Kan man køre med vinterdæk om sommeren i Danmark?
Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge vinterdæk i sommerperioden? Det kan du læse om her.
Af: Esben Skrumsager / d. 8. marts 2018
Bilerne holder på række ved lufthavnen i Marseille. Temperaturen er på frysepunktet, men solen skinner, og det samme gør de røde modeller, der står klar til testkørslen. På bagsmækken står GSi.
OPC-betegnelsen er fortid. I hvert fald på Insignia. De seks cylindre er fortid, og det samme er de mere end 300 hestekræfter. Men på den legendariske Nürbrugring skulle den nye Opel Insignia GSi trods langt færre hestekræfter faktisk være hurtigere.
– En decideret køremaskine, som leverer maksimal underholdning på alle former for veje, lyder tyskernes egen beskrivelse af den nye Opel Insignia GSi forud for testkørslen.
Så en køredynamisk oplevelse af de større er stadig forventningen.
Designet. Kort og godt. Jeg synes virkelig, Opel Insignia GSi pynter i trafikken. Bilens linjer er skarpe og alligevel harmoniske, og interiøret har ligeledes fået et hak op ad stigen.
Rummeligheden er også værd at fremhæve. Insignia er ikke blevet markant større udenpå, men indvendigt er pladsen udnyttet langt bedre end den tidligere model.
Prisen er ligeledes værd at fremhæve blandt det mest positive ved bilen. Du kan nemlig få fingrene i en relativt veludstyret Opel Insignia GSi for blot 500.000 kroner.
Opel Insignia GSi falder ikke igennem på nogen punkter. Men hvis du forventer en decideret sportslig oplevelse, bliver du formodentlig skuffet.
Det er altså først og fremmest en komfortabel familie-/firmabil, som med et tryk på Sport-knappen kan gøres en anelse mere frisk. Men decideret underholdende er den ikke.
LÆS OGSÅ: Prisfald: Opel holder stort lagersalg – her kan du se alle bilerne
Og så er jeg heller ikke blevet gode venner med ratbetjeningen til såvel fartpilot som infotainmentsystem. Det er uden tvivl en vanesag, men det fungerer for mig ikke lige så intuitivt, som jeg kunne have ønsket.
Den kører godt. Rigtig godt endda. I hvert fald hvis målet er at komme relativt støjsvagt og komfortabelt fra A til B. Og det er jo tilfældet for 99% af tiden, du sidder bag rattet i bilen.
Men Opel har jo lovet en køredynamisk oplevelse af en anden verden i Insignia GSi. Så hvordan klarer den det?
Med et tryk på Sport-knappen foran gearstangen bliver bilen mærkbart hårdere i affjedringen. De otte trin i automatgearkassen udnyttes i et bredere felt på omdrejningstælleren, ligesom styretøjet strammes op.
Det er nok til en mere dynamisk køreoplevelse, men på den lukkede testbane udenfor Marseille, som vi har fået adgang til, kommer Opel Insignia GSi til kort.
Særligt den automatiske gearkasse har svært ved at følge med, når foden på vej ud af banens skarpe sving skiftes fra bremse til speeder. De 260 hestekræfter er rigeligt til smil på læben. Men den lovede “maksimale underholdning” udebliver.
R U M M E L I G. Havde det ikke været for den effektive støjdæmpning i kabinen, var der sikkert lydt et ekko fra bagagerummet, når du smækkede fordøren.
Forgængeren var allerede en rummelig model, men særligt på bagsædet og i bagagerummet synes pladsen at være udnyttet noget bedre i den nye generation.
INSPIRATION: Søg efter Insignia til salg på Bilbasen
Både på første og anden række er højde og benplads nu mere end tilstrækkelig, og bagagerummet synes alt-slugende.
Jep. Med priser fra 500.000 lægger Insignia GSi sig fint op ad konkurrenterne. Et lignende alternativ hos Ford er en Mondeo med 240 hk, og den ligger på nøjagtig samme pris.
Er du ude efter en dynamisk oplevelse af en anden verden, skal du kigge i en anden retning. GSi gør ikke den store slæde til en sportsvogn.
Men Opel Insignia GSi er en fremragende firmabil. På de lange motorvejs-stræk har den rigeligt med kraftoverskud, og når familien skal på tur i weekenden, kan du både stoppe børn og barnevogne i bilen uden risiko for at fremprovokere en klaustrofobisk reaktion.
LÆS OGSÅ: Køb eller leasing? Se hvad der bedst kan betale sig
Hvis Opel Insignia GSi er en bil for dig, kan du allerede nu bestille den hos din lokale forhandler. Der er lige nu mere end 600 forskellige Insignia-eksemplarer til salg på Bilbasen. Hvis du vil have flere kræfter, kan du også søge efter Insignia OPC på Bilbasen.
Motor: 2,0 turbo-benziner
Gearkasse: 8-trins automatgear
Ydelse: 260 hk | 400 Nm
Acceleration: 7,2 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 11,6 km/l
Bagagerum: 490 liter (stationcar: 560/1.665 liter)
Vægt: 1.683 kg
Påhæng: 2.220 kg
Sikkerhed: Fem stjerner i EuroNCAP (testet 2017)
Garanti: 2 år (+ 12 års garanti mod gennemtæring)
Søg efter Insignia-modeller til salg på Bilbasen
Pris: Fra 500.000 kroner
Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge vinterdæk i sommerperioden? Det kan du læse om her.
Den nye Mercedes-Benz CLE Coupe trækker lange blikke fra misundelige forbipasserende, men skønheden kommer med et stort kompromis.
Det er ikke accelerationen, der trækker fokus i nyheden om Tesla Model 3 Performance 2024. Det er alt det andet, der tilsyneladende gør den meget vildere, end den før har været.
Fra benzin til strøm. Porsche Macan starter en ny karriere som elbil, og meget tyder på, at Porsche får succes med valget.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.