februar 13, 2025

Audi Q4 40 E-Tron – ny basismodel med 412 kilometer rækkevidde

Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Audi Q4 E-Tron er en af de bedst sælgende elbiler i Danmark. Det gik rigtig godt for den mellemstore crossover i 2024, der endte som femte mest solgte nye bil med 5.307 eksemplarer. Ingen grund til at klage over den præstation, og for nylig har Audi også sænket prisen på adgangsbilletten til Q4 E-Tron: basisudgaven 45 E-Tron er faldet fra 419.990 kr. til 399.990 kr., og det koster nu kun 25.000 kr. at vælge firehjulstræk til den elektriske Audi.

Chancen for at prisen for den billigste Q4 E-Tron kommer længere ned er seneste nyhed om den populære elbil. Audi har afsløret en ny basisudgave med færre hestekræfter, et mindre batteri og, ikke overraskende, kortere rækkevidde.

Den nye Q4 40 E-Tron kommer ind med samme navn, som Audi tidligere har brugt. Da elmotoren med 204 hestekræfter blev byttet ud med en funklende ny med 286 hestekræfter, røg navnet Q4 40 E-Tron ud og blev erstattet af Q4 45 E-Tron.

412 kilometer er i den lave ende – men lynopladningen er hurtig

Den nye Q4 40 E-Tron – og altså ikke den, man kan finde i rigt mål i brugte udgaver på Bilbasen – har et batteri med en komplet kapacitet på 63 kWh (brutto), og af den portion har man adgang til 59 kWh (netto). Det er en kraftig reduktion i kapaciteten i forhold til de øvrige Q4 E-Tron-modeller, som alle har kapacitet på 82/77 kWh (brutto/netto).

Det er klart, at det må koste rækkevidde. I Q4 45 E-Tron med det store batteri kan man køre op til 551 kilometer på en opladning. Man skal holde ind oftere i den nye 40-variant, for her rækker strømmen til mindre imponerende 412 kilometer – og i Sportback-udgaven med mere strømlinet karrosseri er rækkevidden op til 423 kilometer (op til 565 kilometer med 82 kWh).

Audi har til gengæld valgt at gøre det nemmere at lade, når man så er nødt til at holde ind. Ved en lynlader kan Q4 40 E-Tron trække op til 165 kW, og der overgår den 45-varianten, som klarer op til 135 kW. Med alt kørende for sig – forvarmet batteri (kan gøres automatisk eller manuelt i infotainmentsystemet), den optimale DC-ladestander og meget andet – lader Q4 40 E-Tron fra 10-80 procent på 24 minutter.

Den nye variant har den “gamle” elmotor med 204 hestekræfter i stedet for den nyere med 286 hestekræfter, og det vil koste ret meget på accelerationsevnen. Men helt ærligt, så er motoren med 204 hestekræfter rigtig fin til Q4 E-Tron.

Den nye 40 E-Tron er faktisk ikke den variant i Q4 E-Tron-historien med kortest rækkevidde. Den titel kører Q4 35 E-Tron med, som blev solgt fra starten i Danmark (den udgik i 2022, kom senere tilbage på andre markeder). – Den eksisterer nu kun på brugtmarkedet (der er lige nu 59 til salg på Bilbasen). Med 170 hestekræfter og batteri på 52 kWh (netto) havde den en rækkevidde på 355 kilometer.

Med den nye basisvariant introducerer Audi en såkaldt forudseende service-påmindelse i bilens myAudi-app. Funktionen gør, at man ved hjælp af indikatorer i forskellige farver kan se status på ikke bare bilen som sådan, men også på komponenter som 12-volt-batteriet, bremseskiverne og meget andet. Hvis ejeren aktiverer funktionen, vil den lokale forhandler kunne tage kontakt, hvis det er nødvendigt, i forhold til at få lavet service.

Den danske Audi-importør har ikke meldt noget ud i forhold til den nye basisudgave af Q4 E-Tron.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

XPeng G6 er allerede forældet

XPeng G6 har kun været på markedet i Danmark siden august, men nu er den model forældet. I Kina har XPeng præsenteret en G6 med hurtigere opladning, designændringer og mere lækkert interiør.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS