Test: Velbygget MG Cyberster er ikke den sportsvogn, man håber
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Bilbasen
Der var ikke mange i bilbranchen, der troede, at 2024 kunne blive vildere end 2023. Allerede den 13. januar 2023 satte Tesla priserne drastisk ned på Model Y og Model 3, hvilket åbnede for en hidtil uset priskrig blandt nye elbiler, som selvfølgelig smittede kraftigt af på de elektriske brugtpriser.
Alligevel er 2023 intet i forhold til 2024! – Sådan udtaler Bilbasens markedsanalytiker Jan Lang. Alene set fra hans indbakkes perspektiv er der landet flere pressemeddelelser fra importørerne, end han før har oplevet, og langt over halvdelen har omhandlet rabatter eller lanceringen af nye modeller.
Dykker man mere ned i tallene, bliver det også tydeligt, hvordan den fortsatte priskrig mellem de danske bilimportører har sat et markant aftryk på brugtmarkedet.
Årets mest søgte bil på Bilbasen i løbet af 2024 blev Årets Brugtbil, Skoda Enyaq. Selvom Tesla-tendenserne fra 2023 fortsatte helt indtil april i år, hvor Tesla Model Y lå i front, overtog den tjekkiske folke-elbil i maj og har holdt førerpositionen lige siden. Med godt 440.000 søgninger alene i oktober og november stadfæster Enyaq pladsen som Bilbasens mest søgte med en sikker overhånd.
Den helt store rekord tilfalder dog ikke Skoda Enyaq, men alle de brugte elbiler i almindelighed. I 2024 er der nemlig registreret over 101.000 brugtbilsalg af elektriske biler ud af cirka 457.000 brugtbilsalg totalt.
Begge tal får deres egen rekord, da elbilerne står for en historisk høj andel af det totale brugtbilsalg, som også overhaler rekorden fra 2021, hvor danskerne hamstrede pendlerbiler under covid-epidemien. Og mens brugtmarkedet brager derudad, køber danskerne samtidigt færre helt nye biler, hvilket kun får tallene fra brugtmarkedet til at se vildere ud. For hver én dansker, der køber en fabriksny bil, har syv danskere købt en brugt bil.
“De store prisfald på elbiler fortsætter med at motivere forbrugerne, og derfor bliver netop elbilerne den store drivkraft for brugtmarkedet og rekorderne i år” siger Jan Lang. Af samme årsag forventes det, at 2025 kommer til at bringe endnu flere brugtbilsalg med sig. Her kan antallet af elektriske brugtbilsalg ende i omegnen af 150.000 stk.
Som Jan Lang afslutter, så var priserne lave ved udgangen af 2023 – nu er de bare endnu lavere, og det fortsætter! I løbet af 2024 er mere end 190.000 brugte biler blevet justeret ned i pris, hvor elbilerne har taget de største prishug. Derfor er elbilerne, med et prisindeks på 64,5*, billigere, end de nogensinde har været.*4. Kvartal 2021=100.
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
Den første nye minibil med forbrændingsmotor i mands minde er kinesisk og en stærk hybrid. Med 194 hestekræfter er MG3 Hybrid+ kraftig, men ikke alt er, som det burde være.
Prisen for at lade elbilen op på farten svinger rigtig meget og du kan ende med at betale alt for meget for strømmen. Se med og find ud af, hvordan du billigst får strøm på elbilen på farten.
I et evigt prisfokuseret marked tager Cupra konsekvensen og lancerer en ny basisvariant af Tavascan – og sænker priserne generelt. Den spansk fætter til VW ID.5 kan nu fås fra 299.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.