3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
– Volvo XC90
– Mercedes E220
– BMW 525d
Nyere biler holder i gennemsnit ca. 300.000 km inden de enten stiller træskoene eller skrottes frivilligt. Der er naturligvis altid undtagelsen, der bekræfter reglen. I det her tilfælde tre styks. Vi har kigget databasen igennem og fundet tre fremragende biler, der har smadret statistikken og rundet 500.000 på kilometertælleren. En præstation, der hos både Volvo og Mercedes belønnes med adgang til ‘High Mileage Club’.
Fælles for alle tre er, at de i deres velmagtsdage var luksusbiler med en nypris på over 650.000 kroner. De er alle fra det nuværende årtusinde og nu prissat under 150.000 kr. Og så har de bevist deres værd over mere end 500.000 km. Det svarer altså til godt og vel 10 ture rundt om jorden. Ganske imponerende.
Volvo XC90 2.4 D5 185 (535.000 km)
535.000 kilometer siden 2008 er lig med omtrent 70.000 km. om året, så vi gætter på, at den kære XC90 har set det meste af Sydsjælland, hvor den lige nu er til salg. Den prisvindende SUV fra Volvo har til stadighed at særdeles godt ry, og den får plusser i bogen for både praktikalitet og en god dieselmotor.
Mercedes E220 2.2 CDi Stationcar (512.000 km)
En klassiker blandt taxachauffører verden over. Vi forestiller os også, at den her E220 fra 2008 har brugt et par hundredetusinde kilometer på at fragte betalende kunder fra A til B. Ikke desto mindre, er det er særdeles fin stationcar, der i hvert fald har udvist fremragende holdbarhed.
BMW 525d 2.5 Touring Station Car (518.000 km)
Den ældste i rækken, men også den flotteste. Fremragende design fra BMW, der åbenbart også ramte plet under kølerhjelmen. Sjældent har vi set en bil, der lever bedre op til touring-prædikatet end BMW’s gamle 5-serie. Udover at den allerede er kørt til, får du integreret navigation og skærme i nakkestøtterne. Så skal den bare have en ny ejer og vendes mod Gardasøen næste sommer.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.