3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Man ser det ofte i salgsannoncer: ’Som ny.’ Begrebet burde ikke være til at gradbøje, men lad os bare sige at ’som ny’ er åben for fortolkning, når det står i en bilannonce. Her vil vi dog alligevel mene at vi kommer meget tæt på den oprindelige betydning, selv om bilen er over 10 år gammel.
Denne Chevrolet Corvette 50th Anniversay Edition har kun kørt 800 km, og mens man nogle gange kan stille spørgsmålstegn ved lave km-tal, så kræver det ikke en kulstof 14-test at kunne sige, at den er god nok på denne bil, der har stået i opvarmet garage alle årene.
Den nemmeste måde at afgøre sagen på er faktisk at kravle under bilen – for der er ikke et gram rust og alle klistermærker sidder stadig på delene.
Modellen er en specialversion af sjette generation af Corvette, og den kom naturligvis på gaden for at fejre 50 år med Chevrolet Corvette. Den første var på gaden i 1953 og jubilæumsversionen kom i 2003 – den havde du nok regnet ud. Corvette findes i 7 generationer – denne er den femte.
Jubilæumsmodellen har naturligvis en buldrende 5,7-liters V8-motor – her monteret i en transaksel med gearkassen trukket tilbage i bilen. Dette giver en 50:50 vægtfordeling og bedre køreegenskaber end rygterne (fra europæere) fortæller. Karrosseriet er i glasfiber, så der er intet der ruster her og en Corvette er ikke specielt dyr i drift i forhold til præstationerne.
Motoren sparker 344 hk fra sig og uanset omdrejningstal er der rigeligt. Jubilæumsversionen kendes på sin sandfarvede kaleche og sin Anniversary Red Metallic-lakering. Fælgene er også lakeret i en anden farve (Warm Nickel Metallic) og emblemer med Corvette-flagene og et ’50’ findes i rigt mål på karrossen og i kabinen.
Selv om vi har med en bil, der er over ti år gammel, så er her udstyr som Head-up-display, adaptiv undervogn og xenonlygter. Sæderne er naturligvis betrukket med læder.
Bilen står til salg ved Skandi Biler og den koster 299.900 kr. uden afgift.
Kunne det friste?
Se mere om bilen – dette er en anden bil, der har været til salg i USA:
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.