MiljøNyheder

Bentley krydser Island på benzin udviklet af halm

Halm kan bruges til andet end at fodre heste. Bentley har eksempelvis brugt det til at udvikle en CO2-venlig benzin, som kan sende en Flying Spur tværs over Island.

Tekst: Bilbasen Blog / Foto: Bentley Motors/ Dato: 3. november 2021

At køre en stor, tung og kraftfuld Bentley tværs over Island lyder ikke ligefrem som en handling, der får klimaaktivisterne til at dåne af begejstring. Ikke desto mindre er det netop i klimaets tegn, at fabrikken i sidste uge udsendte en pressemeddelelse om en sådan bedrift.

Bentley – kendt for at pryde deres topmodeller med turboladede W12-motorer – har nemlig lagt en opsigtsvækkende plan. Den indebærer, at alle mærkets modeller inden for de kommende tre år skal kunne fås som plug-in hybrider. I 2025 vil det så være muligt at bestille den første fuldt eldrevne Bentley nogensinde – og fra 2030 vil hele programmet være elektrisk. Av, for pokker.

LÆS OGSÅ | Kan Toyota revolutionere elbilen?

Men Bentley ved godt, at der stadig vil køre en masse benzinbiler rundt i mange år endnu. Derfor har fabrikken, i samarbejde med det britiske raffinaderi Corydon, udviklet et bioethanol-baseret brændstof med et betydeligt lavere CO2-tryk. Således tilgodeser Bentley de traditionelle bilentusiaster på samme måde som Porsche, der har besluttet at producere syntetisk benzin.

Bioethanol er ingen ny opfindelse og har været anvendt som tilsætning til traditionelle brændstoffer i årevis. Men hvor bioethanol typisk fremstilles af landbrugsafgrøder, som ellers skulle have været brugt til at producere dyrefoder eller madvarer, så er Bentleys bioethanol udviklet affaldsstoffer og restprodukter som for eksempel halm og træspåner.

LÆS OGSÅ | Slut med benzinbiler i 2030: Nu vil Rolls-Royce være elektrisk

Og i stedet for blot at putte bioethanolen i traditionel, oliebaseret benzin som tilsætning, tager Bentley den niveauet højere. De omdanner ethanolen til ethylen og videre til benzin. Det kræver en doktorgrad i fysik at forstå, hvordan dén slags foregår. Kort forklaret er resultatet en benzin, som er fremstillet af det foder, som din datters hest ikke gider spise.

For at demonstrere, at en sagerne rent faktisk virker, fragtede Bentley en Flying Spur Hybrid til Island. Her tankede de op med det magiske, klimavenlige benzin og kørte tværs over landet. At valget lige faldt på Island skyldes naturligvis landets bæredygtige produktion af energi, hvor al nationens strøm kommer fra enten vandkraft eller geotermiske kraftværker. Således var der ikke bare grøn klimabenzin i tanken – men også CO2-fri strøm på batteriet.

LÆS OGSÅ | Tysker-Tesla: Bliver bilerne bedre i Berlin?

Den store Bentley nåede 733 km før strøm og benzin slap op. Og dét er da sådan set meget godt for en 544-hestes luksusliner, som også kan sende dig fra 0-100 km/t på lidt over fire sekunder. Især, når det samlede CO2-udslip ifølge Bentley endte med at være 45% lavere, end hvis turen havde foregået på traditionel benzin.

Ja, ja, kære benzinhoveder. Der er håb endnu.

Spørg redaktionen

Vores dygtige journalister vil nødig kaldes eksperter, for på mange måder er de jo bare en håndfuld bilglade tosser som så mange andre. Men utallige års erfaringer med test af biler har trods alt kastet lidt viden af sig, og den deler de meget gerne ud af.

Har du et spørgsmål til redaktionen, kan du sende det ind, ved at trykke herunder. Så vil de efter bedste evne forsøge at give et svar, du kan bruge til noget.

Stil dit spørgsmål til redaktionen