Kategorier
Elektrisk Nyheder

Maserati GranTurismo Folgore er 100 procent elektrisk køreglæde

Bella auto elettriche! Maserati dykker som et af de første mærker ned i den elektriske sportsvogn. Den elektriske GranTurismo Folgore har 760 hk (jo, den fås også med benzinmotor).

TEKST Morten Bek FOTO PR

Den har 760 hk, et batteri med en kapacitet på 92,5 kWh og er en gudesmuk italiensk sportsvogn. Rækkevidden? Den taler vi ikke om, når vi taler om den nye Maserati GranTurismo Folgore – den 100 procent elektriske udgave af den helt nye GranTurismo.

LÆS OGSÅ: Ny SUV: Grecale er den vigtigste Maserati nogensinde

Det store trækplaster ved GranTurismo Folgore er, at vi har med en af de første 100 procent elektriske sportsvogne at gøre. En lav og stor sportsvogn efter italiensk forbillede.

Porsche, Ferrari, Lamborghini, Lotus og Mercedes-AMG har elektrificering i tankerne, men hos Maserati er den elektriske sportsvogn nu virkelighed.

0-100 km/t på 2,7 sekunder – 200 km/t efter 8,8 sekunder

Maserati GranTurismo i den elektriske Folgore-udgave løber med al opmærksomheden. Men der er også tænkt på traditionalisterne og alle som har benzin i blodet.

GranTurismo fås i to benzinversioner med Nettuno Twin Turbo V6-motoren fra MC20. Standardversionen, døbt Modena, sender 490 hk ud fra 3-liters motoren til alle fire hjul. Trofeo-varianten opper den ydelse til 550 hk. 0-100 km/t ligger på ned til 3,5 sekunder for Trofeo og 3,9 sekunder for Modena.

LÆS OGSÅ: Første tur: Holder hybrid og 4 cylindre i Maserati Ghibli?

Det er vand ved siden af, hvad Folgore-udgaven får ud af 760 hk. For at give dækkene en chance er Folgore udviklet med tre elmotorer, så der dannes firehjulstræk (en motor foran, to bag). 0-100 km/t er kun et langt blink med øjet: 2,7 sekunder. 200 km/t kommer efter 8,8 sekunder, og topfarten er i den grad usædvanlig for en elbil: 320 km/t.

En smuk sportsvogn med klassiske linjer. Basisversionen Modena har 490 hk

800 volt til hurtig opladning

Hvis man kører som en italiener i sin ny GranTurismo Folgore, prøver at nå de 2,7 sekunder fra 0-100 km/t, som Maserati oplyser, og tager autostradaen med høj fart og vild acceleration, vil man få rækkeviddeangsten at føle.

Det er intet under, at Maserati intet sted i på de 31 sider, som følger med pressemeddelelsen, nævner rækkevidden. Det er sporten først, så rækkevidden.

LÆS OGSÅ: Ny rekord: Flere end 5.000 brugte elbiler på Bilbasen

Men GranTurismo Folgore har evnen til at lade hurtigere end de fleste elbiler. Som Audi E-Tron GT, Kia EV6 og en lille gruppe andre elbiler, har den en arkitektur bygget om om 800 volt i stedet for 400 volt. Det tillader, at sportsvognen kan lade med op til 270 kW. I virkelighedens verden giver det, under helt ideelle betingelser, strøm til 100 kilometer på 5 minutter.

Alle versioner har firehjulstræk, som nok vil skuffe en del entusiaster. Firehjulstræk finder man også i flere af 911’erne fra Porsche. Når en turbomotor med 550 hk skal levere sine 650 Nm, som her i Trofeo, skader ekstra greb ikke

Det klassiske Maserati-ur er også digitaliseret

Maserati har endnu til gode at vise billeder af kabinen i den nye GranTurismo, så ud fra fakta må man tænke sig til, hvordan den er indrettet.

Det klassiske Maserati-ur, et analogt et af slagsen med placering øverst i midterkonsollen er moderniseret. Det er nu med digital visning, og det kan bruges som langt mere end et ur. Udover visningerne Classic, Design og Sport kan den lille skærm blandt andet vise stopur, G-kræfter og accelerationstid.

LÆS OGSÅ: G9 er XPengs nye SUV-topmodel med 551 hk

Skærme er der i øvrigt rigtig mange af i GranTurismo – med den lille til uret som den mindste: Fulddigital instrumentering med 12,2″ skærm, infotainmentskærm på 12,3″, “komfortskærm” under infotainmentskærmen på 8,8″ til øvrige funktioner, et head-up-display i forruden og endelig et digitalt, kamerabaseret bakspejl.

En åben udgave af den nye GranTurismo følger på et senere tidspunkt. Cabrioletudgaven bliver, til at starte med, en af de få åbne elbiler på markedet.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.