Test: VW ID. Buzz GTX er en ulv i fåreklæder
Der gemmer sig to elmotorer med i alt 340 hestekræfter i GTX-udgaven af VW ID. Buzz. Det gør den hurtigere, end man skulle tro, men nok også hurtigere, end det er nødvendigt.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
I 2025 tager BMW hul på den største transformation i generationer. Neue Klasse, Ny Klasse, lukker op for en verden af nye teknologier med bæredygtig og effektiv elektrificering som altoverskyggende tema. Neue Klasse skal være den grønne fremtid, hvor ordet grøn ikke bare er overdreven marketing.
Nye motorteknologier, langt mere effektive batterier, som kan skræddersys til at passe perfekt i et væld af modeller – og en grundig indsats for at bruge materialer, som er mere miljøvenlige og nemmere at genbruge.
LÆS OGSÅ | Køb BMW i4 som eDrive35 og spar 45.000 kr.
Neue Klasse har indtil nu været en fortælling uden billeder og visuelle elementer. Konceptbilen I Vision Dee (Dee står for Digital emotional experience) giver håb for, at Neue Klasse også betyder en ny designæra hos BMW.
I Vision Dee har to primære formål: At vise en digital fremtid, hvor software og hardware smelter sammen og gør bilen til en fuldbyrdet digital partner, hvor indhold og displays kan kaldes frem efter humør og behov.
Det andet formål med konceptbilen er at vise netop et display. Hvor interessant kan det være at vise et display? Mere end man skulle tro. Displayet det handler om er et nyt head-up-display, som finder vej til de første Neue Klasse-modeller i 2025. Et utal af informationer kan vises i hele forrudens bredde, og kommer det til at tage sig ud som i I Vision Dee, kan det helt erstatte den traditionelle instrumentering.
LÆS OGSÅ | Elektrisk BMW i7 kan blive din for 1.548.000 kr.
Så stor en omvæltning lægger BMW dog ikke op til at lave lige med det samme. Men produktionsudgaven af det nye head-up-display vil fra 2025 være med visning i hele forrudens bredde, som det vises i konceptbilen.
Et tredje formål med I Vision Dee er at lufte et nyt designsprog fra BMW, som BMW kalder nedtonet og reduceret – og som vi kalder elegant og uden unødigt drama eller overdimensionerede fokuspunkter. Med formsproget på konceptbilen tager BMW afstand fra designernes nuværende hang til overdådighed og voldsomhed.
LÆS OGSÅ | Lyntransport: BMW M3 for første gang som stationcar
Grillen med “nyrerne” er der endnu, men det nye design integrerer den på en ny måde, hvor ikke kun grillen, men også motorhjelmen og kofangeren er med til at danne nyrerne. Selv den bredde grill er et lukket panel, hvor forlygterne er integreret uden overgange. Forlygterne kan animeres på forskellige måder for at ændre bilens udtryk.
Mens det nye head-up-display kommer i de første biler i 2025, er der ingen garanti for, at det elegante og mindre pyntede design bliver realiseret med en produktionsmodel.
Men I Vision Dee giver et nyt håb for, at fremtidige BMW-modeller kommer med fornyet elegant og klassisk design. En ny elektrificeret 3-serie med inspiration fra den nye konceptbil ville være en god start.
Der gemmer sig to elmotorer med i alt 340 hestekræfter i GTX-udgaven af VW ID. Buzz. Det gør den hurtigere, end man skulle tro, men nok også hurtigere, end det er nødvendigt.
Bigster er den største Dacia nogensinde. Den lander i maj som hybrid og mild-hybrid med firehjulstræk til fornuftige priser fra 339.990 kr.
Den amerikanske præsident har bestemt, at der den 2. april kommer 25 procent told på biler og bildele fra andre lande. Det kan betyde færre nye biler – og dårligere biler – i fremtiden.
Selvom elbilerne dækker langt de fleste behov, er der langt mellem snapsene, når det kommer til uspoleret køreglæde. Det kan Peugeot e-208 GTI måske lave om på.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.