Kategorier
3X

3x SUV med over 600 hk

Hvis du vil højt til vejrs og først fra lyskrydset, er du havnet det helt rigtige sted. Vi finder 3 højbenede firehjulstrækkere med over 600 hk.

Tekst: Simon Hallenslev / Foto: Salgsbilleder / Dato: 22. februar 2022

Der kommer et tidspunkt, hvor man må give efter. Når kampen virker nytteløs, og man taler for døve ører. Sådan har jeg det efterhånden med SUV’er.

Uanset hvor meget jeg forsøger at forklare, at en lav bil er et mere praktisk, mere økonomisk og mere velkørende valg, fortsætter de højbenede biler med at sætte salgsrekorder. Så i denne artikel tager jeg SUV’erne til mig!

Hvilken anden måde at gøre dét på end at finde de fedeste og mest brutale firehjulstrækkere, der er til salg på Bilbasen? Vi snakker over 600 hk!

Bred stjerne: Brabus Widestar 800

Hvis du tror, at dette er en Mercedes G-Klasse, tager du fejl. Nok har den startet sit liv som en Mercedes, men i dag er det en Brabus – og kendere ved, at dét navn er ensbetydende med vanvid.

En ‘ganske almindelig’ G63 yder i dag 585 hk og skubber 2,5 ton fra 0 til 100 km/t på 4,5 sekunder. Det er voldsomt i en kantet traktor, men det er ikke nok til alle. Derfor bygger tuningsfirmaet Brabus en udgave med 800 hk(!).

LÆS OGSÅ | 3x onde ombyggede biler

Foruden at tilføje 215 hk giver Brabus også G-klassen mere moment, så denne Brabus Widestar 800 nu yder 1.000 Nm i stedet for 850 Nm. Topfarten er også løftet; dog kun med 20 km/t, da 240 km/t er uhyggeligt i en høj bil med samme aerodynamik som et Lego Duplo tog.

Brabus Widestar 800

Motor: V8, benzin 3.982 ccm
Ydelse: 800 hk / 1.000 Nm
0-100 km/t: 4,1 sek.
Tophastighed: 240 km/t
Forbrug: 7,6 km/l
Vægt: 2.460 kg

Præcist hvad Brabus laver under hjelmen, når de ombygger en G-Klasse til Widestar 800, er de ikke så meddelsomme om. De lover dog et nyt sportsudstødningssystem, der med spjæld både kan liste stille hjem om aftenen og brøle for fuld udblæsning i Sport-modus.

Brabus Widestar 800 er også iført et bredt bodykit; heraf navnet Widestar. Den er derfor ikke uvæsentlige 10 cm bredere over skuldrene end den G63, den bygger på. Foruden blot at skabe et råt look, giver skærmene også plads til de 23-tommer store Brabus-fælge.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Benhård Mercedes-Benz E50 AMG

Kabinen får også en tur med Brabus-broderinger og -logoer alle vegne samt stjerneeffekt i tagbeklædningen – og det er udover den luksus, som Mercedes allerede smider i G63 fra fabrikken. Hvis du mener, du kan håndtere det, kan du se Brabus Widestar 800 til salg her.

Dansk brutalis: BMW X5M Competition

Der er delte meninger om BMWs nye designsprog, hvor nyrerne på snuden har vokset sig kæmpestore. Den seneste BMW X5 er generation og lanceret i 2019; altså før de overdimensionerede nyrer med et klassisk og bistert BMW-udtryk.

Det klassiske og bistre BMW-udtryk på denne BMW X5M Competition kan vi faktisk takke en dansker for. Det er nemlig danske Anders Thøgersen, der står bag det udvendige design på G05 BMW X5, som fjerde generation kaldes.

LÆS OGSÅ | 3x billig BMW til under 100.000 kr.

BMW X5 deler i dag platform med både BMW 7-Serie og BMW 5-Serie, men hvad vigtigere er, at den også deler motor med en håndfuld prominente modeller. Den 4,4-liters V8’er med biturbo deler X5M Competition med både BMW M8, BMW M5 og BMW X6M.

BMW X5M Competition

Motor: V8, benzin 4.395 ccm
Ydelse: 625 hk / 750 Nm
0-100 km/t: 3,8 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 9,3 km/l
Vægt: 2.285 kg

N63-motoren, som den kaldes i BMW regi, spytter i denne BMW X5M Competition svimlende 625 hk ud som standard. Det er nok til at skubbe samtlige 2.285 kg fra 0 til 100 km/t på bare 3,8 sekunder.

Med bagdæk så brede som på en Porsche 911 GT3, firehjulsstyring og justerbar luftundervogn er denne BMW X5M Competition mere agil, end det 5 meter lange og 2 meter brede monstrum umiddelbart signalerer.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den bedste BMW M3 nogensinde?

Foruden evnen til at gøre kål på popsmarte sportsvognsejere til trackday-arrangementer, har BMW X5M Competition naturligvis også alle forudsætninger for at gøre dig komfortabelt tilpas med sin uendeligt lange udstyrsliste. Se bilen her, hvis ikke den er solgt.

Flamboyance med stort F: Lamborghini Urus

Lamborghini er kendt for at lave højtråbende biler; både bogstaveligt med larmende udstødninger men også i overført betydning med flamboyante designs. Det er trods alt dem, der besluttede, at det er sejere, når en dør åbner opad…

Da det italienske superbilsmærke i 2018 lancerede deres nye SUV, stod det klart, at de højtråbende Lamborghini-principper var intakte. Lamborghini Urus er en meget iøjnefaldende og aggressiv firehjulstrækker – men det er ikke nok for alle.

LÆS OGSÅ | 3x specielle Audi S-modeller med potentiale

Denne Lamborghini Urus har været et smut forbi tyske Novitec, der er specialister i at tune og modificere italienske biler herunder især Ferrari. Her har den fået et Novitec bodykit, der har gjort den endnu mere rå og flamboyant.

Lamborghini Urus

Motor: V8, benzin 3.996 ccm
Ydelse: 650 hk / 850 Nm
0-100 km/t: 3,6 sek.
Tophastighed: 305 km/t
Forbrug: 8,1 km/l
Vægt: 2.200 kg

Tyske Novitec er, ifølge salgsannoncen, ikke blevet inviteret ned i motorrummet, og det er der ærligt talt heller ikke behov for. Den 4-liters V8’er som Urus deler med Porsche Panamera og Bentley Continental V8, yder nemlig 650 hk.

Turen fra 0 til 100 km/t er klaret på 3,6 sekunder, mens turen fra 0 til 200 km/t overstås på 12,8 sekunder. Det er superbilsterritorium for en bil.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den sidste sindssyge Lamborghini Gallardo

Til at stoppe herligheden igen er Urus monteret med de største keramiske bremseskiver, der nogensinde er monteret på en gadebil. De måler svimlende 440 mm foran og 370 mm bagved.

Ligesom den førnævnte BMW X5M Competition kommer Lamborghini Urus også med luftundervogn og firehjulsstyring, der gør den let at manøvrere med. Se Lamborghini Urus med Novitec-kit her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.