Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder
Hvad end man er til en brummende V8-motor, en skrigende V10’er eller en elegant V12-motor, så er der lækkerier samlet til enten den brede smag eller elskere af tallene 8, 10 eller 12.
Vi skal omkring et amerikansk ikon med en stor V8-motor, en Audi med italienske-aner og sidst en ældre bayersk V12 coupé.
Det kan godt virke dyrt med så mange cylindre, men alle tre bud koster under 300.000 kr. Benzinøkonomien er måske lidt dyr, men så kan man trøste sig med lyden af mere end seks cylindre.
Med over 60 år på markedet er den amerikanske Corvette efterhånden en legendarisk skikkelse fra Chevrolet. Et ikon hvis du spørger amerikanerne selv.
Denne udvalgte er femte generation af den ikoniske amerikaner og det er tydeligt at se, hvilken ‘familie’ den er fra. De fire runde bremselys, “Corvette” bagpå og generelt coupé-silhuetten leder hurtigt tankerne tilbage til Stingray og 60’ernes Corvette.
Faktisk er denne femte generation designet fuldkommen fra bunden, men selvfølgelig med en rød tråd tilbage til de tidligere generationer.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Første Rivian på dansk jord
Nogen vil argumentere for, at en Corvette SKAL være gul, rød eller hvid. Jeg synes nu, at denne Sebring Silver klæder bilen ret godt. Med de sorte fartstriber hen over bilen og 18” alufælge står den skarpt, mens klaplygterne giver den et lille retrotwist, jeg rigtigt godt kan lide.
Under den lange snude finder man en stor 5.7-liters V8-motor, som producerer 344 hk og de kræfter sendes direkte til baghjulene, der skal prøve at få sendt dem ned i asfalten. Det er ikke altid let.
Motor: V8, 5.665 cm3, benzin
Ydelse: 344 hk
0-100 km/t: 5,6 sekunder
Tophastighed: 275 km/t
Forbrug: 10,0 km/l
Mål (L/B/H): 456/187/121 cm
Køreklar vægt: 1.490 kg
Med femte generation kom stabilitetskontrol, som skulle mindske hjulspind og faktisk give noget fremgang, der var noget ved. Det har medført en accelerationstid på 4,7 sekunder og en topfart på 275 km/t.
Corvetten har et forholdsvist aerodynamisk design, der giver den lavere vindmodstand. På moderne biler ligger den gennemsnitlige vindmodstandskoefficient på mellem 0.25 og 0.3. Corvettens er på 0,29, hvilket skyldes dens glatte og knap så firkantede design.
Er du til tallet 8 og har en amerikansk drøm, så er her en stor V8-motor. Derudover medfølger et amerikansk ikon i form af en Chevrolet Corvette 5.7 Targa. Den kan blive din for 289.900 kr. Bliv klogere på den Sebring sølv Corvette lige her.
Det bliver altid interessant, når man tager noget fra de italienske superbilskreatørere Lamborghini og putter det i noget konservativt som en Audi S8. Det er en fusion af to vidt forskellige ting, der har givet et ganske spændende resultat.
Godt nok taler den ikke fuldkommen italiensk, men når man træder på speederen fornemmer man alligevel de italienske-aner fra Gallardo-motoren. Audi ejer som bekendt Lamborghini og det har ført til et par sjove fusioner gennem tiden såsom S6, R8 og denne S8, der alle har haft motorer bygget på Lamborghinis.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: En ikonisk racerbil genfødt
Med lydsporet fra den italienske tyr i konservative tyske former får man S8, en stor og tung sedan, der oser af direktørslæde. Det er ikke i nærheden af at være en Lamborghini, men motorens 10 cylindre bevidner en vis potens, der bestemt ikke er en normalvare i Audi. 450 hk, 540 nm og 5,1 sekunder til 100 km/t er godkendte tal for en bil i denne klasse.
At det så kommer i en overdådig pakke og i Audis ypperste klasse er en bonus, man glædeligt tager med. Fuld læderstue, adaptiv fartpilot og Bang & Olufsen lydanlæg er blot et mindre udsnit af den lange udstyrsliste, der tilbage i 2007 sammen med resten af bilen kostede omtrent 2,2 millioner kr.
Motor: V10, 5.204 cm3, benzin
Ydelse: 450 hk / 540nm
0-100 km/t: 5,1 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 7,5 km/l
Mål (L/B/H): 506/190/142 cm
Køreklar vægt: 1.940 kg
Hvad end man er direktør eller ej, så er den skrigende V10-motor en yderst tiltalende faktor og når den rammer de 7.000 omdrejninger i minuttet, er symfonien af 10 cylindre ikke til at tage fejl af.
Den koster ikke i nærheden af 2,2 millioner kr. mere og det virker billigt at give 250.000 kr. for en V10-motor. Uanset hvad er den vellydende Audi S8 et eksempel på, hvad der sker, når en konservativ tysker får en italiensk indsprøjtning. Det er kvalitet og pondus i et, og du kan opleve den lige her.
“Sheer driving Pleasure” var sloganet fra BMW i 1990’erne og denne udvalgte BMW 850i byder bestemt på fornøjelse. Under kølerhjelmen kan man tælle til 12 og se bayersk motorteknik i fineste udformning.
I denne Calypso Red Metallic er den klart den smukkeste af denne uges tre udvalgte og skulle jeg vælge en af de tre, havde jeg nok gået med denne 12-cylindrede bimmer. Det er bare en smuk bil, der med klaplygter, flot design og en pæn farve står klart ud i forhold til de to andre.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Ekstravagance fra øverste hylde
Faktisk blev denne 8-serie aldrig et særligt stort hit for BMW. Den blev introduceret i 1989 som BMW’s dyreste model og 10 år senere stoppede produktionen. Der blev i alt kun fremstillet lidt over 30.000 eksemplarer. Det skyldes blandt andet, at Golfkrigen i starten af 90’erne fik energipriserne til at stige, hvilket altså ramte salget af den store og dyre 8-serie.
Det forholdsvis lave produktionstal gør dog, at disse 8-serier er sværere at finde. Der kom ikke en reel efterfølger til den i årene efter, men godt 30 år senere gav BMW sig igen i kast med en 8-serie. Så man skal slå til, hvis man er på jagt efter et flot eksemplar af en første generations 8-serie.
Motor: V12, 4.998 cm3, benzin
Ydelse: 300 hk / 450nm
0-100 km/t: 6,8 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 8,4 km/l
Mål (L/B/H): 470/186/134 cm
Køreklar vægt: 1.940 kg
Den er ikke rigtig en sportsvogn. Den er nok mere en grand tourer, der kan køre hurtigt og langt med høj komfort. Med titlen som BMW’s daværende dyreste model hører også, at kvaliteten er i top og at det hele spiller. Taget i betragtning at det er en bil fra 1990, finder man fartpilot, multifunktionsrat og kørecomputer.
Der mangler med andre ord ikke noget i denne BMW 850i. Den har et passende antal cylindre, hvis du spørger mig, godt med udstyr og så koster den godt og vel en tiendedel af, hvad den kostede for 33 år siden. Du kan købe den bayerske kæmpe for 299.900 kr. lige her.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.