I nye biler bliver baghjulstræk enten sparet væk eller kvalt i sikkerhedssystemer. Derfor har vi fundet tre billige baghjulstrækkere fra en svunden tid, som du kan have sidelæns-sjov i på en regnfuld dag.
Af: Simon Hallenslev / d. 29. juli 2020
I en verden af bovlamme forhjulstrækkere med overforsigtige sikkerhedssystemer, savner vi det gammeldaws baghjulstræk, der kan smide krydderi på turen til supermarkedet ad fugtig vej.
Vi har derfor fundet tre billige baghjulstrækkere, så du for en beskeden sum kan udleve din indre Ken Block. Og nej, du får ikke en Twingo til at køre som i dette lille klip uden at fjerne al elektronik og svejse differentialet, som en skør Youtuber har gjort.

Budgettet lyder på sølle 35.000 kr. og det betyder selvfølgelig, at du ikke får en sprød, gammel BMW M3. Bilerne er omvendt gamle og halvsure, men fordi vi specifikt har kategoriseret efter manuelt gear, bør du med lidt teknisk snilde godt kunne få bagenden ud på en regnvåd (og lukket) vej.
Vi har sat prisen så lavt, fordi chancen for at du sætter bilen i hegnet i dine sidelæns-eskapader er overhængende. På denne måde kan du have det sjovt uden at blive ruineret, når det går galt. Se de tre billige baghjulstrækkere herunder:
Det kantede ikon: Volvo 940 Turbo






Volvo har produceret mange baghjulstrukne personbiler gennem årene. Faktisk strækker Volvos tradition med baghjulstræk sig helt tilbage til Volvo PV444 fra 1943. Men efter Volvo 940 og storebror Volvo 960 var det slut: Efterfølgeren Volvo S80 blev med forhjulstræk, og dét holder Volvo fast i.
Denne herlige svenske kampvogn er dermed en af de sidste biler, som rullede ud fra fabrikken i Kalmar med skub på de bagerste hjul. Og hvilken måde at slutte en baghjulstrukken æra! Tænk at en bil der er designet med en lineal kan være så charmerende.
Den røde bandit på billederne sælges af Ladager Automobiler for bare 25.000 kr. I løbet af sine 23 år på de danske landeveje, er der smidt 402.000 km på tælleren. Men de gamle Volvo’er er jo notorisk kendte for at være evighedsmaskiner – så no worries! Er den solgt, kan du finde andre gamle Volvo’er lige her.
Da det er Turbo-varianten, her er tale om, får du 165 svenske arbejdsheste under hjelmen og en respektabel acceleration fra 0 til 100 km/t på 9 sekunder. Der findes flere videoer med gale svenskere, som maser mange flere hestekræfter ud af de turbodrevne 940’ere. Om det er en god idé at prøve i en bil med over 400.000 kørte kilometer er en anden snak.
Revisorslæden: Mercedes C280




Med sin hvide lakering, originale fælge og fornemme, blankpolerede kromlister, lugter denne Mercedes C280 lidt af revisor. Ikke desto mindre er det en revisorslæde med baghjulstræk og udskridningspotentiale. Her får du 193 velvillige heste fra den 6-cylindrede rækkemotor.
C280 var den hurtigste og bedst udstyrede husmands-Mercedes, du kunne få i C-Klassen, uden at bevæge dig op i det væsentligt dyrere AMG-territorium. I C280 kunne 90’ernes revisorer skubbe sig selv og alle deres ringbind fra 0 til 100 km/t på 8,8 sekunder.
Det er omkring 1995, hvor denne bil er fra, at Mercedes begynder at smide Traction Control i sine biler som standard. Så om denne bil har dét, kan jeg ikke sige med sikkerhed. Hvis den har, er det med at slå det fra i en fart, hvis du ynder at smide den sidelæns.
Bilen på billederne sælges af Kinnerup Auto Kommission for den nette sum á 34.900 kr. og har kun kørt 169.000 km – det er under 7.000 km årligt!
Brianbilen: BMW 320i






Denne liste ville ikke være komplet uden en Bimmer! I bilverdenen er BMW nærmest synonym for baghjulstræk. Også selvom BMW de seneste år er faldet af på den, med eksempelvis den forhjulstrukne familiecontainer 2-serie Gran Tourer.
Der findes immervæk en god håndfuld billige BMW’er på Bilbasen, som alle naturligvis har baghjulstræk. Men de fleste af dem er de buttede 523’ere, med det sløve steptronic automatgear, som du næppe får meget sidelæns-sjov ud af.
Læs også: 3x designklassikere der er til at betale
Derfor er valget faldet på denne fede BMW 320i, som sælges af Speedauto for 34.900 kr. med 201.000 km på klokken. Med 150 hk er den ingen raket og går fra 0 til 100 km/t på 9,9 sekunder. Men under hjelmen gemmer sig en BMW rækkesekser, der er koblet til en manuel gearkasse og et baghjulstræk. Og det er jo dét, det handler om!
De ældre BMW 3-serier har efterhånden fået lidt et ry for at være en Brian-bil. Dét ry har du rigtig god mulighed for at underbygge og forstærke, hvis du smider herligheden sidelæns hver eneste gang, der er så meget som støvregn i luften.