Hyundai Inster Cross – det nuttede med det grove
Hyundai Inster er en spøjs og speciel elbil, og som om det ikke er nok, så kommer den i løbet af 2025 i en off-road-inspireret udgave med navnet Cross.
TEKST Morten B. Bek FOTO Bilbasen/PR
“Meldingen er, ganske kort, fra os: Ingen ændringer som følge af den elefant, der står i rummet,” udtaler Lars Kornelius, adm. direktør i Semler Mobility Import, som står bag importen af store bilmærker som Audi, Cupra, Porsche, Skoda og Volkswagen. Semler Gruppen, som Semler Mobility Import hører under, er en af de største aktører på bilmarkedet i Danmark.
Tesla – elefanten i rummet – har sendt chokbølger gennem den danske bilbranche med voldsomme prisnedsættelser på de populære biler Model 3 og Model Y. De to elbiler er justeret ned med mellem 20 og 30 procent, og alle venter spændt på, om andre bilmærker følger efter.
SE OGSÅ | Kæmpe prisfald: Tesla sænker prisen 30 procent i Europa
Hos en bilimportør tager man konstant bestik af konkurrencesituationen og kigger på sin strategi. Det har man gjort hos Semler Mobility Import i forbindelse med Tesla-prisnedsættelserne, men man kommer ikke til at ændre på strategien.
Det betyder, at biler fra Semler Mobility Import kommer til at forblive på det prisniveau, de er på nu. Elbiler som Audi Q4 E-Tron, Cupra Born, Skoda Enyaq og VW-modellerne ID.4 og ID.5 vil ikke falde i pris.
Til spørgsmålet om hvorvidt det vil koste bilimportøren kunder og salg tager Lars Kornelius det ganske afslappet.
“Det ligger ikke i vores strategi at føre en prissætning, der kører op og ned som en elevator. Det ligger ikke i vores strategi hverken nu eller i fremtiden. Vi ser ikke, at det her kommer til at koste os noget. For 2023 ser vi ingen ændringer i de afsætningsplaner, vi allerede har lagt.”
SE OGSÅ | Brugte Tesla og andre elbiler styrtdykker i pris
Lars Kornelius mener, det handler om langt mere end prisen. At sænke prisen så dramatisk på nye biler vil samtidig give rigtig mange utilfredse kunder, der i forvejen ejer en elbil.
“Semler Mobility Import går efter kundetilfredshed og loyalitet, og det er vigtigere for os i konkurrencesituationen end at sænke priserne. Det giver tryghed i bilkøbet, at prissætningen er stabil og gennemskuelig, selv om konkurrencesituationen. Vi ser med det modelprogram vi har – og vi får i løbet af 2023 (bl.a. VW ID.7) – at vi får den volumen, vi har planlagt,” fortæller Lars Kornelius.
SE OGSÅ | Billige biler fra Tesla? – Konkurrenterne kan være med
Lars Kornelius mener, at Tesla-prisnedsættelsen og øget konkurrence med nye elbiler kan gå ud over bilmærker, som står svagt på elektrificering.
Om den uændrede strategi hos Semler Mobility Import, hvor priserne ikke sænkes, kommer til at gå ud over salget i løbet af 2023, holder vi selvfølgelig øje med hos Bilbasen.
Hyundai Inster er en spøjs og speciel elbil, og som om det ikke er nok, så kommer den i løbet af 2025 i en off-road-inspireret udgave med navnet Cross.
En kedelig tendens breder sig hos bilproducenter verden over. De sender raskt væk ufærdige og fejlbehæftede elbiler på gaden – og kunderne står som sorteper.
Sealion 7 er – endnu – en mellemstor elektrisk SUV fra BYD. Sealion 7 er dog langt mere tidssvarende end Seal U, så den kan lade meget hurtigere.
Sådan vælger du det rette tidspunkt at sælge din bil på – og undgår store værditab.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.