Kategorier
Brugtbil Forbrugerstof

Årets Brugtbil 2022 – vælg den rigtige udgave

Årets Brugtbil er for første gang en elbil – Tesla Model 3 er Årets Brugtbil 2022. Model 3 går som varmt brød på brugtmarkedet, men elbilen er samtidig dyr

TEKST Morten Bek FOTO Karsten Lemche

Hvis nogen skulle være i tvivl om, at danskerne har taget elbilen til sig, så se på Årets Brugtbil 2022. Tesla Model 3 den første elbil, der bliver Årets Brugtbil, og den går som varmt brød på brugtmarkedet.

Det tager i gennemsnit bare 14 dage at sælge en brugt Model 3. Gennemsnittet for brugte biler er 39 dage, så omsætningen af Model 3 på det danske marked er høj.

LÆS OGSÅ: Årets Brugtbil 2022 – fem fornuftige i finalen

Men selv om der er rift om de amerikanske elbiler, skal man kigge sig for og være kritisk, før man skriver under på købet.

Anders Berner gennemgår problemzoner i Model 3 – og fortæller dig også om de gode sider af Model 3, og hvorfor du skal købe den som brugt.

Rækkevidde på mindst 408 kilometer

Tesla Model 3 blev introduceret i Danmark i starten af 2019, og på det tidspunkt kunne man vælge mellem to varianter med firehjulstræk. De to Long Range AWD-varianter med elmotor for og bag findes som en standardudgave og som Performance.

Som var det Rolls-Royce i gamle dage, hvor ydelsen blev annonceret som “tilstrækkelig”, er Tesla tilbageholdende med at fortælle om motorydelsen. Der findes derfor varierende gæt, og Long Range AWD vurderes til at have alt mellem 346 og 491 hk, men det rigtige tal er sandsynligvis tættest på de 346 hk. Nyprisen startede i 2019 på 454.500 kr. Rækkevidde op til 560 kilometer.

SE OGSÅ: Årets Brugtbil 2022 er en elbil – Tesla Model 3

Performance-varianten er vurderet til mellem 450 og 513 hk, og nyprisen i 2019 var 538.900 kr. Rækkevidde op til 530 kilometer.

Senere i 2019 kom basismodellen Model 3 Standard Range+ med en elmotor, baghjulstræk og mindre batteripakke på markedet – med et sted mellem 258-300 hk, en rækkevidde på op til 409 kilometer og en nypris på 354.000 kr.

Den mindste har kræfter nok

Priserne for brugte Model 3 er meget høje, og 2-3 år gamle modeller er ikke markant billigere end helt nye biler.

Da der er rigeligt med kræfter i Model 3 Standard Range+, og WLTP-rækkevidden fra batteriet på cirka 50 kWh er over 400 kilometer, er der ingen grund til at springe basismodellen over.

LÆS OGSÅ | Duel: Er Polestar 2 elbilen, der kan vippe Tesla Model 3 af pinden?

Byggekvaliteten har generelt svinget for meget, og især Model 3 af første årgang ses med meget varierende samlinger og lakeringer med “appelsinhud” og skiftende laktykkelse.

Mens rust endnu ikke er et problem, er der flere problematiske områder på Model 3. Især bag de forreste stænklapper, omkring hjulophængene og steder hvor karrosseridele sidder skævt, er der potentiale for rustdannelse.

Det altoverskyggende element i kabinen er den centrale touchscreen, hvor selv ting som regnsensor og spejljustering styres. Der mangler i den grad et head-up-display over rattet

Ingen varmepumpe før 2021

Tesla arbejder ikke med udstyrsniveauer, og tilkøbsmulighederne begrænsede sig til lak (hvid er standardfarve uden merpris), opgraderede fælge, anhængertræk (kan ikke eftermonteres) og hvidt interiør som erstatning for helt sort.

LÆS OGSÅ: Test: Ny Tesla Model 3 er bygget i Kina og fortsat i front

Udvidelse af førerassistancesystemerne til “Enhanced Autopilot” eller “Fuldt selvkørende funktion” var dyre opgraderinger – sidstnævnte til over 50.000 kr. Model 3 er dog på ingen måde fuldt selvkørende, og på trods af opdateringer gør lovgivningen i Europa, at det har lange udsigter.

Med mindre man har stærkstrøm i blodet, vil også basismodellen Standard Range+ have kræfter nok

Udstyrsniveauet i Model 3-familien er som standard højt. Adaptiv fartpilot, automatisk klimaanlæg, indtræk i kunstlæder, navigation, 360 graders kamera, regnsensor, nøglefri betjening og meget andet har været standard fra starten i 2019.

Men først i 2021, med faceliftet, fik Model 3 en varmepumpe, som forlænger rækkevidden ved lave temperaturer.

En væsentlig detalje ved Model 3 er, også i de tidligste udgaver, at væsentlige opgraderinger af batteristyring, assistentsystemer og infotainment foregår trådløst over bilens indbyggede netværk.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.