Glem alt om en VW Golf GTI. Her er 3 oversete og undervurderede hot hatches, der kan give dig et smil på læben for under 200.000 kr.
Af: Simon Hallenslev / d. 2. september 2021
En hot hatch er en legendarisk definition i bilregi med masser af historie, der strækker sig helt tilbage til den første VW Golf I GTI fra 1976. Tanken om at fjerne et lag af fornuft fra de kompakte og fornuftsbetonede hatchbacks for at gøre dem mere underholdende, appellerer til de fleste bilelskere.
Det ved bilproducenterne godt. Derfor er definitionen stukket af de senere år med superbilshurtige og milliondyre hot hatches som Mercedes-AMG A45S og Audi RS3. Der findes også dem, der endnu holder det ægte, som Ford Fiesta ST og VW Golf GTI – men de er næsten for oplagte, er de ikke?
I denne artikel udvælger jeg 3 glemte GTI’er, oversete hot hatches eller hvad, du vil kalde dem. De er kompakte og hverdagsvenlige, men kan også strække ben og give dig et smil på læben, når du har brug for sådan et.
Italieneren: Alfa Romeo Brera 3,2 JTS Q4








Hvis ret skal være ret, så kører en Alfa Romeo Brera ikke just som en Ford Fiesta ST. Til gengæld har den nogle andre ting kørende for sig, og selvom det er subjektivt, har jeg lyst til at starte med designet. Stregerne til Brera er nemlig sat af den ikoniske designer med det hurtige navn Giorgetto Giugiaro.
Han er designeren bag fantastisk smukke biler som Alfa Romeo Giulia Sprint GT, Maserati Merak, Lotus Esprit og BMW M1. Designet på denne Alfa Romeo Brera betyder, at den ikke ligner nogen anden hot hatch, ligesom det er ufatteligt svært at se, at den har 11 år på bagen.
Alfa Romeo Brera
Motor: V6, 3.195 ccm
Ydelse: 260 hk / 322 Nm
0-100 km/t: 6,8 sek.
Tophastighed: 240 km/t
Forbrug: 8,3 km/l
Pris: 169.000 kr.
Det andet, som Brera har kørende for sig, er motoren. Vi snakker 3,2-liters italiensk V6’er på sug, der yder 260 hk og lyder intet mindre end himmelsk, når sluserne åbnes. Kræfterne ryger gennem en automatgearkasse og fordeles til alle fire hjul, hvilket betyder en acceleration på respektable 6,8 sekunder.
Automatgearkassen i denne Brera gør den til lidt af en sjældenhed, og gearkassen er brugt af blandt andre BMW, Ford, Opel og Toyota i et utal af modeller gennem tiden. V6-motor, automatgearkasse og firehjulstræk gør til gengæld også Brera halvtung, hvorfor den aldrig bliver helt så agil som en Fiesta ST. Men for de 169.000 kr. denne Alfa Romeo Brera koster, får du italiensk flamboyance, en motorlyd der smelter kolde hjerter og et smil på læben.
Franskmanden: Citroën DS3 Racing







Franskmændene er ikke ubekendte med at bygge hot hatches. Historisk spores denne biltype tilbage til enten den førnævnte VW Golf I GTI eller den franske Peugeot 205 GTI. Citroën blev hurtigt det franske bilmærke, der prioriterede smørblød komfort, mens Renault og Peugeot fik lov at lege med sportslige GTI-varianter.
Læs også: 3x maksimal køreglæde til 100.000 kr.
De gange, Citroën har forsøgt sig med en hot hatch, er de blevet overset. Først Citroën ZX 16V og senere Citroën Saxo VTS, der var fine og velkørende, men blev efterladt i skyggen af biler som VW Golf GTI og Peugeot 106 GTI. Dét ry ville franskmændene fra Citroën lave om på med DS3 Racing.
Citroën DS3 Racing
Motor: R4, 1.598 ccm
Ydelse: 207 hk / 275 Nm
0-100 km/t: 6,5 sek.
Tophastighed: 235 km/t
Forbrug: 15,6 km/l
Pris: 164.400 kr.
Denne Citroën DS3 Racing blev til, da Citroën i 2011 ville fejre de flotte rallyresultater, de havde opnået med den altdominerende Sébastian Loeb bag rattet. Raceingeniørerne fra Citroëns rallyteam fik derfor lov at udvikle denne Racing-særversion, der kun er produceret i 2.400 eksemplarer og yder 207 hk.
Selvom Citroën DS3 Racing er halvsjælden, og derfor naturligt ikke fik samme udbredelse som en evigt populær VW Golf GTI, så fik den heller aldrig den omtale, den fortjente. Med de 207 hk den yder fra samme motor som en Mini Cooper JCW, dens kampvægt på blot 1.140 kg og det lave tyngdepunkt, var DS3 Racing en køremaskine, der kunne tørre gulvet med en halvtung Golf GTI. Denne DS3 Racing kan blive din for 164.400 kr.
Svenskeren: Volvo C30 T5






En hot hatch fra Volvo? Det lyder utænkeligt. Langt de fleste tænker på store, komfortable tanks som Volvo 940, V70 og S80, når det svenske bilmærke bliver nævnt. Som altid er der dog en undtagelse, der bekræfter reglen, og den undtagelse hedder Volvo C30 T5.
Esset i ærmet for denne svenske hot hatch er motoren. Volvo har altid kunnet noget med motorer, men den 5-cylindrede sag, der ligger i Volvo C30’er, var de exceptionelt dygtige til. I denne T5-variant har den desuden en turbo spændt på sig, hvilket betyder 220 hk fra fabrikken og en kvik accelerationstid fra 0 til 100 km/t på 6,7 sekunder.
Volvo C30 T5
Motor: R5, 2.521 ccm
Ydelse: 220 hk / 320 Nm
0-100 km/t: 6,7 sek.
Tophastighed: 240 km/t
Forbrug: 11,5 km/l
Pris: 119.000 kr.
Den 5-cylindrede Volvo-motor blev populær i hot hatch-regi. Ford indkøbte den til brug i både Ford Focus ST og Ford Focus RS, hvor den i sidstnævnte blev konfigureret til at køre med 305 hk og 350 hk i den limiterede Focus RS 500. I alle opsætninger lyder motoren fantastisk – inklusive i denne C30.
Som du kan læse, kan motoren også klare et højere turbotryk og godt med tæsk. Derfor har denne Volvo C30 også fået en Polestar-chip, der øger ydelsen fra Volvos konservative 220 hk op til 290 hk. Den kan blive din for 119.000 kr. og du kan se den her, hvis ikke den er blevet solgt i mellemtiden.