bilbase

Ugens fund: Mazda MX-5

Mazda har netop vist billeder af en ny Mazda Mx-5, men den nuværende er altså heller ikke helt tosset.

MX5Mx5new

Sjældent er en bil blevet en klassiker hurtigere end Mazda Mx5. Den har altid fået masser af ros fra medierne for sine delikate køreegenskaber og værdi for pengene. Første generation var et kæmpehit, mens anden generation ikke helt nåede samme højder, og designet var da heller ikke nær så rent og elegant som generation et og tre. Hvis du vil begå dig blandt MX5-kendere hedder modellerne henholdsvis NA, NB og NC. Måske den nye bliver en ND?

Jinba Ittai

Alle generationer er baseret på filosofien Jinba Ittai (Bilfabrikkerne må elske, når man hopper på deres små tricks med smarte filosofier). Jinba Ittai betyder Hest Rytter som én – altså at bilen og chaufføren skal gå i ét og fungere som en samlet enhed. Og selvom det lyder som et smart marketingsstunt, så er der kun få andre biler, der giver den fornemmelse bedre end Mazda MX-5. Baghjulstræk adskiller styrende og fremdrivende kræfter, motor og gearkasse sidder i en stærk ramme, der øger stivheden, gearskiftene ligger tæt og forenden styrer lige derhen, hvor du drejer rattet. Det gøres ikke meget bedre.

Sportsvogn for alle

Det er på de små veje at Mazda MX-5 brillerer. Helst med taget nede. Om du kører stærkt eller bare cruiser er lige meget – begge dele er ingredienser i den lille roadsters livret. Og vil du for alvor prøve kræfter med de sportslige egenskaber, så er der masser af trackday-arrangementer med MX-5 ejere, der bruger bilerne til det yderste. I USA er der flere serier, hvor der kun kører Mazda MX-5 – den er blevet hvad en Mustang var i 60’erne, nemlig en sportsvogn (næsten) alle har råd til. Og en sportsvogn som alle kan have det sjovt i. Eller alle der kan være i den – den fungerer nemlig bedst, hvis du højst er 185 cm. Er du større, så bliver det svært at komme ind i bilen, men du bliver helt sikkert i ét med bilen.

Ingen lakrids

Motormæssigt har der aldrig været det store drøn over MX-5. Altid firecylindret rækkemotor og aldrig større end to liter slagvolumen. Du kommer med andre ord ikke til at lave meterlange sorte asfaltlakridser, som du kan i en Z4 M eller en Mercedes SLK 55 AMG. På den anden side kan du køre og servicere en Mazda MX-5 på et helt almindeligt bilbudget, som var det en Mazda 6, du kørte i.

Tilmed er Mazda MX-5 kendt for sin store styrke – de går sjældent i stykker. Og da alle søger over i økonomiske små bitte biler eller brugte familiebiler for tiden, så er Mazda Mx5 faktisk til at komme til for penge.

Se Mazda MX-5 til salg på BilBasen

 

Stoftag eller plasttag?

En væsentlig detalje på de nyere biler er taget, der enten fås som traditionel cabriolet med stofkaleche eller med foldbart tag i fibermateriale. De 37 kg ekstra i coupe cabrioleten kommer du ikke til at mærke på køreegenskaberne, men valget er lidt en smagssag. Stofkalechen er hurtigst at betjene, men hvis du ofte parkerer i byen giver foldetaget mere tryghed.

——————————————————————————————————————————————-

 

Mazda MX-5   2,0 Sport

Årgang: 2007
Motor:  R4. 1.999 ccm 16v
Ydelse:  160 hk ved 6.700 o/min

188 Nm ved 5.000 o/min

Topfart :  210 km/t
0-100 km/t.: 7,9 sek.
EU-miks: 13,0 km/l
Mål (L/B/H): 400/172/126  cm
Vægt/last/påhæng: 1.055/ 300/0kg
Bagagerum: 150 l

Ingen kommentarer endnu.

Skriv et svar