På Bilbasen har vi meget mere end snusfornuftige og halvslatne hverdagsbiler. Se bare her! Vi ryster posen og giver dig 3 meget atypiske biler med militærblod i årene.
Kom ikke og påstå, at vi kun har sølvgrå firmabiler til salg på Bilbasen. Her er både biler til den brede skare og den specifikke niche. Det er de færreste, der er på udkig efter en militærbil på gule plader, og alligevel helliger vi en hel artikel til sådanne tre.
Det gør vi fordi, det ikke altid skal handle om snusfornuft, benzinøkonomi og beskatning. Derfor har vi samlet tre skæve og atypiske biler på gule plader, der alle har en ganske glorværdig militærhistorie.
Skal du bruge en gammel, uopslidelig og terrændygtig bil uden bagsæder? Så er du havnet det rigtige sted. Vi kigger nærmere på bilerne og deres historie som militære køretøjer.
Ligesom det danske politi har Forsvaret også en lang historik med biler fra VW. De første ’folkevogne’ kommer til Forsvaret i 1950 i form af VW T1, der i folkemunde bliver døbt ’Rugbrødet’. I 1954 betaler Forsvaret cirka 10.000 kr. for en T1’er, svarende til godt 160.000 kr. i dag med inflation.
Forsvaret har gennem tiden kørt bred vifte af forskellige VW-modeller, fra VW Golf 1, til den ikoniske Jagtvogn og en håndfuld standard VW Passat. Men Transporter-modellen har Forsvaret holdt ved indtil for ganske nyligt. De har kørt VW T1, som den allerførste folkevogn i 1950, til VW T5, hvorefter udbuddet gik til Mercedes Vito for et par år siden.
Den kantede og kasseformede VW T3 blev brugt til flere forskellige opgaver hos Forsvaret. Den har befordret både maskinel og personel, og blev derfor indkøbt i forskellige varianter. Som kassevogn, hvor den blev brugt som feltambulance, samt som pick-up og mandskabsvogn til praktiske formål.
Denne VW T3 er allerede lakeret i armygrøn og er udstyret med brede, terrændygtige dæk, så du kan lege soldat i marken fra dag et. Forsvaret kørte både den firehjulstrukne ’Syncro’-variant, samt denne lettere forhjulstrukne variant. Bilen på billederne står til salg for 124.900 kr. og du kan se den her, hvis ikke den er solgt.
Det er virkelig svært at tro, at en bil med plastikkarosseri og motor fra en Citroën 2CV kan brillere som militærbil. Men den er altså god nok. Citroën Méhari er designet af en fransk soldat, navngivet efter en hurtigløbende dromedar og har kørt som militærbil i både Frankrig og Irland.
I kølvandet på Anden Verdenskrig sætter soldaten Roland de la Poype sig ved tegnebrættet og udvikler bilen, der senere bliver sat i produktion af Citroën og navngivet Mehari. Den skulle produceres i plast, der var let og, i modsætning til fiberglas, uhyre billigt at producere.
Totalvægten på bare 535 kg gjorde, at den 2-cylindrede 2CV-motor var mere end rigeligt, og sikrede desuden at Mehari kunne håndtere svært terræn. Kørte den fast, krævede det ikke mere end et par soldater eller tre for at løfte den fri.
I alt blev Citroën Mehari produceret i godt 145.000 eksemplarer. Det franske militær købte over 7.000 mens det irske militær kunne nøjes med syv til deres interne sikkerhedsstyrke. Den orange herlighed på billederne er fra 1975 og kan købes for bare 69.000 kr. Se den her, hvis ikke den er solgt.
Mens Land Rover Defender ikke just er kendt for luksus eller fremragende køreegenskaber, er den notorisk kendt for at kunne spise sig gennem det mest ufremkommelige terræn. Af samme årsag er den i årtier blevet brugt som militærkøretøj under navne som Land Rover Wolf, Snatch og Ranger, og er stadig i tjeneste i dag.
Den terrændygtige Land Rover er gennem tiden blevet produceret i intet færre end 97 forskellige militære-varianter. Militære styrker verden over har således brugt den som feltambulance og radiovogn, ligesom den også er blevet bygget til at kunne bære en helikopterplatform og en affyringsrampe.
Land Rover Defender er brugt i flere militære sammenhæng af Tjekkiet, Portugal, Italien, Libanon, Litauen, Holland, Uruguay, USA og selvfølgelig Storbritannien. I dag benytter mange lande specialbyggede og svært armerede køretøjer, hvorfor brugen af Defender er begrænset til mindre farlige og sjældent skarpe operationer. Alligevel har den været senest været med i både Irak og Afganistan med britiske styrker.
Med denne Land Rover Defender 90 får du hverken armering, helikopterplatform eller affyringsrampe. Til gengæld får du en hårdfør følgesvend, der kan klare stort set alt det terræn, du kaster i hovedet på den. Bilen er fra 1995, har kørt 280.000 kilometer og kan blive din for 98.800 kr. Se den her, hvis ikke den er solgt.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af
Tags: 3XCitroënLand RoverLand ROver DefenderVWVW T3
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Jaguar laver ikke længere nye biler, og produktionen genoptages først om et års tid med en stor elbil. Samtidig vil Jaguar gå fra at være Mercedes-konkurrent til Bentley-konkurrent.
Den nye Audi A6 E-Tron er ikke kommet til Danmark endnu, men alligevel er der ændringer i modelprogrammet – der er en ny udstyrsvariant, og modellen med rækkevidde op til 746 km er billigere.
Der kom færre nye biler på gaden i november i forhold til samme måned i 2023. De fleste i top 10 var elbiler, men tre klassiske benzinbiler har sneget sig ind.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.
Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.