VW T-Roc 2021 066_large
Nyheder
17. november 2021

Volkswagen T-Roc – endelig med blød plast i kabinen

Morten B. Bek

Morten Bek

Volkswagen T-Roc har været et kæmpe hit fra første dag, men noget i den tyske crossover var ikke, som det skulle være. Det retter et facelift op på.

Af: Morten Bek / d. 17. november 2021

“Med overflader med underskum og fremhævede syninger bringer det nye instrumentpanel moderne design og topkvalitet ind i interiøret i T-Roc.”

Ordene er nogle af de første i pressemeddelelsen fra Volkswagen, hvor den faceliftede T-Roc er omdrejningspunktet. Det er en usædvanligt start, men lige præcis når det gælder T-Roc, er det med god grund. Lige siden introduktionen i 2017 af den kompakte crossover har VW fået tudet ørerne fulde om, at plastkvaliteten i kabinen var pinlig.

Vi har endnu til gode at røre ved det nye instrumentpanel og de nye materialer, men bare ud fra billederne ligner det en stor forbedring. Tyskerne gør endda opmærksom på, at dørsiderne nu også er af blød plast. Volkswagen har med al tydelighed lyttet til kritikken.

Ommøbleringen omkring førerpladsen er mere omfattende, end den typisk er, når VW laver facelift af sine biler. Når der nu skulle bedre materialer til, kunne designerne lige så godt gå til den.

Infotainmentsystemet er derfor rykket ud af midterkonsollen og sidder som en “tablet”. Skærmstørrelsen er enten 8″ eller 9,2″, og styresystemet er skiftet til den nyere MIB3-variant, som kendes fra bl.a. Golf.

Digital instrumentering har hidtil været ekstraudstyr i de fleste T-Roc-versioner, men nu har alle udgaver det som standard. Instrumenteringen fås i to udgaver med en 10,25″ skærm som mulig opgradering.

Martin Meiners
VW T-Roc 2021 067_large
VW T-Roc 2021 064_large
VW T-Roc 2021 065_large
VW T-Roc 2021 032_large
VW T-Roc 2021 036_large
VW T-Roc 2021 034_large
VW T-Roc 2021 035_large
VW T-Roc 2021 033_large
Martin Meiners
Martin Meiners
VW T-Roc 2021 018_large
VW T-Roc 2021 020_large
VW T-Roc 2021 059_large
VW T-Roc 2021 030_large
VW T-Roc 2021 042_large
VW T-Roc 2021 043_large
Martin Meiners
VW T-Roc 2021 063_large
VW T-Roc 2021 037_large
VW T-Roc 2021 040_large
VW T-Roc 2021 061_large
VW T-Roc 2021 022_large
Martin Meiners
Martin Meiners
VW T-Roc 2021 041_large
Martin Meiners
VW T-Roc 2021 072_large
Martin Meiners
VW T-Roc 2021 062_large

LED-forlygter rykker til standardudstyret

Mens indersiden af T-Roc med faceliftet har fået en stor opgradering, har designerne kun justeret eksteriørdesignet. Af de dele, som vil gøre en forskel for kunderne er, at LED-forlygter nu er standard. Tidligere betalte man i basismodellerne mere end 14.000 kr. for at opgradere fra halogenforlygter.

Det er muligt at opgradere til de mere avancerede IQ Light-forlygter med adaptive funktioner. De vil sandsynligvis blive standard på nogle danske udgaver af T-Roc.

Grillen er “blødere” i bunden, og forlygterne flugter med en ny LED-liste, som går på tværs af fronten. I forbifarten vil man kunne overse, at det er en faceliftet T-Roc, der kører forbi.

I maskinrummet på T-Roc er det business as usual. Der er ingen nye motorer, og mens VW brugte faceliftet af Tiguan til at tilføje en plug-in-hybrid, sker det samme ikke denne gang. T-Roc fås udelukkende med traditionelle forbrændingsmotorer.

Som solid basismotor indsætter VW fortsat den trecylindrede benzinmotor på 1 liter. Med 110 hk og manuel gearkasse gør den det, erfaringsmæssigt, rigtig fint i T-Roc.

Der er to firecylindrede benzinmotorer. 1,5-liters motoren har 150 hk, mens 2-liters motoren igen har 190 hk og 4Motion-firehjulstræk som standard. Dieselsiden dækkes af en 2-liters motor med enten 115 eller 150 hk.

T-Roc fortsætter også i den hurtige topudgave R, som med sin 2-liters benzinmotor med 300 hk hører til i GTI-afdelingen af crossover-segmentet. Faceliftet gælder også for den eneste åbne bil i segmentet, T-Roc Cabriolet.

Martin Meiners
Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen