Kategorier
Nyheder

Audi siger tschüss til den mægtige V10’er

Den Lamborghini-baserede R8 synger på sidste vers. Sportsvognen og dens fantastiske V10 sendes af sted med 333 eksemplarer af den nye R8 GT med 620 hk.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Det var en fornøjelse, så længe det varede. Audi R8 fik alle til at spærre øjnene op, da den i september 2006 stod på podiet på biludstillingen i Paris – og nu sætter Audi finalen i gang.

For at give sportsvognen, og ikke mindst V10-motoren, en ordentlig afsked, sender Audi 333 eksemplarer af en ny R8 GT med baghjulstræk ud som punktum i historien.

LÆS OGSÅ: Ugens fund: Audi R8 RWS er rendyrket ondskab

R8 Coupé V10 GT RWD er kulminationen på eventyret for Audi med 5,2-liters V10-motoren, som gennem årene ikke bare har forbløffet i R8, men også i S- og RS-versioner af A6 og A8.

Uden Lamborghini ingen Audi R8

Audi skal have lov at hylde sin sportsvogn og produktionsafslutningen alt det, de kan, men det er umuligt at nævne R8 uden at nævne Lamborghini. Uden de italienske eksperter i superbiler ville der aldrig have eksisteret en R8.

Lamborghini, en del af VW-koncernen siden 1998, blev ved købet placeret sammen med Audi – og så kunne idéen om en superbil fra Audi så småt begynde.

LÆS OGSÅ: Lamborghini Urus Performante er Djævelens værk!

Første R8 fra 2006 var en Audi-udvikling af Lamborghini Gallardo, mens den anden generation R8 fra 2015 står på samme Modular Sports System-platform som Huracán.

V10-motoren på 5,2 liter, uden turboladning, har været grundstenen i R8, og til finalen har den fantastiske motor fået ekstra kræfter: I forhold til Performance-versionen, ligeledes med baghjulstræk, har GT’eren fået 50 hk ekstra. Den har også, i kraft af blandt andet lettere fælge, tabt 20 kilo.

En 4,2-liters V8-motor, delt med RS 4, var en mulighed i den første generation R8, men ikke i den seneste generation.

R8 var elektrisk – og kan blive det igen

Selv om vi nu skal sige farvel til både R8 og den fine V10-motor, så er der håb for, at superbilen lever videre hos Audi.

I 2015 var Audi tidligt ude med en 100 procent elektrisk udgave af R8. R8 E-Tron blev introduceret i 2015, men efter cirka 100 eksemplarer og kun et års produktion udgik den elektriske R8.

LÆS OGSÅ: Maserati GranTurismo Folgore er 100 procent elektrisk køreglæde

Det er elektrificeringen, der er håbet for R8. Audi har plads til og brug for et prestigeprodukt som R8, og et eksisterende samarbejde med Porsche om elbiler, som resulterer i modeller på en ny fælles platform, vil kunne få en ny generation R8 på banen i løbet af få år.

R8 GT sætter punktum for den lækre V10-motor, men altså ikke nødvendigvis for R8 som superbilen fra Audi.

Den elektriske R8 E-Tron levede et kort liv – den blev introduceret i 2015 og blev kun produceret i et års tid og i cirka 100 eksemplarer

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.