maj 9, 2024

3x glemte GTI’er fra de fede 80’ere

Kan du huske, hvad du savlede over på parkeringspladsen i 1980’erne? Måske det var en af disse tre gæve GTI’er, der i dag hører til blandt de glemte.

TEKST Simon Hallenslev FOTO Bilbasen

Når man snakker om GTI-modeller og hot hatches fra 80’erne i dag, så er oftest de samme to eller tre biler, der nævnes. VW Golf GTI, Peugeot 205 GTI og til nød Ford Escort RS Turbo, men så har samtalen også allerede taget en nørdet drejning, de færreste kan være med på.

Det betyder, at der findes en hel håndfuld fede GTI’er derude, som i 80’erne kørte dørtræk med de tre ovennævnte, men som i dag ikke får nær så meget opmærksomhed. I denne artikel giver jeg tre af dem lidt kærlighed: En Opel Kadett, en Peugeot 309 og en Ford Sierra.

Fælles for de tre udvalgte er, at de står næsten lige så flot, som da de blev savlet over i 80’erne. De er nemlig alle pinligt velholdte og gør sig derfor også potentielt som gode investeringer.

Årets Bil: Opel Kadett GSi

Opel Kadett E er den femte og sidste generation af Kadett, før den blev til Astra. Den blev lanceret i 1984 med stor opmærksomhed, fordi de bløde former ikke lignede hverken de forgangne generationer eller noget andet, der var på markedet.

Det var heller ingen tosset bil, hvis man skal tro på datidens motorjournalister. Opel Kadett E blev nemlig kåret som Årets Bil i 1985: Ikke kun ved den danske kåring men også den samlede europæiske kåring, Car of the Year, samme år.

For Hr. og Fru Danmark blev Kadett E hovedsageligt bestilt med økonomiske benzinmotorer, der havde 55 eller 75 hk. Man kunne dog også flotte sig og bestille en GSi, der var Opels svar på GTI, og som stod for Grand Sport Injection. En betegnelse brugt om de højtydende motorer med indsprøjtning.

Opel Kadett E GSi

Motor: R4 benzin, 1.796 cm3
Ydelse: 115 hk / 151 Nm
0-100 km/t: 9 sek.
Tophastighed: 203 km/t
Køreklar vægt: 950 kg
Nypris i ’84: Ca. 190.000 kr.


Opel Kadett E GSi kørte med en 1,8-liters sugemotor med 115 hk. Det lyder ikke af meget, men en acceleration fra 0 til 100 km/t på under 9 sekunder og en topfart over 200 km/t var ikke hverdagskost på det tidspunkt. Selv hos BMW skulle man helt op i en 325i, før Kadett ikke længere kunne følge med.

I 1988 opdaterede Opel motoren i GSi-varianten til en 2-liters med 16 ventiler, der fik over 150 hk. En motor, som kørte Kadett ind som en af klassens mest kraftfulde.

I den Opel Kadett E GSi, der er fundet frem her, må man nøjes med den første 1,8-liters. Til gengæld får man en ustyrligt velholdt bil, der ingenlunde viser sine 36 år på bagen. Det skyldes, at den har holdt hos en ihærdig Opel-samler og står med en frisk polering på billederne. Sådan en stand koster, og derfor må man slippe 189.000 kr. for herligheden. Se bilen her.

Den grimme tvilling: Peugeot 309 GTI

Det er ikke sjovt at stå i skyggen af nogen. Særligt ikke, hvis det er nær familie, der stjæler al opmærksomheden. Peugeot 205 GTI er bredt anerkendt som en af de første, bedste og mest elskværdige hot hatches overhovedet. 

Peugeot 309 GTI deler platform og mekaniske kvaliteter med 205’eren, men står blot i en lidt mere praktisk indpakning. Denne indpakning har dog alligevel været nok til at gøre 309 så meget mindre attraktiv, at det sjældent er den, der snakkes om.

309 var egentlig en ny og praktisk model, der var tiltænkt Talbot. Platform, motor og adskillige mekaniske dele skulle tages fra den populære Peugeot 205 og blæses op i en mere familievenlig størrelse i form af Talbot Arizona.

Peugeot 309 GTI

Motor: R4 benzin, 1.905 cm3
Ydelse: 130 hk / 161 Nm
0-100 km/t: 8 sek.
Tophastighed: 206 km/t
Køreklar vægt: 909 kg
Nypris i ’84: Ca. 210.000 kr.


Talbot Arizona var så godt som færdigudviklet, da de høje herre hos PSA tog konsekvensen og udfasede det haltende bilmærke. Arizona blev derfor i stedet til en praktisk Peugeot i form af 309.

På villavejene var det Simca-motorer med 55, 64 eller 80 hk, der var mest almindelige. Da Peugeot 309 GTI blev til, tog man dog sugemotoren på 1,9 liter med 130 hk direkte fra 205 GTI. Trods et større og lidt kejtet ydre vejer 309 kun godt 50 kg mere end 205, hvorfor man altså bør få samme skamroste køreegenskaber.

Den udvalgte Peugeot 309 GTI på billederne står i udsøgt stand og er importeret fra Milano. På italiensk grund har den vundet priser og frekventeret veteranmagasiner, mens den i dag holder et sted i Roskilde og kan blive din for 199.900 kr. Se bilen her.

Ikke en Cossie: Ford Sierra XR4i

Ford Sierra er som sådan ikke et overset ikon fra 80’erne. Motormestrene fra Cosworth sørgede for, at alle vidste, hvad Sierra var for en størrelse med højtydende turbomotorer og firehjulstræk. De gjorde Sierra til en svimlende hurtig bil – men også en svimlende dyr bil.

En Ford Sierra RS Cosworth kostede op mod en halv million kroner i midten af 80’erne, hvilket med inflationen indregnet svarer til lidt over en million kroner i dag. En ‘Cossie’ forblev derfor i drømmene for langt de fleste og stjal al opmærksomheden fra mere folkelige GTI-varianter af Sierra.

Ford Sierra XR4i er en GTI af den mere folkelige slags. I stedet for kompliceret og fordyrende turbo-trylleri som i Cosworth, så fik den mindre hidsige Sierra XR4i en V6 sugemotor på 2,8 liter. Fra den kunne der klemmes 150 hk ud til baghjulene.

Ford Sierra XR4i

Motor: V6 benzin, 2.792 cm3
Ydelse: 150 hk / 216 Nm
0-100 km/t: 8,6 sek.
Tophastighed: 208 km/t
Køreklar vægt: 1.175 kg
Nypris i ’83: Ca. 360.000 kr.


V6-motoren gjorde bilen tungere og var immervæk 55 hk svagere end den, som Cosworth kunne stille med. Alligevel kunne accelerationen fra 0 til 100 km/t holdes under 9 sekunder og topfarten over 200 km/t til en pris, der var 30 procent lavere fra fabrikken.

Mens en Sierra RS Cosworth nærmest har holdt sin nypris, kan denne Ford Sierra XR4i gafles noget billigere med et prisskilt på 139.800 kr. En pæn pris for en virkelig velholdt GTI med to døre, baghjulstræk og et lækkert V6-brøl. Se bilen her.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS