Hyundai Ioniq 9 byder på store elektriske forhold til hele familien
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Af: Simon Hallenslev / d. 18. september 2019
Vi er nødt til at se det i øjnene. Snart vil den ikoniske V8-motor være helt erstattet af snotforkølede 3-cylindrede motorer, der gudhjælpemig også skal have elektrisk hjælp.
Og hvis du med næb og klør vil holde fast i lidt V8-bulder fra en nyere Mercedes-AMG eller Ford Mustang, ja, så kommer du til at betale i dyre domme. Derfor har vi stillet os selv spørgsmålet: Kan man i dagens Danmark stadig gafle en V8’er på et stramt budget?
LÆS OGSÅ | 3x oversete luksusbiler til under 80.000 kr.
Graver man dybt i Bilbasens brugte biler, kan det faktisk godt lade sig gøre! Vi finder tre biler, som alle giver dig det beroligende bulder fra en V8’er til færrest mulige penge.
Her er vi selvfølgelig også nødt til at understrege det åbenlyse. Det er ikke billigt at køre V8’er. Så selvom alle tre biler koster under 80.000 kr., er det ikke billige biler. Den billigste grønne ejerafgift på denne liste er eksempelvis 4.650 kr. halvårligt – den dyreste 7.720 kr. Dertil kommer det astronomiske benzinforbrug og reparationsomkostninger. Men hvad havde du egentlig regnet med?
Vi starter med den billigste. En britisk aristokrat. For bare 59.900 kr. kan den store Range Rover HSE på billederne blive din. Den står helt som den skal med den rigtige ’British Racing Green’-lakering.
Under hjelmen findes et bankende V8-hjerte på 4,6 liter, der yder 218 hk og kun lige formår at skubbe de to tons, den vejer, fra 0 til 100 km/t på under 10 sekunder. Det er ikke hurtigt, men du kan være sikker på, at det lyder fantastisk, når højrefoden limes til jorden.
LÆS OGSÅ | 3x kvikke stationcars med over 300 hk til under 200.000 kr.
Jovist, den står med ikke uvæsentlige 355.000 km på klokken. Men den tidligere ejer har dækket en nylig og betydelig omkostning, som du ikke kommer til at betale for. V8’eren som det hele handler om, har nemlig gennemgået en komplet renovering for under 100.000 km siden.
Den regning løb stort set op i, hvad bilen står til salg for i dag. Dét kostede nemlig på 55.000 kr. Så du kan jo næsten bilde dig selv ind, at bilen er gratis! Husk dog det helt store benzinkort. Herligheden er opgivet til 6,2 km/l, hvorfor staten også kommer til at afkræve dig 7.720 kr. halvårligt i grøn ejerafgift.
Den næstbilligste V8’er på Bilbasen er endnu en herskabelig fætter, som er oplagt, hvis du har et par hektar, du skal fragte dig selv rundt på. Det er en stor, bordeauxrød bandit med træk på alle fire og 272 buldrende benzinheste. Alt sammen til den nette sum á 69.900 kr.
Denne Mercedes ML430 vejer omtrent det samme som Range Roveren, men kommer ud af starthullerne væsentligt hurtigere. Den klarer turen fra 0 til 100 km/t på noget kvikkere 8,4 sekunder.
LÆS OGSÅ | 3x biler med 12 cylindre på budget
Sælger skriver, at bilen er hentet fra Tyskland for bare to år siden. Kilometertallet er også noget mere spiseligt, end i den førnævnte brite, og viser 262.000 km. Den er fra 1999, hvilket betyder, at det er den allerførste aftapning fra Mercedes’ M-program.
M-Klassen skulle give Mercedes-kunderne SUV-glæder i en noget mere poleret og luksuriøs indpakning end G-Klassen, som på daværende tidspunkt var det eneste SUV-alternativ med stjerne på fronten. I denne store ML430-version med V8-motor fik du dog også lov til at betale for indpakning, da den startede fra cirka 1,2 millioner kr. Dét betyder , at afskrivningen på denne bil er 1.130.000 kr!
Nok SUV! Vi slutter af i V8’erens ophavsland, hvor den uddøende motor bruges til to ting. I USA bruges V8’eren enten til larm, dækrøg og donuts, eller til blød, kompromisløs vejsejlads. Og når der står Cadillac på snuden, ved du, at der her er tale om sidstnævnte.
I den tykke og nærmest vulgære læderstue, kan du her føle dig som en amerikansk revisor i 90’erne. Det dybe bulder fra General Motors kendte ’North Star’ V8-motor kan næsten overdøve bekymringerne om klimaforandring og pandemi, når du kører fra A til B.
LÆS OGSÅ | 3x billige Brian-biler på Bilbasen
Til 75.000 kr. er denne Cadillac Seville listens dyreste – men det er også den kvikkeste, trods dens sofabløde DNA. Bilens 304 hk fordeles af den ærkeamerikanske automatgearkasse med fire gear, og skubber dig fra 0 til 100 km/t 7,6 sekunder.
Med et forbrug på 8,7 km/l får du os ikke til at kalde den for listens mest økonomiske bil. Det er nærmere den mindst uøkonomiske. Til gengæld er det klart den, som har stjålet vores hjerter her på redaktionen. Hvilken ville du selv vælge, hvis du fik frit valg på hylden med V8’ere?
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.