Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
TEKST Morten Bek FOTO Karsten Lemche
Hvis nogen skulle være i tvivl om, at danskerne har taget elbilen til sig, så se på Årets Brugtbil 2022. Tesla Model 3 den første elbil, der bliver Årets Brugtbil, og den går som varmt brød på brugtmarkedet.
Det tager i gennemsnit bare 14 dage at sælge en brugt Model 3. Gennemsnittet for brugte biler er 39 dage, så omsætningen af Model 3 på det danske marked er høj.
LÆS OGSÅ: Årets Brugtbil 2022 – fem fornuftige i finalen
Men selv om der er rift om de amerikanske elbiler, skal man kigge sig for og være kritisk, før man skriver under på købet.
Anders Berner gennemgår problemzoner i Model 3 – og fortæller dig også om de gode sider af Model 3, og hvorfor du skal købe den som brugt.
Tesla Model 3 blev introduceret i Danmark i starten af 2019, og på det tidspunkt kunne man vælge mellem to varianter med firehjulstræk. De to Long Range AWD-varianter med elmotor for og bag findes som en standardudgave og som Performance.
Som var det Rolls-Royce i gamle dage, hvor ydelsen blev annonceret som “tilstrækkelig”, er Tesla tilbageholdende med at fortælle om motorydelsen. Der findes derfor varierende gæt, og Long Range AWD vurderes til at have alt mellem 346 og 491 hk, men det rigtige tal er sandsynligvis tættest på de 346 hk. Nyprisen startede i 2019 på 454.500 kr. Rækkevidde op til 560 kilometer.
SE OGSÅ: Årets Brugtbil 2022 er en elbil – Tesla Model 3
Performance-varianten er vurderet til mellem 450 og 513 hk, og nyprisen i 2019 var 538.900 kr. Rækkevidde op til 530 kilometer.
Senere i 2019 kom basismodellen Model 3 Standard Range+ med en elmotor, baghjulstræk og mindre batteripakke på markedet – med et sted mellem 258-300 hk, en rækkevidde på op til 409 kilometer og en nypris på 354.000 kr.
Priserne for brugte Model 3 er meget høje, og 2-3 år gamle modeller er ikke markant billigere end helt nye biler.
Da der er rigeligt med kræfter i Model 3 Standard Range+, og WLTP-rækkevidden fra batteriet på cirka 50 kWh er over 400 kilometer, er der ingen grund til at springe basismodellen over.
LÆS OGSÅ | Duel: Er Polestar 2 elbilen, der kan vippe Tesla Model 3 af pinden?
Byggekvaliteten har generelt svinget for meget, og især Model 3 af første årgang ses med meget varierende samlinger og lakeringer med “appelsinhud” og skiftende laktykkelse.
Mens rust endnu ikke er et problem, er der flere problematiske områder på Model 3. Især bag de forreste stænklapper, omkring hjulophængene og steder hvor karrosseridele sidder skævt, er der potentiale for rustdannelse.
Tesla arbejder ikke med udstyrsniveauer, og tilkøbsmulighederne begrænsede sig til lak (hvid er standardfarve uden merpris), opgraderede fælge, anhængertræk (kan ikke eftermonteres) og hvidt interiør som erstatning for helt sort.
LÆS OGSÅ: Test: Ny Tesla Model 3 er bygget i Kina og fortsat i front
Udvidelse af førerassistancesystemerne til “Enhanced Autopilot” eller “Fuldt selvkørende funktion” var dyre opgraderinger – sidstnævnte til over 50.000 kr. Model 3 er dog på ingen måde fuldt selvkørende, og på trods af opdateringer gør lovgivningen i Europa, at det har lange udsigter.
Udstyrsniveauet i Model 3-familien er som standard højt. Adaptiv fartpilot, automatisk klimaanlæg, indtræk i kunstlæder, navigation, 360 graders kamera, regnsensor, nøglefri betjening og meget andet har været standard fra starten i 2019.
Men først i 2021, med faceliftet, fik Model 3 en varmepumpe, som forlænger rækkevidden ved lave temperaturer.
En væsentlig detalje ved Model 3 er, også i de tidligste udgaver, at væsentlige opgraderinger af batteristyring, assistentsystemer og infotainment foregår trådløst over bilens indbyggede netværk.
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.