Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det var en fornøjelse, så længe det varede. Audi R8 fik alle til at spærre øjnene op, da den i september 2006 stod på podiet på biludstillingen i Paris – og nu sætter Audi finalen i gang.
For at give sportsvognen, og ikke mindst V10-motoren, en ordentlig afsked, sender Audi 333 eksemplarer af en ny R8 GT med baghjulstræk ud som punktum i historien.
LÆS OGSÅ: Ugens fund: Audi R8 RWS er rendyrket ondskab
R8 Coupé V10 GT RWD er kulminationen på eventyret for Audi med 5,2-liters V10-motoren, som gennem årene ikke bare har forbløffet i R8, men også i S- og RS-versioner af A6 og A8.
Audi skal have lov at hylde sin sportsvogn og produktionsafslutningen alt det, de kan, men det er umuligt at nævne R8 uden at nævne Lamborghini. Uden de italienske eksperter i superbiler ville der aldrig have eksisteret en R8.
Lamborghini, en del af VW-koncernen siden 1998, blev ved købet placeret sammen med Audi – og så kunne idéen om en superbil fra Audi så småt begynde.
LÆS OGSÅ: Lamborghini Urus Performante er Djævelens værk!
Første R8 fra 2006 var en Audi-udvikling af Lamborghini Gallardo, mens den anden generation R8 fra 2015 står på samme Modular Sports System-platform som Huracán.
V10-motoren på 5,2 liter, uden turboladning, har været grundstenen i R8, og til finalen har den fantastiske motor fået ekstra kræfter: I forhold til Performance-versionen, ligeledes med baghjulstræk, har GT’eren fået 50 hk ekstra. Den har også, i kraft af blandt andet lettere fælge, tabt 20 kilo.
En 4,2-liters V8-motor, delt med RS 4, var en mulighed i den første generation R8, men ikke i den seneste generation.
Selv om vi nu skal sige farvel til både R8 og den fine V10-motor, så er der håb for, at superbilen lever videre hos Audi.
I 2015 var Audi tidligt ude med en 100 procent elektrisk udgave af R8. R8 E-Tron blev introduceret i 2015, men efter cirka 100 eksemplarer og kun et års produktion udgik den elektriske R8.
LÆS OGSÅ: Maserati GranTurismo Folgore er 100 procent elektrisk køreglæde
Det er elektrificeringen, der er håbet for R8. Audi har plads til og brug for et prestigeprodukt som R8, og et eksisterende samarbejde med Porsche om elbiler, som resulterer i modeller på en ny fælles platform, vil kunne få en ny generation R8 på banen i løbet af få år.
R8 GT sætter punktum for den lækre V10-motor, men altså ikke nødvendigvis for R8 som superbilen fra Audi.
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.