bilbase

Ugens bilnyt – Uge 5

I denne uge kan du læse om, at det bliver billigere at have bil i 2014, at lovlige cykellygter ikke altid er nok og om den nye Peugeot-racer. 

Billigere at holde bil i 2014

Bilejerne har udsigt til at slippe fem procent billigere i det nye år, viser FDMs store bilbudget for 2014. Efter flere år med stejle udgiftskurver ser det nemlig nu ud til, at det bliver billigere at være bilejer. Alt i alt bliver det godt fem procent billigere at holde bil i forhold til 2013.

Forklaringen er bl.a., at benzinpriserne indtil videre har toppet, og at bilerne i dag kører længere på literen. Den grønne ejerafgift falder dermed, men også forsikringspræmierne er faldende. ”Derfor er det positivt, at branchen nu synes at have lyttet og kappet næsten en femtedel af prisen. Det er et markant fald, som selvfølgelig er med til at gøre det billigere at være bilejer i 2014,” siger FDM’s forbrugerøkonom, Allan Skytte Christensen.

Ifølge FDM’s regneeksempler kan bilejerne se frem til en besparelse på mellem 17 og 32 øre pr. kilometer i forhold til 2013, alt efter hvilken prisklasse bilen tilhører.
Bilbudgettet indeholder imidlertid ikke kun de løbende udgifter, men medregner også værditabet, der er den største enkeltpost. Her viser bilbudgettet for 2014, at det er de mindste biler, der procentvis taber mest i værdi.
Mikrobilerne har de senere år været de mest solgte herhjemme. Men de lave nypriser og det store udbud afspejler sig også på brugtbilsmarkedet, hvor vi ser de helt små biler lide store værditab. En tendens, der nok vil fortsætte de kommende år. De større biler holder omvendt procentvist værdien bedre end tidligere. Under alle omstændigheder er værditabet noget, man som køber skal være opmærksom på og indregne i sin biløkonomi. Man skal derfor nøje overveje, om man også forventer at eje bilen om tre-fem år,” siger Allan Skytte Christensen.

Lovlige cykellygter er ikke altid nok

Gode cykellygter og reflekser gør en afgørende forskel i vintermørket, viser en test, som FDM har lavet. Dårligt oplyste veje og gader, mørkt tøj uden reflekser og ingen eller for lidt lys gør mange cyklister umulige at se for bilister i vintermørket.
Selv med lovpligtige lys på cyklen er det ikke altid nok til at blive set. Det viser en test af cykellygter i forskellige prisklasser, som FDM’s medlemsmagasin Motor har lavet.

Lovkravet til cykellygter blev ellers skærpet for godt et år siden, så de nu skal kunne ses på 300 meters afstand. Det betød blandt andet, at de små og næsten usynlige lygter, der ofte hang og dinglede i en elastik på cykelstyret, blev forbudt. Selv om de cykellygter, som FDM har testet, lever op til de nye krav, er der stor forskel på, hvor synlige de er på afstand og fra siden. Og så har placeringen af lygten afgørende betydning. Lygter placeret på eller lige under styret samt bagagebæreren øger synligheden markant i forhold til modeller, der er monteret helt nede på hjulene, viste testen.

Hvis bilister skal have mulighed for at se cyklisterne i mørket, er gode lygter og reflekser nødvendige. Oplevelsen hos mange er dog, at cyklister ofte overvurderer deres synlighed og glemmer, at selvom de kan se bilerne, er det ikke ensbetydende med, at bilisterne kan se dem. Derfor må man heller ikke gå på kompromis med synligheden i trafikken. Vil man for alvor øge sin synlighed i trafikken, er en trafikvest med reflekser også en rigtig god idé til både børn og voksne,” siger Michael Malmquist.

Se en video om, hvor svært det er at se andre trafikanter i mørket på www.FDM.dk/video.

FDM

Hæder til Peugeot-racer

Fem måneder efter at have udfordret stopuret ved verdens mest spektakulære hill-climb event, Pikes Peak, er 208 T16 Pikes Peak nu tilbage i rampelyset. Den har netop modtaget to internationalt anerkendte priser: Autosports ”Rally Car of the Year” og Top Gears ”Race Car of the Year”.

Peugeot

Sébastian Loebs tid på 8:13:88 min. i det berømte Pikes Peak løb i Peugeot 208 T16 Pikes Peak fyldte overskrifterne den 30. juni. Bilens rovdyrsudseende, det imponerende vægt/effekt forhold på 1:1 (875 kg og 875 hk) og en performance på niveau med en Formel 1-bil fangede i den grad publikums opmærksomhed – især fordi bilen blev udviklet på kun fire måneder i Peugeot Sports hovedkvarter i Vélizy.

Peugeot Sports anstrengelser blev belønnet til Autosport Awards, hvor 208 T16 Pikes Peak blev kåret som ”Rally Car of the Year”. Få dage efter løb den med endnu en af de mest ærefulde priser i motorsportens verden: Top Gears ”Race Car of the Year.

Følg os på Facebook og Google+, og se flere nyheder og debatter.

 

Ingen kommentarer endnu.

Leave a Reply