Renault dumper priserne på Scenic E-Tech Electric med 50.000 kr.
Den danske Renault-importør skærer op til 50.000 kr. af sin nye elbil, så den nu fås fra 269.990 kr. Megane E-Tech Electric nedsættes med 30.000 kr.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Når Alfa Romeo lancerer en ny model (og det sker sjældent), så er det som om, italienerne skal starte helt forfra. Der kommer en ny model, så NU bliver alt bedre, og folk vil endelig igen begynde at købe de spektakulære biler fra Italien.
Det gik ikke rigtig godt med Giulia. Heller ikke med Stelvio. Og det er gået helt usædvanligt dårligt med Tonale, som indtil videre her i 2024 er blevet indregistreret i to eksemplarer.
LÆS OGSÅ | Forbudt! Alfa Romeo Milano hedder nu Junior
Bliver det hele så meget bedre med den første elektriske Alfa Romeo? Den lille Junior, der blev præsenteret med navnet Milano (det faldt de italienske myndigheder for brystet, fordi bilen ikke produceres i Italien), kommer i hver fald til priser, som ikke er direkte skræmmende.
Priserne har været længe undervejs, og det samme har bilen. Den skulle komme til landet og ud til forhandlerne i starten af 2025, og priserne starter på 249.990 kr.
Alfa Romeo Junior er den nyeste model på en platform, der spænder bredt i den store Stellantis-koncern. Fra den ydmyge Opel Corsa Electric over den dyre Jeep Avenger til den mellemstore Peugeot E-308 SW. Fælles for bilerne er, at de “kun” har 156 hestekræfter og et batteri på 54 kWh.
0-100 km/t på 9 sekunder i en Alfa Romeo er, med et ord, undervældende. Men i modsætning til de fleste øvrige modeller på samme platform, så fås Junior med en elmotor med langt flere kræfter: Veloce-udgaven har 281 hestekræfter, og de skal alle ned gennem de to fordæk.
Veloce-udgaven er sat til 320.000 kr., og det er en lovende pris for den lille kraftbombe af en crossover. Men den har samme batteri som den almindelige version, hvorfor rækkevidden ikke er mere end 310 kilometer. I standardudgaver med 156 hestekræfter har man op til 410 kilometer.
Standardversionen af Junior kommer i to udstyrsvarianter – Core og Speciale. 249.990 kr. for Core, 279.990 kr. for Speciale.
Core er pænt udstyret. På overfladen. Der er 18″ alufælge, varmepumpe, adaptiv fartpilot, p-sensorer bag, infotainment med 10,25″ touchscreen, regnsensor og automatisk klimaanlæg. Hvis der så også skal være bakkamera, sædevarme foran og trådløs opladning af smartphones, så er man tvunget op i Junior Speciale, og det er altså 30.000 kr. mere.
Junior Speciale er der, hvor udstyret begynder at ligne noget. Den har de ting, Core mangler, og så har den matrix-LED-forlygter, nøglefri betjening, p-sensorer for og bag, el-betjent bagklap, navigation, massage i førersædet, el-justerbart førersæde, el-foldbare sidespejle og et såkaldt “Sport-stylingkit”.
Bliver Junior så den friske start i Danmark for Alfa Romeo? Det kan kun kunderne afgøre. Hvis Junior har et lækkert interiør og de gode køreegenskaber, man forventer, så er navnet Alfa Romeo stadig noget særligt, og det skal man – trods alt – ikke underkende.
Den danske Renault-importør skærer op til 50.000 kr. af sin nye elbil, så den nu fås fra 269.990 kr. Megane E-Tech Electric nedsættes med 30.000 kr.
Med lavere udstyrsniveau, mindre batteri og prissænkninger er der gode nyheder i hele EV9-modelprogrammet. Den veludstyrede basismodel med 443 kilometer rækkevidde koster 449.999 kr.
Hyundai Bayon kommer nu til forhandlerne med et facelift. Der er mere udstyr med i prisen – og selv om priserne er lidt højere, er Bayon stadig en bil til lavpris.
Aston Martin Valkyrie AMR Pro kommer så tæt på Formel 1 som muligt med et prisskilt i forruden, der får selv millionærer til at blinke en ekstra gang. Vi kigger nærmere på Skandinaviens dyreste bil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.