december 19, 2022

Gode tilbud på privatleasing lige nu

Fra den lille bybil til den luksuriøse SUV. Der er biler for enhver smag (og pengepung) på privatleasing – og nogle tilbud er rigtig gode.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR/Bilbasen

Hvad er et tilbud på privatleasing et godt tilbud? Når man kan få den bil, man ønsker sig, og den koster mindre, end man havde regnet med. Der er tommelfingerregler for, hvornår det er god idé at vælge ny bil på privatleasing, og hvornår det giver bedre mening at tage et banklån og købe bilen.

Men tommelfingerreglen tager ikke hensyn til følelser og usikkerhed. Corona, krigen i Ukraine, høje priser og risiko for at jobbet ryger er brænde på bålet, der er tændt af usikkerhed. Privatleasing har i den nuværende situation stor berettigelse som noget, hvor man kender alle faktorer. Man ved, at man efter 12 måneder kan komme af med bilen uden at skulle bøvle med et salg – og at service er inkluderet i ydelsen.

LÆS OGSÅ | Video: Derfor kan privatleasing være for dig

Privatleasing har i de første 11 måneder af 2022 stået for mellem 12-15 procent af de registrerede nye personbiler om måneden. Salg til private er faldet fra 52-54 procent af alle nye personbiler (resten er firmabiler) i starten af 2022 til cirka 40 procent i november.

Der er, med andre ord, god grund til, at bilforhandlerne stadig har mange gode og konkurrencedygtige tilbud på privatleasing. Vi viser vej til nogle af de bedste privatleasingtilbud lige nu.

Det bliver ikke meget billigere at have bil på privatleasing end med Hyundai i10. Med 14.995 kr. i udbetaling kan man, med 15.000 kilometer om året inkluderet, slippe med 1.895 kr. om måneden

Små biler fås fra under 2.000 kr. om måneden

Engangsydelsen, også kendt som udbetaling eller førstegangsydelse, kan på nogle leasingkontrakter virke voldsom. Det er i princippet en sikring for leasingfirmaet, og det varierer i stor stil. Fra 0 kroner til høje femcifrede beløb. Men det er vigtigere at kigge på det samlede beløb for hele perioden i stedet for at stirre sig blind på en høj engangsydelse med lav månedlig ydelse eller lav engangsydelse og høj månedlig ydelse.

Tilbuddet på en af de mindste og billigste biler, man kan få på privatleasing, viser, hvordan det hænger sammen.

Hyundai i10 er en af de få mikrobiler på markedet, og den fås til en månedlig ydelse på kun 1.895 kr. om måneden. Engangsydelsen er 14.995 kr., som svarer til 8 gange den månedlige ydelse. Det er en høj engangsydelse, men med den lave månedlige ydelse betaler man sammenlagt forholdsvis beskedne 83.815 kr. over 3 år med 15.000 kilometer om året.

LÆS OGSÅ | Meget få nye biler til under 150.000 kr.

Konkurrenten Toyota tilbyder sin nye Aygo X på samme vilkår – men helt uden engangsydelse. Den månedlige ydelse er meget højere, nemlig 2.695 kr., så man over 3 år ender med at betale 97.020 kr. Cirka 13.000 kr. mere end hos Hyundai.

Toyota-tilbuddet kan betale sig, hvis man opsiger aftalen efter 11 måneder (plus en måneds opsigelse): Fordi der ingen engangsydelse er, koster 1 år i Aygo X 32.340 kr., mens det i i10 koster 37.735 kr.

Hvis det rækker med en privatleasingkontrakt på 12 måneder, kan Peugeot tilbyde 208 med 75 hk til 895 kr. om måneden – og den findes faktisk også på en aftale, der kun løber 6 måneder

Peugeot og Citroën fører stadig an med 208 og C3

Der er steder, hvor det ikke betyder noget, om man vælger med eller uden engangsydelse. Med C3 har Citroën et meget stærkt tilbud, der lyder på 12 måneder leasing med 10.000 kilometer. Engangsydelse 5.995 kr., 1.995 kr. om måneden – og samlet 30.535 kr. for de 12 måneder. Men man kan vælge at privatlease C3 uden at betale engangsydelse: Så er den månedlige ydelse 2.495 kr. Efter 12 måneder har man betalt 30.540 kr. Der er 5 kr. i forskel. Det er valgfrihed, der vil noget.

LÆS OGSÅ | Peugeot e-208 rammer 400 kilometer

Søstermærket Peugeot, som i Danmark har samme importør som Citroën, tilbyder også flere muligheder med den populære 208 – fra 0 kr. i engangsydelse helt op til 19.995 kr. 208 kan vælges med enten 75 eller 100 hk, og med Active Pack-udstyr er LED-forlygter, Apple CarPlay og alufælge standard.

Vælger man engangsydelse på 19.995 kr., kan man 12 måneders kontrakt blive kørende for 895 kr. om måneden. Går man i stedet efter 0 kr. i opstart, er ydelsen 2.595 kr. Turbomotoren med 100 hk koster 200 kr. mere om måneden. Samlet betaling er 12 måneder, engangsydelse inkluderet, svinger mellem 31.335 kr. og 34.140 kr. (10.000 kilometer).

LÆS OGSÅ | Test: N-Line er sportskrydderi til fornuftig Hyundai i20

Ikke helt så veludstyret, men til en god pris, er Hyundai i20. Med 84 hk koster den velkørende hatchback på 36 måneders kontrakt (engangsydelse 14.995 kr., månedlig ydelse 2.395 kr. (15.000 kilometer årligt) i alt 101.815 kr., og den fine turbomotor med 100 hk koster kun 100 kr. ekstra om måneden. Hvis man vil lease i mere end 12 måneder, er i20 klassens bedste tilbud.

Ford Kuga PHEV var i november den mest indregistrerede nye personbil i Danmark. Den findes lige nu på 12 eller 36 måneders privatleasing uden udbetaling til 3.995 kr. om måneden

Kuga PHEV til 47.940 kr. for 1 år

De små biler giver mening for folk, som oftest kører alene eller to i bilen. En mikro- eller minibil kan blive et bøvlet bekendtskab, hvis der skal en autostol eller teenagere med i bilen. Der skal en større bil til – en SUV, crossover eller stationcar.

Ford Kuga PHEV, som tusindvis af danskere har købt siden 2020, har været inde i en nedgangsperiode, og det kan være med til at forklare, at plug-in hybriden med 225 hk og rigtig meget standardudstyr nu findes til en rigtig skarp leasingpris. På 12 måneders privatleasing med 15.000 kilometer og uden engangsydelse er den månedlige ydelse 3.995 kr. (samlet pris over 12 måneder: 47.940 kr.). Her kan konkurrenterne slet ikke være med. Der er tale om udstyrsvarianterne Titanium X eller ST-Line X, hvor LED-forlygter, B&O-anlæg og el-betjent bagklap er standard.

LÆS OGSÅ | Duel: Prisbillig Suzuki S-Cross møder dansker-darlingen Nissan Qashqai

Skal det være billigere end 3.995 kr. om måneden, er der grund til at kigge nærmere på Nissan Qashqai. Med 140 hk, manuel gearkasse og skrabet Visia-udstyr fås den blandt andet på 36 måneders kontrakt (15.000 km årligt) med engangsydelse på 19.995 kr. og månedlig ydelse på 3.395 kr. 3 års privatleasing koster meget rimelige 142.215 kr.

Lækker luksus-SUV fra Audi til 5.795 kr.

Langt mere luksus og motorkraft er der i specialudgaven af Audi Q5 40 TDI Midnight Edition. Den 204 hk stærke 2-liters dieselmotor er koblet sammen med firehjulstræk, og engangsydelsen er 30.000 kr. Kontrakten løber over 3 år, og der er 20.000 kilometer inkluderet hvert år – til 5.795 kr. om måneden. I forhold til en konkurrent som Mercedes GLC i tilsvarende udgave, er det en besparelse på 2.000 kr. hver eneste måned. Samlet pris over 3 år er 244.215 kr., og det er en meget stærk pris.

LÆS OGSÅ | Duel: Skandinaviske Volvo XC60 plug-in udfordrer tyske Audi Q5 plug-in

Men konkurrenten BMW kan også noget. Den lækre 320i Touring (stationcar med 184 hk), fås på 12 måneders kontrakt (15.000 km) med en engangsydelse på 14.995 kr. og en månedlig ydelse på 4.995 kr. Det er samlet 80.235 kr. for hele perioden.

Skal der være plads til meget lange ben og masser af bagage, er Skoda Superb Combi perfekt. Den store familie-stationcar kommer med 1,5-liters benzinmotor med 150 hk og automatgear med omfattende Style-udstyr til kun 180.359 kr. for 36 måneders leasing (15.000 km årligt). Engangsydelsen er høj med 24.995 kr., men den månedlige ydelse er lav med 4.299 kr.

Den nye Nissan Ariya er en stor og veludstyret elbil med masser af rækkevidde til priser fra 5.495 kr. om måneden. Engangsydelsen er lav – 9.995 kr. – og det gør, at konkurrenterne ikke kan være med

Masser af elbiler på privatleasing

Privatleasing er meget oplagt, hvis man vil prøve at køre elbil og leve med den i hverdagen, men ikke har lyst til at slå til og købe fra starten. Der er rigtig gode privatleasingtilbud, hvis man vil privatlease en ny elbil.

I klassen for minibiler, hvor der normalt er leasingtilbud på eksempelvis Opel Corsa-e og Mokka-e, er Peugeot e-208 lige nu en af de eneste muligheder. Men den er uforskammet dyr, og en månedlig ydelse på 5.295 kr. (engangsydelse 19.995 kr.) og samlet 211.215 kr. over 36 måneder med kun 10.000 kilometer om året er virkelig dyrt.

LÆS OGSÅ | Første tur: Polestar 2 BST Edition 270 for fuld smadder på Ascari

I stedet skal man kigge på større biler. Som Polestar 2, som længe har været et godt tilbud. Det er den stadig med en månedlig ydelse fra 4.494 kr., engangsydelse fra 15.000 kr. og en samlet ydelse over 36 måneder på kun 176.786 kr. (15.000 km året). Få elbiler fås på så gode vilkår.

Et find bud på en elbil er også Cupra Born. Udgaven med 204 hk (rækkevidde 44 kilometer) kontrakt med 36 måneders løbetid fås med en engangsydelse på 9.995 kr. og en månedlig ydelse på 4.299 kr. med 15.000 om året. Til sammenlagt 165.359 kr. er den attraktiv.

LÆS OGSÅ | Duel: Nissan Ariya udfordrer favoritten Skoda Enyaq

Den nye Nissan Ariya ligger også stærkt, og den er både billigere og mere veludstyret end en konkurrent som VW ID.4. Ariya på privatleasing kommer med det store batteri på 87 kWh (rækkevidde 523-525 km) på 36 måneders leasing til priser fra 5.495 kr. om måneden. Engangsydelsen er skarp med kun 9.995 kr., som er med til at holde den samlede udgift over 3 år på 207.815 kr.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Hvad sker der, Mitsubishi?

Mitsubishi i Danmark virker til at være gået i dvale. De nyeste modeller på Renault-basis findes ikke i Danmark, og den nye Outlander lader vente på sig. Nu er der facelift til den Captur-baserede ASX.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS