bilbase

Få vinger og gode venner hos Cadillac Club DK!

I denne uge har vi haft en snak med Carsten Jacobsen, som er formand for Cadillac Club DK. Carstens passion for Cadillac startede, da han var helt ung. Dengang havde han ikke selv råd til én, og han købte i stedet alt med Cadillac – bl.a. T-shirts – mens han drømte om, at han en skønne dag ville flyde rundt i sin egen Cadillac.

Drømmen blev til virkelighed, og han kører i dag på treogtyvende år i en 52’er, som er Cadillacs 50-års-jubilæumsmodel. Vi fik os snak med Carsten om Cadillacs oversete historie, drømmen om at få Amerikanske vinger og om det hyggelige samvær, der opstår, når man dedikerer en stor del af sin tid til de danske veje. Læs med her!

 

Privat foto: Formandens Cadillac 52, 50-års-jubilæumsmodellen.

Privat foto: Formandens Cadillac 52, 50-års-jubilæumsmodellen.

 

Hjul, vinger og pistoler – Cadillacs historie

Ifølge Carsten er Cadillacs historie ligeså vigtig som historien om Henry Ford. Cadillac fik nemlig sine vinger fra Henry Fords anden fiaskofabrik (The Henry Ford Company) i Detroit, 1903. I stedet for at lukke fabrikken blev den omdøbt til ”Cadillac” efter den franske officer Antoine de la Mothe Cadillac, der grundlagde byen Detroit – læs mere her.

Henry Martyn Leland blev udråbt til leder. Det interessante var, at han havde en fortid på Samuel Colts våbenfabrik, hvor han havde lært om princippet bag våbenproduktion: ”Interchangeability”. Samuel Colt skilte f.eks. 10 pistoler ad, blandede delene og samlede dem igen af de blandede dele for at demonstrere, at de virkede perfekt.  I dag er dette princip mere kendt som standardisering og samlebåndsmetoder, som Henry Ford har taget al æren for ved bilproduktion. Men det hele startede faktisk på Cadillac-fabrikken i 1903 ifølge Carstens kilder.

Fra Sverige til Danmark – Cadillac Club DKs historie

Carsten har selv boet i Sverige, som i dag har flere Cadillacs end selveste Detroit. Derfor er der også en langt større interesse for Cadillac-bilklubber i Sverige, fortæller han. Der findes to store svenske klubber med mere end 5000 medlemmer. Derfor var planen til at begynde med ikke at oprette en dansk klub, men at blive en del af de svenske klubber. Det var de danske Cadillac-ejere dog ikke helt tilfredse med, og man oprettede derfor Cadillac Club DK på Amager i 1999.

 

dk2

 

Klubben blev desværre ramt lidt på medlemsantallet under finanskrisen, men det ser nu ud til at være på rette vej igen med ca. 180 aktive medlemmer. Som klubmedlem modtager man årligt 3 klubblade og en årskalender ved juletid med medlemmernes biler. Ydermere kan man deltage i hyggelige weekendtræf med andre Cadillac-ejere fra hele landet. Personligt mener Carsten, at det sociale i klubben er blevet langt vigtigere for ham end bilerne. ”I dag kender jeg jo gud og hver mand landet over på grund af klubben”, siger han stolt.

 

Privatfoto: Cadillac Club DK-træf

Privatfoto: Cadillac Club DK-træf

 

Sådan får du vinger!

Ifølge Carsten er det fedeste ved at køre Cadillac at dreje nøglen og bare flyde af sted med armen ud ad vinduet og med vind håret. Hvis du skal have fat i de største vinger, også kaldet halefinner, så skal du investere i en 1959 Eldorado, som Carsten udråber til den ultimative Cadillac. Den er dog en dyr sjældenhed, men de har faktisk tre af dem i klubben, tilføjer han. Dog behøver man ikke at eje en Cadillac for at blive klubmedlem. Man skal dog have i tankerne at købe én inden for kort tid.

 

Privatfoto: Den ultimative Cadillac 1952 Eldorado jf. Carsten

Privatfoto: Den ultimative Cadillac 1952 Eldorado jf. Carsten

 

Carstens bedste råd til andre Cadillac-drømmere er at finde ud af, hvilken model man synes bedst om i udseende og pris, da de kan koste helt op til en million kroner. Man kan bl.a. finde Cadillacs til salg online på Ebay eller her på Bilbasen. Har man brug for hjælp til valg og køb, kan man altid skrive ud på klubbens Facebook-side eller forum – Og få hjælp af andre Cadillac-ejere, siger Carsten. Ydermere er man også meget velkommen til at ringe til Carsten, hvis man har spørgsmål!

Vi takker Carsten Jacobsen for snakken og ønsker klubben en flydende fremtid på de danske veje!

Er du enig med Carsten om at 1959 Eldorado er den ultimative Cadillac? Eller har du tips til, hvad man skal kigge efter, når man køber en Cadillac? Så del dem gerne med os her!

Læs også:

Bilklubber er et stort hit

Vild med Toyota? Dyrk din passion i Toyota Club DK!

Benzin i blodet? Brænd det af og bliv racerkører i din fritid!

 

 

Ingen kommentarer endnu.

Leave a Reply