Nyheder
4. oktober 2022

Audi siger tschüss til den mægtige V10’er

Morten B. Bek

Morten Bek

Den Lamborghini-baserede R8 synger på sidste vers. Sportsvognen og dens fantastiske V10 sendes af sted med 333 eksemplarer af den nye R8 GT med 620 hk.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Det var en fornøjelse, så længe det varede. Audi R8 fik alle til at spærre øjnene op, da den i september 2006 stod på podiet på biludstillingen i Paris – og nu sætter Audi finalen i gang.

For at give sportsvognen, og ikke mindst V10-motoren, en ordentlig afsked, sender Audi 333 eksemplarer af en ny R8 GT med baghjulstræk ud som punktum i historien.

R8 Coupé V10 GT RWD er kulminationen på eventyret for Audi med 5,2-liters V10-motoren, som gennem årene ikke bare har forbløffet i R8, men også i S- og RS-versioner af A6 og A8.

Audi R8 RWD GT 011
Audi R8 CoupÈ V10 GT RWD
Audi R8 CoupÈ V10 GT RWD
Audi R8 CoupÈ V10 GT RWD

Uden Lamborghini ingen Audi R8

Audi skal have lov at hylde sin sportsvogn og produktionsafslutningen alt det, de kan, men det er umuligt at nævne R8 uden at nævne Lamborghini. Uden de italienske eksperter i superbiler ville der aldrig have eksisteret en R8.

Lamborghini, en del af VW-koncernen siden 1998, blev ved købet placeret sammen med Audi – og så kunne idéen om en superbil fra Audi så småt begynde.

Første R8 fra 2006 var en Audi-udvikling af Lamborghini Gallardo, mens den anden generation R8 fra 2015 står på samme Modular Sports System-platform som Huracán.

V10-motoren på 5,2 liter, uden turboladning, har været grundstenen i R8, og til finalen har den fantastiske motor fået ekstra kræfter: I forhold til Performance-versionen, ligeledes med baghjulstræk, har GT’eren fået 50 hk ekstra. Den har også, i kraft af blandt andet lettere fælge, tabt 20 kilo.

En 4,2-liters V8-motor, delt med RS 4, var en mulighed i den første generation R8, men ikke i den seneste generation.

Audi R8 CoupÈ V10 GT RWD
Audi R8 CoupÈ V10 GT RWD
Audi R8 CoupÈ V10 GT RWD
Audi R8 CoupÈ V10 GT RWD
Audi R8 CoupÈ V10 GT RWD
Audi R8 CoupÈ V10 GT RWD
Audi R8 CoupÈ V10 GT RWD
Audi R8 Coupé V10 GT RWD
Audi R8 CoupÈ V10 GT RWD
Audi R8 CoupÈ V10 GT RWD

R8 var elektrisk – og kan blive det igen

Selv om vi nu skal sige farvel til både R8 og den fine V10-motor, så er der håb for, at superbilen lever videre hos Audi.

I 2015 var Audi tidligt ude med en 100 procent elektrisk udgave af R8. R8 E-Tron blev introduceret i 2015, men efter cirka 100 eksemplarer og kun et års produktion udgik den elektriske R8.

Det er elektrificeringen, der er håbet for R8. Audi har plads til og brug for et prestigeprodukt som R8, og et eksisterende samarbejde med Porsche om elbiler, som resulterer i modeller på en ny fælles platform, vil kunne få en ny generation R8 på banen i løbet af få år.

R8 GT sætter punktum for den lækre V10-motor, men altså ikke nødvendigvis for R8 som superbilen fra Audi.

Audi R8 e-tron
Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: