Årets BrugtbilBrugtbilBrugttest

Årets Brugtbil 2021: Det skal du tjekke, inden du køber Hyundai i30

Årets Brugtbil 2021 er Hyundai i30 og mens den generelt ikke har mange fejl, er der alligevel en række parametre du skal være opmærksom på, inden du skriver under.

Tekst: Jacob Dalby  / Foto: Karsten Lemche / Dato: 14. oktober 2021

Årets Brugtbil 2021 vender næppe mange hoveder, når du parkerer på tanken, og naboen vil sjældent opdage, at du har købt ny bil, når du parkerer den hjemme i carporten. Til gengæld kan du have fuldstændig ro i maven, for Hyundai i30 er det bedste og mest fornuftige bilbrugtkøb du kan gør dig lige nu.

LÆS OGSÅ: Årets Brugtbil 2021: Her er de 5 finalister

Hyundai i30 vinder titlen takket være gedigen teknik, der sjældent fejler, fem års garanti fra fabrikken og lave omkostninger i både indkøb og til at holde den kørende. Det kan næsten ikke gå galt. Alligevel er der en række valg du skal træffe og være opmærksom på, inden du skriver under på en brugt Hyundai i30.

Den lille motor er rigeligt

Det er årgangene 2016-2020 af Hyundai i30, der er kåret som Årets Brugtbil 2021. Det er tredje generation i30 og den blev introduceret i foråret 2016 – så finder du en i30 fra 2015 er den altså for gammel i forhold til den, der er Årets Brugtbil 2021. Faktisk er det stadig tredje generation, der bliver solgt hos forhandlerne den dag i dag.

I30 kom både som hatchback og den mere rummelige stationcar. Motorprogrammet talte ved introduktionen i 2016 to benzinmotorer og en dieselmotor med to forskellige effekter. Benzinmotorerne var to små turbomotorer: en 3-cynlindret på én liter og en større 1,4-liters med fire cylindre. De har henholdsvis 120 og 140 hk. Dieselmotoren er en 1,6-liters med enten 110 eller 136 hk.

SE OGSÅ: VIDEO: Årets Brugtbil 2021: Berner gennemgår finalisterne

I 2018 får i30 et mildt facelift og en ny dieselmotor, der nu har AdBlue-system for at leve op til kommende emmissionskrav. Den nye dieselmotor kommer med enten 116 eller 136 hk og muligheden for at vælge 6-trins manuel eller 7-tins dobbeltkoblingsgearkasse. Benzinmotorerne får ved samme opdatering partikelfilter.

Spørger du os fungerer alle motorer på det danske modelprogram fint. Faktisk er det ikke nødvendigt at ofre for meget for at få den store benzinmotor, da den lille 3-cylindrede gør det helt fint.

Vælg det rette udstyrsniveau

På udstyrssiden stod valget mellem Life, Life+, Trend og Premium. Mindste udstyrsniveau tæller Aircondition, aut. nødbremse for biler, fartpilot, Bluetooth, varme i forsæder og rat, tågelygter for, fjernlysassistent, rat og gearknop i kunstlæder, vognbaneassistent. Life+ har herudover 15″ alufælge, armlæn med opbevaring, p-sensorer bagtil og aut. klimaanlæg med to zoner.

LÆS OGSÅ | Hårdkogt Hyundai i30N fejer GTI-konkurrenter af banen

Det dyrere trend-niveau har 8″ infotainmentsystem med Apple CarPlay, 16″ alufælge, navigation, bakkamera, regnsensor, blind vinkel-assistent, nøglefri adgang/start og DAB-radio og øverste niveau. Premium giver herudover skiltegenkendelse, knæairbag i førersiden, siderudelister i satinkrom og fuld-LED-forlygter.

Vi anbefaler, at man holder sig til Life+ udstyr og opefter. Her har alle versioner klimaanlæg og p-sensorer bagtil modsat det billigste Life-niveau.

Generel solid teknik

Ved gennemgangen af i30 hos synsmanden er der intet at finde på testbilen. FDM-synsmanden har i øvrigt en statistik med, der viser, at Hyundai i30 ingen generelle fejl har. Det er den eneste af finalisterne med dén statistik.

Alligevel, når man gennemgår diverse fora, dukker der en tilbagekaldelse op. Det er motoren til soltaget, på modeller der har sådan ét installeret, der kan have en sikkerhedsmæssig fejl på modeller bygget mellem 18. september 2018 og 9. november 2018. Soltaget har indbygget funktion, der skal forhindre, at man kan få fingrene i klemme og det er altså dén, der kan være fejl på, på de pågældende modeller. Dit lokale Hyundai-værksted vil kunne oplyse, om den specifikke model, du har kig på, kan have fejlen og bør også kunne fortælle, om fejlen er udbedret.

LÆS OGSÅ: Nyt design og ny motor giver Hyundai i30 mere kant

Derudover er det selvfølgelig altid en god ide at tjekke, om bilen er blevet behandlet ordentligt. Tjek for ridser og skrammer på fælge og kofangere, som er udsatte, og bag på forsæder hvor småbørn kan have sparket på sæderne. Og så skal servicebogen naturligvis være udfyldt, så at nybilsgarantien stadig gælder.

Apropos nybilsgaranti kan det være en god ide at vælge så ny en Hyundai i30 som muligt for at få mest muligt ud fabriksgarantien. i30 kommer nemlig med 5 års garanti, så jo nyere bil du vælger, jo længere tid er der tilbage af fabriksgarantien.

Om forfatteren

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.