Privatleasing af elektrisk Renault 5 fra 2.995 kr.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Tekst: Simon Hallenslev
Foto: VW PR & Salgsbilleder
VW er det mest populære bilmærke i Danmark med en pæn margen, og det har det været længe. Selv året efter en vis krise, der starter med D og slutter med ieselgate, kunne VW præsentere et rekordsalg af personbiler i Danmark.
Denne tillid er en stor, fed streg under, at danskerne elsker VW, og som resultat deraf kører der afsindigt mange VW-modeller på de danske landeveje. Alligevel er det lykkedes mig at finde en model, som jeg ikke tror, du nogensinde har hørt om – også selvom det faktisk er en ret vigtig model i VWs historie.
Denne Ugens fund er en VW K70 fra 1972, der sælges af Classic Car House i Brøndby for 125.000 kr. Historien bag modellen er ret unik, og mit følgende skriv kommer til at afgøre, om jeg undervurderer din VW-viden, eller om jeg faktisk har fundet noget, du ikke kendte til.
Motor: R4 benzin 1.605 ccm
Ydelse: 75 hk / 122 Nm
0-100 km/t: 16 sek.
Tophastighed: 148 km/t
Forbrug: 8 km/l
Mål (L/B/H): 442/168/145 cm
Vægt: 1.050 kg
Bagagerumsvolumen: 650 liter
Pris: 125.000 kr.
Jeg får fat i Klaus fra Classic Car House i Brøndby, der er en erfaren ræv, når det kommer til klassiske biler. Han har været i branchen i mange år, og har derfor også opbygget et bredt netværk af forhandlere internationalt – det er da også en i netværket, der tilbyder ham denne Ugens fund.
Helt specifikt er denne VW K70 hentet hjem fra en forhandler i Italien. Det er under de lune, italienske himmelstrøg, at bilen er solgt fra ny og har kørt samtlige af de 77.500 km, den har på klokken. Det beviser både den store stak papirer, man får med, når man køber den, samt bilens totalt rustfrie stand.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Alpina B6 er en enhjørning i bilformat
Selvom Klaus har beskæftiget sig med mange klassiske biler gennem tiden, er han ikke bleg for at beskrive denne Ugens fund som en af de mest vedligeholdte. Den har aldrig været restaureret, og har alligevel kun minimale brugsspor. Et af brugssporene er, på charmerende vis, mærker fra de tagbøjler, som den italienske familie har brugt til kør-selv-ferier.
Nu fik jeg skrevet, at samtlige 77.500 km er kørt i Italien. Det passer ikke helt. Klaus besluttede sig nemlig selv for at ‘køre støvet af bilen’, da den ankom fra Italien på trailer og skulle til syn i Danmark. Klaus kørte 150 km i bilen, før han svingede forbi synshallen, hvor den i øvrigt blev godkendt fluks uden anmærkninger. Den kører præcist, som den skal, forsikrer han.
Grunden til at K70 er ukendt, kan måske være, at den på papiret ikke er en rigtig VW. Det er i hvert fald ikke VW selv, der bygger og udvikler K70. Den bliver i stedet bygget af bilproducenten NSU, der op til lanceringen i slutningen af 60’erne står i alvorlige finansielle problemer.
Årsagen til de finansielle problemer er, at NSU i 60’erne bygger biler med Wankelmotorer. De får eksempelvis massiv omtale, da de i 1964 lancerer verdens første personbil med Wankelmotor. Kort herefter opstår der dog utilfredshed med motorernes pålidelighed, hvorfor køberne hurtigt fordufter.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Bilbasens billigste Mercedes-AMG
NSU RO70, som den hedder oprindeligt, bliver udviklet med en Wankelmotor. Søstermodellen NSU RO80 har dog så store udfordringer med pålideligheden, at NSU vælger at sadle om. De smider en mere klassisk stempelmotor under hjelmen på bilen og omdøber den K70: K for Kolben, der betyder stempel på tysk i stedet for RO70, der indikerer Wankelmotorens Rotary-opbygning.
På trods af krampetrækningerne for at gøre K70 mere pålidelig og på den måde redde NSU fra et økonomisk kollaps, må håndklædet kastes i ringen i 1969. NSU lader sig opkøbe af VW, der fem år forinden også har købt det dansk/tyske bilmærke Auto Union. VW lader NSU smelte sammen med Auto Union, som på dette tidspunkt står for driften af Audi.
Man skulle tro, at VW ville blive glade for en komplet færdigudviklet og salgsklar model som K70 efter at have investeret i et ‘konkursbo’ som NSU. Det viser sig dog hurtigt, at VW på ingen måde har interesse i K70.
VW mener, at K70 kommer alt for tæt på den nylancerede Audi 100. De to er omtrent lige store og dyre, hvorfor man er bange for, at VW K70 vil kannibalisere salget af Audi 100. Derfor vælger VW at fjerne K70 fra deres stand på bilmessen i Geneve aftenen inden, den skal præsenteres.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Denne Fiat Uno Turbo er til dig, der virkelig mener det
På direktionsgangen er der stor uenighed om K70. På den ene side skiller modellen sig alt for meget ud til, at VW kan kalde den for deres egen, da VW på dette tidspunkt kun har modeller med luftkølede hækmotorer og baghjulstræk.
K70 er vandkølet og med forhjulstræk, og den står desuden som teknisk overlegen over de øvrige VW-modeller, da den også har uafhængig affjedring, skivebremser og avanceret kollisionsbeskyttelse.
På den anden side mangler VW en afløser til VW Type 4, og fortalerne for K70 argumenterer, at den tekniske overlegenhed i modellen kan være med forme fremtiden for VW: At K70 kan markere et ryk op i markedet, da den er mere teknisk og moderne end den Type 4, den skal afløse. Og fortalerne får deres vilje.
Der bliver enighed på direktionsgangen om, at K70 skal lanceres som ny VW-model. Den bliver lanceret i 1970 som den første forhjulstrukne VW med en vandkølet motor monteret foran. En tendens, der, som bekendt, hænger fast, da VW har produceret forhjulstrukne og frontmotoriserede biler siden.
Her stopper succeshistorien om K70 til gengæld også. For trods sin moderne opbygning sælger VW K70 ikke godt. På fem år sælges den i 211.100 eksemplarer, hvilket er halvt så mange, som forgængeren VW Type 4 præsterede på fire år.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Audi R8 RWS er rendyrket ondskab
VW trækker derfor stikket på K70, og retter al deres fokus på deres splinternye Giorgetto Giugiaro-designede VW Passat. Den nye Passat fik også en frontmonteret, vandkølet motor og blev straks mere populær end K70.
Selvom VW K70 banede vejen for VW, som vi kender dem i dag, får den ingen opmærksomhed sammenlignet med en model som Passat. Denne Ugens fund er derfor den vigtigste VW, du aldrig har hørt om, og den kan blive din for beskedne 125.000 kr. Se den her, hvis ikke den er solgt.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
2025 er skudt i gang og vi tager et kig ind i fremtiden for elbiler. Udviklingen er rødglødende, så du skal holde fast for at følge med.
Kia EV3 er Årets Bil i Danmark 2025, og Bilbasens første test af basismodellen til 269.999 kr. viser, at den kompakte elbil gør det fremragende.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.