Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST Morten Bek FOTO PR
Når Alfa Romeo lancerer en ny model (og det sker sjældent), så er det som om, italienerne skal starte helt forfra. Der kommer en ny model, så NU bliver alt bedre, og folk vil endelig igen begynde at købe de spektakulære biler fra Italien.
Det gik ikke rigtig godt med Giulia. Heller ikke med Stelvio. Og det er gået helt usædvanligt dårligt med Tonale, som indtil videre her i 2024 er blevet indregistreret i to eksemplarer.
LÆS OGSÅ | Forbudt! Alfa Romeo Milano hedder nu Junior
Bliver det hele så meget bedre med den første elektriske Alfa Romeo? Den lille Junior, der blev præsenteret med navnet Milano (det faldt de italienske myndigheder for brystet, fordi bilen ikke produceres i Italien), kommer i hver fald til priser, som ikke er direkte skræmmende.
Priserne har været længe undervejs, og det samme har bilen. Den skulle komme til landet og ud til forhandlerne i starten af 2025, og priserne starter på 249.990 kr.
Alfa Romeo Junior er den nyeste model på en platform, der spænder bredt i den store Stellantis-koncern. Fra den ydmyge Opel Corsa Electric over den dyre Jeep Avenger til den mellemstore Peugeot E-308 SW. Fælles for bilerne er, at de “kun” har 156 hestekræfter og et batteri på 54 kWh.
0-100 km/t på 9 sekunder i en Alfa Romeo er, med et ord, undervældende. Men i modsætning til de fleste øvrige modeller på samme platform, så fås Junior med en elmotor med langt flere kræfter: Veloce-udgaven har 281 hestekræfter, og de skal alle ned gennem de to fordæk.
Veloce-udgaven er sat til 349.990 kr., og det er umiddelbart en høj pris for den lille kraftbombe af en crossover. Og den har samme batteri som den almindelige version, hvorfor rækkevidden ikke er mere end 315 kilometer. I standardudgaver med 156 hestekræfter har man op til 410 kilometer.
Standardversionen af Junior kommer i to udstyrsvarianter – Core og Speciale. 249.990 kr. for Core, 279.990 kr. for Speciale.
Core er pænt udstyret. På overfladen. Der er 18″ alufælge, varmepumpe, adaptiv fartpilot, p-sensorer bag, infotainment med 10,25″ touchscreen, regnsensor og automatisk klimaanlæg. Hvis der så også skal være bakkamera, sædevarme foran og trådløs opladning af smartphones, så er man tvunget op i Junior Speciale, og det er altså 30.000 kr. mere.
Junior Speciale er der, hvor udstyret begynder at ligne noget. Den har de ting, Core mangler, og så har den matrix-LED-forlygter, nøglefri betjening, p-sensorer for og bag, el-betjent bagklap, navigation, massage i førersædet, el-justerbart førersæde, el-foldbare sidespejle og et såkaldt “Sport-stylingkit”.
Bliver Junior så den friske start i Danmark for Alfa Romeo? Det kan kun kunderne afgøre. Hvis Junior har et lækkert interiør og de gode køreegenskaber, man forventer, så er navnet Alfa Romeo stadig noget særligt, og det skal man – trods alt – ikke underkende.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.