Test og anmeldelser

TEST: Nyt design og ny motor giver Hyundai i30 mere kant

Hyundai i30 N-Line
Et facelift gør den koreanske model mere markant og bedre kørende med en ny 1,5-liters benzinmotor, men som N-Line med ekstraudstyr er den meget dyr.

Af: Morten Bek / d. 31. oktober 2020

I30 var bilen, der i 2007 for alvor kickstartede Hyundais fokus på det europæiske marked. En model i Golf-klassen, som hatchback og stationcar, udviklet i Tyskland og produceret i Tjekkiet. En af de vigtigste modeller fra koreanerne.

Svingende popularitet

Men i30 er sådan set ikke en rigtig populær bil i Danmark. Mens de hos Kia i årets første 10 måneder har solgt flere end 2.000 styk Ceed, som er søstermodel til i30, så har Hyundai kun formået at sælge lidt over 600 styk i30.

LÆS OGSÅ | Kia XCeed er smuk men svær at placere

Måske et facelift kan puste nyt liv i den koreanske Golf-klasse-deltager, som har fire år bag sig i sin nuværende form? For at få fornemmelsen af, om i30 står stærkere efter et omfattende facelift, tester vi den i stationcarform med en helt ny 1,5-liters benzinmotor med 159 hk.

Specifikationer

Hyundai i30 stationcar

1,5 T-GDI DCT N-Line

Motor: R4 benzin, 1,482 ccm

Ydelse: 159 hk / 253 Nm

0-100 km/t: 8,6 sek.

Tophastighed: 210 km/t

Forbrug: 19,6 km/l

Startpris: 304.995 kr.

(i30 st. car fås fra 214.995 kr.)

Hvor meget er ændret ved faceliftet?

Hvis designet er en af grundene til, at potentielle kunder trækker på skulderen af i30 og vælger noget andet, så er der ændret rigtig meget for at få dem til at kigge en gang til og blive hængende ved i30. Det bløde design på fronten med en forholdsvis lille grill, som så ud som om, den var ved at smelte i siderne, er afløst af en meget større grill med skarpt optrukne streger. Testbilen står med det endnu mere højtråbende N Line-udstyrsniveau (skørtesæt, mørke alufælge, sorte spejlkapper, pilemønster i grillen med videre). Det er også en nyhed, at i30 som stationcar fås som N-Line.

LÆS OGSÅ | Årets Bil 2021: Her er de 7 finalister

I motorrummet er der både små og store nyheder. Hyundai startede med at rulle 48V-mildhybrid-system ud i Tucson, og nu får i30-kunderne glæde af systemet. Det giver et mere smidigt start-stop-system (og motoren stoppes ved højere hastigheder) og et lidt lavere forbrug. Det koster ekstra til basis-benzinmotoren, mens det er standard med 1,6-liters dieselmotoren og 1,5-liters benzinmotoren med 159 hk.

Hyundai i30 N-Line

1,5’eren er en helt ny benzinmotor, og den findes indtil videre ikke i andre modeller fra hverken Hyundai eller Kia. Den kommer ind i stedet for den gamle 1,4 T-GDI med 140 hk. Med 159 hk er der en god portion ekstra hestekræfter, mens drejningsmomentet stiger med mindre spektakulære 11 Nm til 253 Nm. Den nye 1,5 T-GDI fås med manuel gearkasse eller en 7-trins automatisk dobbeltkobling. Lige netop den automatiske gearkasse er også en nyhed et andet sted i motorprogrammet; den fås nu endelig sammen med basis-benzinmotoren, den 3-cylindrede 1,0 T-GDI med 120 hk, som indtil nu kun har været koblet til en manuel gearkasse. Flere og flere danskere vil have en automatgearkasse, men ikke nødvendigvis en stor motor.

LÆS OGSÅ | Årets Bil 2021: Her er de 7 finalister

I kabinen kan man nu tilkøbe delvist digital instrumentering til de fleste i30-modeller (4.995 kr.) og et infotainmentsystem med en skærm i bredformat i størrelsen 10,25”. Den indgår i teknikpakken til 15.495 kr. sammen med navigation og trådløs opladning af smartphones. Digitalinstrumenteringen er en halvhjertet løsning, fordi den kun står for halvdelen af instrumenteringen. Speedometer og tripcomputer er digital men ikke omdrejningstæller og tankmåleren. I det lys er 5.000 kr. alt for mange penge. Det er mere oplagt at spendere på det store infotainmentsystem.

Hvordan er den nye motor og hvordan kører Hyundai i30?

En helt ny motor er mere sjælden, end man skulle tro. Bilproducenterne fortæller gerne, at en motor er ny, selvom der kun er justeret på turboen og ændret lidt på stemplerne. Men 1,5’eren i i30 er funklende ny.

Den introducerer sig selv forbilledligt ved at være mere støjsvag og mere villig til at trække sig selv op fra lave omdrejninger end 1,4’eren. Indflydelsen af de ekstra 19 hk er tydelig og velkommen, og hvor der før var for lidt forskel fra basismotoren med 120 hk til opgraderingen, 1,4 med 140 hk, får man nu virkelig meget ud af de 10.000 kr., den nye 1,5’er koster mere end 1,0’eren.

LÆS OGSÅ | Redaktionens hadebiler – og yndlingsbiler

Den milde elektrificering er meget tydelig at mærke. Når man slipper speederen, bremser bilen langt hurtigere ned end de fleste ikke-hybrider. Derfor kan man slippe speederen senere på vej mod et kryds, for i30 bliver bremset ret markant af den strøm, der samles ind til batteriet. Det er nemt at nå et forbrug på omkring 16-17 km/l.

Hyundai i30 N-Line

Den automatiske dobbeltkoblingsgearkasse har jeg tidligere oplevet som harmonisk i i30 med 140 hk. Det er den ikke i selskab med den faceliftede med 159 hk. Her skifter den trægt, langsommeligt og mange gange kun ved et hårdt tryk på speederen.

LÆS OGSÅ | Første test: Ny Hyundai i20 vil gå forrest

Som N-Line ser i30 ikke bare skarpere ud end standardmodellen, den kører også skarpere. Hyundai giver blandt andet i30 N-Line en strammere undervogn med på vejen. Den ligger næsten perfekt i “svinget” mellem komfort og kontanthed. Helt så meget balance eller kant som i en Ford Focus ST-Line viser i30 N-Line sig ikke at have. Til gengæld er det en meget harmonisk undervogn.

Hvad koster i30, og hvad koster en 3 år gammel model?

Som hatchback koster i30 basismodellen 200.000 kr. med Pure-udstyr og 1-liters benzinmotoren med 120 hk. En stationcar koster 15.000 kr. mere – og det gælder for alle varianter. Men basismodellen Pure har intet infotainmentsystem- Det betyder ingen touchscreen og ingen mulighed for Apple CarPlay eller Android Auto. Ud til højre med i30 Pure og ind med i30 Essential til 20.000 kr. mere. Den har 8” touchscreen og meget, meget andet, som til fulde retfærdiggører merprisen.

SE OGSÅ | Berner kører den værste bil, han har testet i år

N-Line-udstyret, som testbilen kommer med, gør i30 ganske veludstyret. Priserne for varianten med 120 hk og N-Line starter ved 245.000 kr. Skal i30 N-Line stå som stationcar, med 1,5-liters motoren og ekstraudstyr som teknikpakken til 15.500 kr., performancepakke med blandt andet sæder med læder/Alcantara til 13.500 kr., førerassistent-pakke med blandt andet adaptiv fartpilot og digital instrumentering til 17.500 kr. og metallak til 6.500 kr., koster i30 pludselig næsten 360.000 kr. I30 er blevet en bedre og flottere bil med faceliftet, men i forhold til konkurrenter som Ford Focus og Seat Leon er den dyr, og det er samtidig dyrt at købe ekstraudstyr til den.

SE OGSÅ | Ugens fund: VW Beetle RSI er hård, hurtig og super sjælden

Går jeg tre år tilbage i tiden på Bilbasen.dk for at finde en brugt i30 1,4 T-GDI Stationcar, lander jeg blandt andet ved en hvid Premium-model. Den er indregistreret i juni 2017, har kørt 67.000 km og koster 199.800 kr. Basismotoren med 120 hk er mere udbredt, men ikke nødvendigvis meget billigere, hvorfor 1,4’eren får en anbefaling herfra.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet langt over 1.000 nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.