The all-new Volkswagen Tayron
Nyheder
10. oktober 2024

VW Tayron er den lange udgave af Tiguan

Morten B. Bek

Morten Bek

VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Vi ville hellere have en elektrisk SUV fra Volkswagen end en afløser med forbrændingsmotor til den gamle Tiguan Allspace. Men Danmark fylder ikke meget i det store, samlede billede, og den nye Tayron, der altså med stor forsinkelse afløser Tiguan Allspace, er en vigtig bil for Volkswagen.

Navnet Tayron har været brugt på en kinesisk SUV fra Volkswagen siden 2018, og den nye generation introduceres som Tayron L i Kina. I USA afløser Tayron den forrige generation Tiguan, og den vil formentlig få navnet Tiguan igen på de kanter.

Slægtskabet med den nye Tiguan, som har været i butikkerne i Danmark siden foråret i år, er umiskendeligt. Designet er dog ikke bare taget direkte over fra Tiguan til Tayron, der er 480 centimeter lang (Tiguan er 454 centimeter lang). Grillen ser anderledes ud, og over sideruderne kører et ubrudt panel, der ender som en “vinge” ved bagklappen. Læg mærke til, at Tayron har hjulkasser med form som en omvendt hestesko – Tiguan har helt runde hjulkasser.

The all-new Volkswagen Tayron
The all-new Volkswagen Tayron
The all-new Volkswagen Tayron
The all-new Volkswagen Tayron

Oplyst VW-logo

Tayron er søstermodel til den nye Skoda Kodiaq, og det rummelige interiør fra den tjekkiske model vil man også møde i Volkswagens nye model. Selv på billedet taget fra forsæderne over den nedfældede anden sæderække kan man se, at pladsen på de to bagerste sæder vil være trang.

Det er den typisk i biler i denne klasse, og salgsargumentet er da også “kun”, at der skal være plads til to mindre børn på kortere ture.

At kigge ind i kabinen på Tayron er som at kigge ind i den nye Tiguan. Stor digital instrumentering og et infotainmentsystem med en skærm på 13″. Bilen på billederne er udstyret med paneler i træ med åbne porrer, som man, så vidt vi kan se, ikke kan få i Tiguan.

Tayron har udstyr som 17″ alufælge, oplyst VW-logo for og bag, automatisk klimaanlæg med tre zoner, solgardiner i bagdørene, adaptiv fartpilot og stemningsbelysning med valg mellem 10 farver som standard i basisudgaven Life.

The all-new Volkswagen Tayron
The all-new Volkswagen Tayron
The all-new Volkswagen Tayron
The all-new Volkswagen Tayron

Tayron kan trække op til 2.500 kilo

Der bliver ikke gjort forskel på Tiguan og den større Tayron, når det kommer til det, der skal drive værket. To benzinmotorer, to dieselmotorer og to plug-in hybrider. Den sikkert ikke ligefrem sprudlende basismotor er en 1,5-liters benzinmotor med 150 hestekræfter, som kommer med forhjulstræk.

Dieselmotorerne er begge på 2 liter, og valget står mellem 150 hestekræfter og 193 hestekræfter. Den stærkeste har firehjulstræk som standard, og alle motorer har automatisk DSG-gearkasse som standard. Firehjulstrukne Tayron-modeller er godkendt til at køre med 2.500 kilo på krogen, så den nye SUV er interessant for både campister, bådejere og hestefolk.

Plug-in hybriderne med 1,5-liters turbomotor er det stærkeste kort for den nye Tayron. De har et stort batteri på 19,7 kWh, hvorfor rækkevidden på eldrift er op til over 100 kilometer. De kan endda lade med 11 kW ved hjemmeladeren og med 50 kW ved en hurtiglader, som er usædvanligt i PHEV’ernes verden. Basisudgaven yder 204 hestekræfter, mens den stærkere udgave kører med 272 hestekræfter.

Volkswagen Danmark har endnu ikke meldt ud, om vi kommer til at se Tayron på det danske marked. Den vil i så fald komme til at ligge væsentligt højere i pris end Tiguan, som starter på 474.994 kr. som plug-in hybrid med 204 hestekræfter og på 499.993 kr. som benziner med 150 hestekræfter.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen