Der findes biler, som med charme alene kan få dig til at glemme al fornuft. Du bliver forblændet af bilen og den gode handel uden at indse, at den vil dræne din konto stødt og roligt. Vi har fundet 3 charmører til under 100.000 kr., der kan ruinere dig inden juleaften.
Det er farligt at være bilentusiast. Vi behandler biler som gamle kærester og bliver hængende i forhold, der ikke er gode for os. Der er biler, som får os til at glemme den sidste, store og vildt bekostelige reparation, så snart nøglen drejes og motoren atter spinner.
Det er netop sådanne tre biler, vi har fundet. De koster alle under 100.000 kroner og virker derfor som fund til de penge. Men vi ved også godt, at vedligeholdelsesomkostningerne overstiger den døde sild af en VW Polo, du kan få til de samme penge – trefoldigt!
Men selvom pålidelighedsundersøgelserne og værkstedsrapporterne er imod de tre biler, vi har udvalgt, så handler det jo i virkeligheden blot om prioriteter.
Du sagtens kan finde langt mere fornuftig bil til samme penge. Men det er straks sværere at finde noget, der giver samme slags smil på læben til samme penge. En Polo gør i hvert fald ikke.
Har du selv haft en bil, du holdt fast i, selvom den tømte budgetkontoen?
En skrigende gul italiensk sportsvogn uden tag. Det er nærmest en midtvejskrise i den bogstavelige forstand. Men hvis man absolut skal have sådan en slags krise på et tidspunkt, så er denne über-charmerende Alfa Romeo Spider vel egentlig ikke det værste udfald.
Du skal huske, at der er nogen der bruger samme slags penge på en mountainbike af kulfiber, når midtvejskrisen kradser. Så lyder en tur op ad Strandvejen uden tag og med hurtigbriller i en skriggul Alfa alligevel mere tiltalende i vores bog.
Med sølle 59.000 km på klokken, kan denne Alfa Romeo Spider blive din for 89.900 kr. Mens den italienske mekanik og elektronik har potentiale for at blive dyrt, koster den dig næppe dit kørekort. Det er den beherskede 1,8-liter sugemotor med 144 hk og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 9,3 sekunder.
Selvom motorerne i Spider fås større og hurtigere, er denne mindre motor faktisk én af de mest medgørlige rent vedligeholdelsesmæssigt. Hold i stedet øje med elektriske udfald og problemer.
Det her er toppen af kransekagen. For bare 89.900 kr. får du over fem meter aristokratisk overflødighedshorn med en glubende V8-motor og en komfort, der er en præsident værdig.
En Jaguar XJ8 er i sig selv en stor bil. Men denne Jaguar XJ8 er større. Den kan nemlig bedst beskrives som diplomatudgaven, der er den lange variant med en akselafstand på 3 meter og totallængde på 5,15 meter. V8-motoren på 4-liter yder 290 hk og skyder herligheden fra 0 til 100 km/t på 7,3 sekunder.
Det lyder dyrt. Og det var det også. I 2001 skulle du slippe i omegnen af halvanden million for den britiske bandit. Køber du bilen i dag, får du den med andre ord til 94 procent under nypris.
Læser man på britiske Jaguar-fora og brugtbilsider, er XJ8 ikke den værste, når det kommer til pålidelighed – altså, af en Jaguar at være. Men selvom reparationerne måske ikke er så mange, som man skulle tro, kan du være sikker på, at dem, som kommer, er dyre. Kan du ikke skrue selv, bliver du din mekanikers bedste ven.
Okay. Det her er lidt en snyder. Denne underfundige og fantastiske Citroën BX GTI koster 70.000 kr. uden afgift, og vi har taget den med, selvom vi reelt ikke ved, om den havner under 100.000 kr. med afgift. Men den fortjener en plads, fordi den er så fed, som den er.
Denne Citroën BX er fra ’91 men står snorlige med bare 102.000 km på tælleren – og så er den importeret fra Spanien. Der er med andre ord intet vejsalt, der har spist sig gennem skærmene her.
I starten af 90’erne var Citroën fortsat i deres syrede storhedstid, hvor ingen modeller lignede noget, andre bilfabrikanter kunne finde på at lave. Denne BX er den ”sportslige” GTI med 122 hk og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 9,8 sekunder. Dét var en flot bedrift af en familiebil dengang!
Sportslig er dog sat i anførselstegn, fordi Citroën stadig udstyrede BX med den smørbløde hydropneumatiske undervogn. Den giver uovertruffen komfort, men også en trés grand værkstedsregning når den går i stykker – og det gør den. Også i efterfølgeren Citroën Xantia blev den overkomplicerede undervogn smidt i med samme tvivlsomme pålidelighed som resultat.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Jaguar laver ikke længere nye biler, og produktionen genoptages først om et års tid med en stor elbil. Samtidig vil Jaguar gå fra at være Mercedes-konkurrent til Bentley-konkurrent.
Den nye Audi A6 E-Tron er ikke kommet til Danmark endnu, men alligevel er der ændringer i modelprogrammet – der er en ny udstyrsvariant, og modellen med rækkevidde op til 746 km er billigere.
Der kom færre nye biler på gaden i november i forhold til samme måned i 2023. De fleste i top 10 var elbiler, men tre klassiske benzinbiler har sneget sig ind.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.
Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.