Lille bil + store kræfter = sjov. Det er ret simpelt. Vi finder 3 kompakte biler, der ser stort på fornuften og er pumpet med kræfter til en pæn pris.
Tekst: Simon Hallenslev Foto: Salgsbilleder
Det behøver ikke være så svært. Tag en kompakt bil, der er sat i verden for at være en fornuftig bil nummer to, og pump op den med kræfter. En simpel opskrift, som alligevel er på vej ud med badevandet i en verden, hvor bilerne bliver større, højere, tungere og sløvere.
De tre biler, jeg udvælger her, er 00’er biler, fra før der gik crossover og elektrificering i det hele. De er kompakte, vejer under 1.400 kg og er pumpet med mindst 250 hk – to fra fabrikken, én med hjælp fra tuningskyndig.
Disclaimer til Facebook-krigeren:
JA: En stor del af fornuften går af fløjten, når bilen larmer og forbruger mere. JA: En splinterny (og dødssyg) hatchback er billigere at vedligeholde. Er du på udkig efter en snusfornuftig bil nummer to fra den grå masse, er du gået forkert…
Italieneren: Alfa Romeo 147 GTA






Alfa Romeo 147: Den italienske Golf, der med et friskt design og en kåring som Årets Bil i Europa 2001 blev et af mærkets bedst sælgende. En på alle måder fornuftig kompakt bil med maksimalt 150 hk – indtil den blev introduceret for en vis Signore Busso.
Det er V6-motoren, der hedder Busso, opkaldt efter Giuseppe Busso, som var den ledende mekaniske ingeniør hos Alfa Romeo i årtier. Han er hjernen bag den V6’er, der er bredt anerkendt som én af verdens bedste, og som nu kan blive din i denne Alfa Romeo 147 GTA.







Alfa Romeo 147 GTA
Motor: V6 benzin, 3.179 cm3 Ydelse: 250 hk / 300 Nm 0-100 km/t: 6,3 sek. Tophastighed: 246 km/t Forbrug: 8,3 km/lMål (L/B/H): 421/176/141 cmKøreklar vægt: 1.360 kg Bagagerumsvolumen: 280 liter Nypris i ’05: Ca. 550.000 kr.
Busso-V6 bliver oprindeligt udviklet til den store luksusflyder Alfa Romeo 6. Som årene går, og de rosende gloser for motoren vælter ind af brevsprækken, begynder Alfa Romeo at smide den i andre modeller, og med kontinuerlig udvikling på herligheden stiger såvel slagvolumen og hestekræfterne stødt.
Læs også: 3x fede, billige biler til Isak
Det vidunderlige kraftværk udgår af produktion i 2006 og er her vokset til en bandit på 3,2-liter med 250 hk. Dette er motorens kraftigste opsætning, som i 2002 bliver skohornet ned i den hidtil mindste model: Alfa Romeo 147 GTA. Den er et særdeles vellydende vanvidsprojekt limiteret til bare 6.033 eksemplarer, og du kan få fat i ét af dem her for 219.900 kr.
Japaneren: Mazda 3 MPS






9 ud af de 10 gange, du ser et luftindtag på kølerhjelmen, har det ingen reel funktion – ud over blær, selvfølgelig. På denne Mazda 3 MPS er den gabende flænge i hjelmen fuldt funktionel og står som et ret godt udtryk for, hvordan Mazda er gået til opgaven.
Ligesom med 147, er Mazda 3 den japanske Golf, som her ses i den anden generation fra 2008, lanceret med et væld af snusfornuftige motorer. Altså, lige indtil Mazda Performance bliver inviteret med på tegnestuen med store planer og en motor fra storebror Mazda 6 under armen.







Mazda 3 MPS
Motor: R4 benzin, 2.261 cm3 Ydelse: 260 hk / 380 Nm 0-100 km/t: 6,1 sek. Tophastighed: 250 km/t Forbrug: 10,4 km/lMål (L/B/H): 450/177/146 cmKøreklar vægt: 1.395 kg Bagagerumsvolumen: 300 liter Nypris i ’10: Ca. 400.000 kr.
Stor motor, lille bil. Den simple opskrift er opnået, men heldigvis har Mazda Performance haft større ambitioner. Derfor er denne Mazda 3 MPS udstyret med spærredifferentiale, 320mm ventilerede bremseskiver, lavere undervogn samt strammere styretøj. Luftindtaget i kølerhjemen er sat for at føde mest muligt luft til den topmonterede intercooler.
Spærredifferentialet forhindrer, at denne Mazda 3 MPS stepdanser på stedet, når man slipper koblingen. Den skyder fra 0 til 100 km/t på 6,1 sekunder, og står her på eftermonterede 19” sutter med kun 80.000 km på klokken. Prisen? 159.900 kr.! Se bilen her, hvis ikke den er solgt.
Tyskeren: VW Scirocco TSi






Nu har jeg efterhånden refereret til Golf et par gange, og i stedet for at slutte af med en forventelig VW Golf GTI Clubsport eller VW Golf R, kommer den stilede lillebror: VW Scirocco. Og her kan jeg allerede høre dig klø hovedbunden.
De allerhurtigste og mest VW-kyndige øjne spotter nok hurtigt, at der ikke er tale om en VW Scirocco R med 280 hk, men derimod en 2-liters TSi med 200 hk ab fabrik. Dertil skal jeg skynde mig at berolige dit hestekraftshungrende hjerte med, at denne VW Scirocco TSi har været forbi Thomas Landberg, så den, ifølge sælger selv, spiser Scirocco R til morgenmad.



VW Scirocco TSi (tunet)
Motor: R4 benzin, 1.984 cm3 Ydelse: 349 hk / 537 Nm 0-100 km/t: