Kategorier
3X

3x små biler med mange kræfter

Lille bil + store kræfter = sjov. Det er ret simpelt. Vi finder 3 kompakte biler, der ser stort på fornuften og er pumpet med kræfter til en pæn pris.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder

Det behøver ikke være så svært. Tag en kompakt bil, der er sat i verden for at være en fornuftig bil nummer to, og pump op den med kræfter. En simpel opskrift, som alligevel er på vej ud med badevandet i en verden, hvor bilerne bliver større, højere, tungere og sløvere.

De tre biler, jeg udvælger her, er 00’er biler, fra før der gik crossover og elektrificering i det hele. De er kompakte, vejer under 1.400 kg og er pumpet med mindst 250 hk – to fra fabrikken, én med hjælp fra tuningskyndig.

Disclaimer til Facebook-krigeren:

JA: En stor del af fornuften går af fløjten, når bilen larmer og forbruger mere. JA: En splinterny (og dødssyg) hatchback er billigere at vedligeholde. Er du på udkig efter en snusfornuftig bil nummer to fra den grå masse, er du gået forkert…

Italieneren: Alfa Romeo 147 GTA

Alfa Romeo 147: Den italienske Golf, der med et friskt design og en kåring som Årets Bil i Europa 2001 blev et af mærkets bedst sælgende. En på alle måder fornuftig kompakt bil med maksimalt 150 hk – indtil den blev introduceret for en vis Signore Busso.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Alfa Romeo GTV6 er en sand italiensk legende

Det er V6-motoren, der hedder Busso, opkaldt efter Giuseppe Busso, som var den ledende mekaniske ingeniør hos Alfa Romeo i årtier. Han er hjernen bag den V6’er, der er bredt anerkendt som én af verdens bedste, og som nu kan blive din i denne Alfa Romeo 147 GTA.


Alfa Romeo 147 GTA

Motor: V6 benzin, 3.179 cm3
Ydelse: 250 hk / 300 Nm
0-100 km/t: 6,3 sek.
Tophastighed: 246 km/t
Forbrug: 8,3 km/l
Mål (L/B/H): 
421/176/141 cm
Køreklar vægt: 
1.360 kg
Bagagerumsvolumen: 280 liter
Nypris i ’05: Ca. 550.000 kr.


Busso-V6 bliver oprindeligt udviklet til den store luksusflyder Alfa Romeo 6. Som årene går, og de rosende gloser for motoren vælter ind af brevsprækken, begynder Alfa Romeo at smide den i andre modeller, og med kontinuerlig udvikling på herligheden stiger såvel slagvolumen og hestekræfterne stødt.

LÆS OGSÅ | 3x fede, billige biler til Isak

Det vidunderlige kraftværk udgår af produktion i 2006 og er her vokset til en bandit på 3,2-liter med 250 hk. Dette er motorens kraftigste opsætning, som i 2002 bliver skohornet ned i den hidtil mindste model: Alfa Romeo 147 GTA. Den er et særdeles vellydende vanvidsprojekt limiteret til bare 6.033 eksemplarer, og du kan få fat i ét af dem her for 219.900 kr.

Japaneren: Mazda 3 MPS

9 ud af de 10 gange, du ser et luftindtag på kølerhjelmen, har det ingen reel funktion – ud over blær, selvfølgelig. På denne Mazda 3 MPS er den gabende flænge i hjelmen fuldt funktionel og står som et ret godt udtryk for, hvordan Mazda er gået til opgaven.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Nissan Skyline GT-R er legenden fra Playstation

Ligesom med 147, er Mazda 3 den japanske Golf, som her ses i den anden generation fra 2008, lanceret med et væld af snusfornuftige motorer. Altså, lige indtil Mazda Performance bliver inviteret med på tegnestuen med store planer og en motor fra storebror Mazda 6 under armen.


Mazda 3 MPS

Motor: R4 benzin, 2.261 cm3
Ydelse: 260 hk / 380 Nm
0-100 km/t: 6,1 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 10,4 km/l
Mål (L/B/H): 
450/177/146 cm
Køreklar vægt: 
1.395 kg
Bagagerumsvolumen: 300 liter
Nypris i ’10: Ca. 400.000 kr.


Stor motor, lille bil. Den simple opskrift er opnået, men heldigvis har Mazda Performance haft større ambitioner. Derfor er denne Mazda 3 MPS udstyret med spærredifferentiale, 320mm ventilerede bremseskiver, lavere undervogn samt strammere styretøj. Luftindtaget i kølerhjemen er sat for at føde mest muligt luft til den topmonterede intercooler.

LÆS OGSÅ | 3x fede japanske sportsvogne, du bør vælge før en tysk

Spærredifferentialet forhindrer, at denne Mazda 3 MPS stepdanser på stedet, når man slipper koblingen. Den skyder fra 0 til 100 km/t på 6,1 sekunder, og står her på eftermonterede 19” sutter med kun 80.000 km på klokken. Prisen? 159.900 kr.! Se bilen her, hvis ikke den er solgt.

Tyskeren: VW Scirocco TSi

Nu har jeg efterhånden refereret til Golf et par gange, og i stedet for at slutte af med en forventelig VW Golf GTI Clubsport eller VW Golf R, kommer den stilede lillebror: VW Scirocco. Og her kan jeg allerede høre dig klø hovedbunden.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den vigtigste VW, du aldrig har hørt om

De allerhurtigste og mest VW-kyndige øjne spotter nok hurtigt, at der ikke er tale om en VW Scirocco R med 280 hk, men derimod en 2-liters TSi med 200 hk ab fabrik. Dertil skal jeg skynde mig at berolige dit hestekraftshungrende hjerte med, at denne VW Scirocco TSi har været forbi Thomas Landberg, så den, ifølge sælger selv, spiser Scirocco R til morgenmad.


VW Scirocco TSi (tunet)

Motor: R4 benzin, 1.984 cm3
Ydelse: 349 hk / 537 Nm
0-100 km/t: <6 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 
Mål (L/B/H): 
424/182/139 cm
Køreklar vægt: 
1.393 kg
Bagagerumsvolumen: 292 liter
Nypris i ’10: Ca. 450.000 kr.


Den kompakte Scirocco er kendt for at være en køremaskine med hjulene placeret så yderligt i hjørnerne som muligt. Det giver en gokart-lignende køreoplevelse selv med en lille 1,4-liters høvl og 122 hk. Denne Scirocco yder dog næsten tre gange så meget.

LÆS OGSÅ | 3x økonomiske biler, der ikke er dødkedelige

Efter en tur forbi den velkendte, jyske chiptuner, Thomas Landberg, har denne VW Scirocco nemlig fået øget sin ydelse fra 200 hk til svimlende 349 hk. Herudover har den fået en overhaling i undervogn, er blevet smidt på 20” sutter med lavprofil Pilot Sport-dæk og har fået en subwoofer i reservehjulsbrønden. Med andre ord: Et stykke legetøj til den voksne Brian.

Se bilen til salg for 154.800 kr., hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.