Slut med de fede år i bilbranchen. Indregistrering af nye biler i 2022 faldt med 20 procent i forhold til 2021 – det laveste siden 2009.
TEKST Morten Bek FOTO Morten Bek/Simon Hallenslev
En ulykke kommer sjældent alene. Ordsproget passer desværre helt perfekt på situationen i samfundet – og helt perfekt på salget af nye personbiler i Danmark. I 2022 var bilbranchen allerede fra første åbningsdag i januar presset af leveringsvanskeligheder, og med krigen i Ukraine blev det kun meget værre.
Leveringsvanskelighederne fortsatte hos mange bilmærker gennem 2022 (og de fortsætter i 2023), og dem kunne man så krydre med voldsomme prisstigninger, rentestigninger og manglende lyst til at bruge penge.
LÆS OGSÅ | Nytår bringer besparelser på nye biler
Det er en cocktail, som betyder, at der i 2022 blev indregistreret 148.295 nye personbiler. I 2021, som er et år, mange bilforhandlere helst vil glemme, var tallet langt højere: 185.312 nye personbiler.

20 procent fald – værste år siden krisen i 2009
37.017 færre indregistrerede nye personbiler fra et år til et andet er et fald på 20 procent. Store fald er set før. Men ikke desto mindre er faldet så stort, at det er sjældent, bilbranchen oplever så store udfald.
Tallet for nye personbiler i 2022 er det værste siden 2009, hvor finanskrisen rasede og raserede. 2009-indregistreringerne faldt med mere end 25 procent i forhold til 2008 til bare 112.436 personbiler.
LÆS OGSÅ | Gode tilbud på privatleasing lige nu
Men alle år siden 2009 har budt på højere indregistreringstal end 2022. I 2019 toppede salg og indregistreringer med 225.566 nye personbiler. I forhold til 2019 har har forskellige kriser i 2022 “ædt” mere end 77.000 nye biler.

Peugeot 208 helt i top – og flot resultat til Skoda Enyaq
Elbiler, elbiler, elbiler. De fylder meget, og i Danmark er vi nu oppe på over 100.000 fuldt elektriske biler, som kører rundt med nummerplader på. Men det er ud af en bestand på 2.794.048 personbiler, så omtalen af elbilerne står ikke helt mål med den reelle situation.
Biler med forbrændingsmotor fylder stadig absolut mest i salget af nye biler. Der er da også kun to dedikerede elbiler i top 10 i 2022: Skoda Enyaq med 2.431 eksemplarer på plads nummer 9 – og VW ID.4 på plads nummer 10 med 2.322 eksemplarer. En placering som den deler med Kia Ceed.
LÆS OGSÅ | Meget få nye biler til under 150.000 kr.
Takterne for elbiler er positive. Af det samlede salg/indregistreringer i 2022 står elbilerne for 20,8 procent – 30.830 biler.
De små biler har stadig fart på. Peugeot 208 blev nummer 1 i 2022 med 3.918 eksemplarer, skarpt forfulgt af Ford Kuga med 3.761 eksemplarer. Plads nummer 3 går til Citroën C3, og på 4. og 5. står Toyota med henholdsvis Aygo X og Yaris. Bemærkelsesværdig er listens nummer 8: Mercedes-Benz C-Klasse med 2.460 eksemplarer. En firmabil med et rigtig godt år.
LÆS OGSÅ | VW ID. Buzz er Årets Bil i Danmark 2023
2023 er uforudsigeligt. Ukraine-krigen står som en krise, der bare fortsætter, og økonomien i Danmark og Europa er under pres. Der skal meget til at vende skuden, så 2023-indregistreringen og salget af nye biler kan blive endnu værre end 2022-tallene.