationssystem, DAB+ radio, sædevarme, varmepumpe, rat med varme, armlæn foran, et Mode 2-ladekabel og 18” alufælge.
ID3 1st Plus er desuden udstyret med et bakkamera, adaptiv fartpilot og nøglefri adgang. I kabinen er Plus-udgaven desuden udstyret med designsæder, en midterkonsol (inklusive 2 USB-C-porte bagi) og ambiente-belysning. LED matrix-lygter og 19” alufælge er også en del af pakken.
I topversionen kaldet ID3 1st Max, er der yderligere skruet op for udstyret med head-up-display, lydsystem fra ”Beats”, et stort panoramaglastag og 20” alufælge. Hertil kommer desuden en vognbaneassistent med Emergency Assist, en vognbaneskiftassistent, komforttelefoni med induktiv opladning, komfortsæder og en dobbeltbund i bagagerummet.
Mini Aceman kunne være den gyldne middelvej mellem elbilerne Cooper og Countryman. I stedet falder den ned mellem to stole. Test af Aceman SE med 218 hk og JCW-styling.
Der gemmer sig to elmotorer med i alt 340 hestekræfter i GTX-udgaven af VW ID. Buzz. Det gør den hurtigere, end man skulle tro, men nok også hurtigere, end det er nødvendigt.
Bigster er den største Dacia nogensinde. Den lander i maj som hybrid og mild-hybrid med firehjulstræk til fornuftige priser fra 339.990 kr.
Den amerikanske præsident har bestemt, at der den 2. april kommer 25 procent told på biler og bildele fra andre lande. Det kan betyde færre nye biler – og dårligere biler – i fremtiden.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.