Mazda har netop vist billeder af en ny Mazda Mx-5, men den nuværende er altså heller ikke helt tosset.
Sjældent er en bil blevet en klassiker hurtigere end Mazda Mx5. Den har altid fået masser af ros fra medierne for sine delikate køreegenskaber og værdi for pengene. Første generation var et kæmpehit, mens anden generation ikke helt nåede samme højder, og designet var da heller ikke nær så rent og elegant som generation et og tre. Hvis du vil begå dig blandt MX5-kendere hedder modellerne henholdsvis NA, NB og NC. Måske den nye bliver en ND?
Jinba Ittai
Alle generationer er baseret på filosofien Jinba Ittai (Bilfabrikkerne må elske, når man hopper på deres små tricks med smarte filosofier). Jinba Ittai betyder Hest Rytter som én – altså at bilen og chaufføren skal gå i ét og fungere som en samlet enhed. Og selvom det lyder som et smart marketingsstunt, så er der kun få andre biler, der giver den fornemmelse bedre end Mazda MX-5. Baghjulstræk adskiller styrende og fremdrivende kræfter, motor og gearkasse sidder i en stærk ramme, der øger stivheden, gearskiftene ligger tæt og forenden styrer lige derhen, hvor du drejer rattet. Det gøres ikke meget bedre.
Sportsvogn for alle
Det er på de små veje at Mazda MX-5 brillerer. Helst med taget nede. Om du kører stærkt eller bare cruiser er lige meget – begge dele er ingredienser i den lille roadsters livret. Og vil du for alvor prøve kræfter med de sportslige egenskaber, så er der masser af trackday-arrangementer med MX-5 ejere, der bruger bilerne til det yderste. I USA er der flere serier, hvor der kun kører Mazda MX-5 – den er blevet hvad en Mustang var i 60’erne, nemlig en sportsvogn (næsten) alle har råd til. Og en sportsvogn som alle kan have det sjovt i. Eller alle der kan være i den – den fungerer nemlig bedst, hvis du højst er 185 cm. Er du større, så bliver det svært at komme ind i bilen, men du bliver helt sikkert i ét med bilen.
Ingen lakrids
Motormæssigt har der aldrig været det store drøn over MX-5. Altid firecylindret rækkemotor og aldrig større end to liter slagvolumen. Du kommer med andre ord ikke til at lave meterlange sorte asfaltlakridser, som du kan i en Z4 M eller en Mercedes SLK 55 AMG. På den anden side kan du køre og servicere en Mazda MX-5 på et helt almindeligt bilbudget, som var det en Mazda 6, du kørte i.
Tilmed er Mazda MX-5 kendt for sin store styrke – de går sjældent i stykker. Og da alle søger over i økonomiske små bitte biler eller brugte familiebiler for tiden, så er Mazda Mx5 faktisk til at komme til for penge.
En væsentlig detalje på de nyere biler er taget, der enten fås som traditionel cabriolet med stofkaleche eller med foldbart tag i fibermateriale. De 37 kg ekstra i coupe cabrioleten kommer du ikke til at mærke på køreegenskaberne, men valget er lidt en smagssag. Stofkalechen er hurtigst at betjene, men hvis du ofte parkerer i byen giver foldetaget mere tryghed.
——————————————————————————————————————————————-
Mazda MX-5 2,0 Sport
Årgang: 2007
Motor: R4. 1.999 ccm 16v
Ydelse: 160 hk ved 6.700 o/min
188 Nm ved 5.000 o/min
Topfart : 210 km/t
0-100 km/t.: 7,9 sek.
EU-miks: 13,0 km/l
Mål (L/B/H): 400/172/126 cm
Vægt/last/påhæng: 1.055/ 300/0kg
Bagagerum: 150 l
Audi Q6 E-Tron er en helt nyudviklet elektrisk SUV med hurtig opladning og rækkevidde over 600 kilometer. Startprisen er 659.990 kr., men den falder senere i år, når to nye varianter kommer til.
En BMW 1-serie eller Mercedes A-Klasse på 12 måneder privatleasing er lige nu et virkelig godt tilbud. For under 3.500 kr. får man rigtig meget for pengene.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.
Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.
Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.